Gå til innhold

Kan jeg kjøpe 478?


[TA]Gunners

Anbefalte innlegg

Hei, holder på og bygge min pc nr. 2, siden jeg allerede har en trenger ikke denne å være super god men den skal heller ikke være noe dårlig.

Med tanke på at de snart slutter å produsere 478 er vel ikke dette noen god ide men jeg har funnet et nokså godt et:

 

http://www.flexi-data.no/f.asp?action=prod...fo&popup=121244

 

Går dette an?

Er dette et smart trekk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
går jo an, smart trekk ? ville heller gått for socket 754, de koster mindre og yter mye bedre.

Det er jo bare tull. For det første er ytelsesforskjellene små og for det andre er socket 754 ikke særlig framtidsrettet den heller.

Dessuten er det vel 775 dersom det er Intel vi snakker om, 754 er vel for de første generasjon A64.

 

Fremtidsrettet er en definisjonssak, 775 er nok mer fremtidsrettet enn 478 selv om ytelsen ikke er fantastisk mye bedre. CPUene vil komme med 64 bit støtte over nyttåt for 775, ser Dell allerede har begynt å selge..

 

Man kan uansett ikke regne med at noen av produsentene vil holde seg til en og samme sokkel/socket i mer enn ca 2 år.

 

Skulle jeg selv kjøpt nytt HK og CPU ville jeg sterkt vurdert:

http://www.netshop.no/aspx/produkter.aspx?...=30&g1=5&g2=260

og

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=4847

 

Eneste ulempe er at det er m-ATX, noe som forsåvidt ikke er ett problem dersom du ikke bruker mer enn 3 PCI sloter...

 

edit: kanskje noen som vet hvor de selger vanlig ATX...

 

som har stort overklokkingspotensiale og yter bedre enn noen annen x86 CPU pr MHz, samtidig som den ikke har noe varmeutviklingsproblem,.

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Så om jeg kjøper et socket 775 basert hovedkort idag, og så om 2 år skal oppgradere prossesoren, så har de sluttet (i teorien) å produsere CPU'er til den socketen?

Jeg vil ikke regne med at du får high-end CPUer fra Intel til 775 om 2 år, men du får nok tak i CPUer, på samme måte som du helt sikkert vil kunne kjøpe CPUer til S478 ut neste år.

 

Med dobbelkjerne CPUene vil det nok komme nye formfaktorer, sikkert med flere pinner.

 

Poenget mitt er at siden utviklingen går såpass kjapt som den gjør, svarer det seg å kjøpe de systemet du har brukt for i dag og ikke planlegge 2 år frem i tid. Dersom du om 2 år faktisk kan oppgradere med ny CPU/RAM, så tar du det som en bonus, men 2 år er lang tid. Dog er det mulig å ta enkelte grep, f.eks dersom du er spiller ville jeg ikke satset på å kjøpe nytt HK med AGP i dag. AGP er på vei ut og jeg tipper at mot slutten av 2005 vil det være vanskelig å få de råeste kortene som AGP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...