hhvaal Skrevet 4. juni 2002 Del Skrevet 4. juni 2002 Om dette er kjent eller ikke vet jeg ikke, vil i alle fall få det fram her og få høre hva dere syntes om det. Ved å bruke netbrute og søkt gjennom ca. 100 telenor adsl iper, fant jeg 23 personer som delte ting over internett (netbios, port 139). 12 av disse delte en eller flere hele harddisker, mens igjen 6 av disse delte dem med full tilgang til hvem som skulle ha lyst til å gjøre hva dem vil. Her snakker microsoft konstant om hull i internet explorer som muligens kan la folk kjøre javascript hos deg eller noe sånt, mens jeg ALDRI har sett noen advarsel mot det å enable netbios over tcp/ip. Burde ikke telenor fortelle disse personene om hva de deler og hvordan de skal fjerne det? (Eller ikke, hva mener dere?) Lenke til kommentar
DeejPhant Skrevet 4. juni 2002 Del Skrevet 4. juni 2002 må ikke fortelle det til noen da... det er morro at dem er så dumme og deler ting mot internett... Jeg begynte å printe ut ting til en eller annen gjøk som har Telenor ADSL... tror han ikke fikk sjokk Hos en annen gjøk gikk jeg inn på harddisken (c$) siden han ikke hadde administrator passord og la en del ikoner på skrivebordet hans... Kan tenke meg at de får litt sjokk.. hehe :wink: Lenke til kommentar
DeejPhant Skrevet 4. juni 2002 Del Skrevet 4. juni 2002 fikk forresten