KydeX Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Hei. Skal bygge ny maskin for en kamerat. Han har lite peiling på data selv. Maskinen skal hovedsakelig brukes til å spille Flight Simulator. Nå spiller jeg mest fps-spill selv, så jeg vet egentlig ikke hvor mye det siste FS-spillet krever, men han oppgraderer sjelden, så han må ha noe som holder en liten stund til dette spillet. Budsjettet hans er på ca. 10000. Jeg har satt sammen disse komponentene som jeg planlegger å bestille fra Netshop: http://produkt.hardware.no/vis_handlevogn....waggon_id=10345. For de som ikke gidder å gå inn på handlevognen: Netshop (har alle varene) AMD Athlon 64 3500+ [erstatt] 2495,- AOpen H600B [erstatt] 795,- Logitech MX510 [erstatt] 375,- MSI K8N NEO2 Platinum [erstatt] 1125,- Nec ND-3500 16x DVD±R9 [erstatt] 595,- Point Of View GeForce 6600 GT AGP [erstatt] 1995,- PQI 1024 MB PC3200 Turbo (2x512MB) Platinum CL 2,5-3-3-7 [erstatt] 1595,- Western Digital Caviar SE 200 GB S-ATA [erstatt] 950,- TOTALT 9925,- Ønsker kommentarer og eventuelle forslag til endringer. Lenke til kommentar
siggen7 Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Det der ser vel greit ut men skal han klokke hadde jeg gått for Corsair 3200XL. Lenke til kommentar
KydeX Skrevet 18. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2004 Det der ser vel greit ut men skal han klokke hadde jeg gått for Corsair 3200XL. Han kommer ikke til å klokke. Han kan ingenting om slike ting. Lenke til kommentar
Johnx Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Ville gått for Nforce 4 hovedkort, kommer vel i jan/feb. Likevel om han ikke skal overklokke så bør han velge OCZ eller Corsair ram, de trives bedre med MSI hovedkortene. Lenke til kommentar
KydeX Skrevet 18. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2004 Ville gått for Nforce 4 hovedkort, kommer vel i jan/feb.Likevel om han ikke skal overklokke så bør han velge OCZ eller Corsair ram, de trives bedre med MSI hovedkortene. Har nå byttet ut ram-brikkene med disse: https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=15182 Han som skal ha PC-en er ingen tekno-frik slik som meg selv og mange andre her på forumet og han ønsker pc-en så raskt som mulig, så jeg vet ikke helt om Nforce4 er så mye bedre enn Nforce3 at det er verdt for han å vente på. Han vil sikkert ikke merke noen forskjell uansett. Eneste måtte være for å fått en PCI-express løsning, men det tror jeg også han greier seg uten. Lenke til kommentar
Lone*Desert-Fish Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Nå (etter bytte av RAM) ser dette oppsettet veldig bra ut! Burde gå knirkefritt sammen disse delene, og med temmelig bra ytelse. Han som skal ha PCen har naturligvis skjerm, tastatur, høyttalere og flightstick ? Lenke til kommentar
kavorka Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Jeg er ganske sikker på at han klarer seg helt fint med nforce 3 HK og vanlig minnebrikker når det ikke er snakk om overklokking. Corsair Value S eller vanlig Kingston ram burde funke fint. Du kan jo for sikkerhets skyld spørre netshop om msi hk er sær på rammen. Bruk heller pengene du sparer i ram på å bytte til 6800 GT. Det får du/han mye mer igjen for. Så slipper du/han å kjøpe nytt grafikkort om et år. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 http://pcworld.no/index.cfm?fuseaction=art...020A5D8BBA9658E Og så må jeg si at FS er et av de få spill som virklig kan dra nytte av flere skjermer.. Lenke til kommentar
KydeX Skrevet 18. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2004 Jeg er ganske sikker på at han klarer seg helt fint med nforce 3 HK og vanlig minnebrikker når det ikke er snakk om overklokking. Corsair Value S eller vanlig Kingston ram burde funke fint. Du kan jo for sikkerhets skyld spørre netshop om msi hk er sær på rammen. Bruk heller pengene du sparer i ram på å bytte til 6800 GT. Det får du/han mye mer igjen for. Så slipper du/han å kjøpe nytt grafikkort om et år. Er greit med skikkelige minnebrikker for et stabilt system da. + at AMD64 liker minne med lav latency. Dessuten koster et 6800GT ca. 1500 kr. mer enn et 6600GT, mens Corsair Value S koster ca. 500 kr. mindre enn de brikkene jeg nå har valgt. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Da ville jeg si at man kan (i tillegg) gå ned til 3000+ CPU ....heller klokke litt, men få 9800GT som forslått. Der er sååå mye fin grafikk i FS.... Lenke til kommentar
toget Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 (endret) mmm... ser bra ut, ville ha et 939 jeg også, men gikk for dette, og det ser utrolig lovende ut synes jeg... MSI 925XE NEO Platinum54G Mainboard S775 (wlan) Intel Pentium 4 540 3.2 GHz 1MB Corsair Value S. PC4200 DDR2 1024MB KIT Zalman ZA-7700-ALCU Aspire Sonic kabinett m 400w psu NEC 3500 dvd-brenner Hitachi 160Gb SATA (jada, den er stille, hører den ikke i det hele tatt) Gainward 6600GT GLH Pci-e Totalt ca. 10000,- ++ tastatur, mus, floppy, etc.. Hovedkortet var rått, har ikke pakket ut et HK med så mye utstyr og en fantastisk brukerveiledning. PS! Komplett.no/PSdata.no/Databutikken.com/Netshop.no Endret 18. desember 2004 av toget Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Hitachi 160Gb SATA (jada, den er stille, hører den ikke i det hele tatt) Hehe.. Jaa... fare for det.... Lenke til kommentar
toget Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Må nesten få høre hva du mener Sveinsel? Jeg er bruker av både Seagate, WD og Hitachi så jeg mener at min hørsel (9 i forsvaret) stemmer i forhold til Hitachi? Eller... har du annen erfaring? Lenke til kommentar
KydeX Skrevet 18. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2004 Da ville jeg si at man kan (i tillegg) gå ned til 3000+ CPU ....heller klokke litt, men få 9800GT som forslått. Der er sååå mye fin grafikk i FS.... Men hvor mye krever egentlig FS av oppsettet? Kameraten min hadde vært og spilt hos en som hadde 9800Pro og synes det så veldig bra ut på en 2 år gammel maskin. Trenger han da et 6800GT som da igjen går på bekostning av alle de andre komponentene i oppsettet? Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 (endret) Det er grafikken som har forandret seg på de 20 åra den har vært i bruk. Den første kom på en 5 1/4" floppy disk. Flyvemessig er det ikke kommet til særlig med finesser. Og tro meg, jeg har tilfeldigvis flysertifikat..... Dessuten mener jeg at et skjermkort bør tåle etpar oppgraderinger av MB og CPU/RAM. Endret 18. desember 2004 av sveinsel Lenke til kommentar
kavorka Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Jeg vil tørre å påstå at Corsair Value S og vanlig Kingston ram er skikkelige minnebrikker så lenge det ikke er snakk om overklokking. Med mindre det finnes bevis på noe annet? Noe som man kan spørre netshop om. Når det gjelder latency så er jeg enig med deg, men når det ikke overklokkes, vil det være merkbart i annet enn benchmarks? Derimot vil forskjellen mellom 6600 GT/6800 GT være ganske så merkbar. Etter mine beregninger så sparer han 670 Kr på rammen. Det billigste 6800 GT koret jeg fant kostet 3085 (club 3D hos mpx). Altså 1100 kr mer enn 6600 GT kortet. Med andre ord så får han 6800 GT for 500 kr ekstra hvis han kjøper litt billigere ram. Lenke til kommentar
KydeX Skrevet 18. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2004 Etter mine beregninger så sparer han 670 Kr på rammen. Det billigste 6800 GT koret jeg fant kostet 3085 (club 3D hos mpx). Altså 1100 kr mer enn 6600 GT kortet. Med andre ord så får han 6800 GT for 500 kr ekstra hvis han kjøper litt billigere ram. Men dine beregninger forutsetter å handle fra flere forskjellige nettbutikker som igjen betyr høyere fraktutgifter. Lenke til kommentar
Johnx Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Ville gått for Nforce 4 hovedkort, kommer vel i jan/feb.Likevel om han ikke skal overklokke så bør han velge OCZ eller Corsair ram, de trives bedre med MSI hovedkortene. Har nå byttet ut ram-brikkene med disse: https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=15182 Han som skal ha PC-en er ingen tekno-frik slik som meg selv og mange andre her på forumet og han ønsker pc-en så raskt som mulig, så jeg vet ikke helt om Nforce4 er så mye bedre enn Nforce3 at det er verdt for han å vente på. Han vil sikkert ikke merke noen forskjell uansett. Eneste måtte være for å fått en PCI-express løsning, men det tror jeg også han greier seg uten. Ram brikkene der er jo gode brikker, du får flere fordeler med Nforce 4 bla. SATA2, SLI, og PCI Exp da. Kort sagt er det vel litt mer fremtidsrettet, du slipper å oppgradere på en stund Lenke til kommentar
KydeX Skrevet 18. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2004 Er det noen av dere som faktisk spiller FS og som vet hvor mye det egentlig krever av grafikkortet? Lenke til kommentar
ELR Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Spillte det på den gamle XP2000+ (uklokka )med et MX440-kort. Tok ikke helt av, men var mulig å spille. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå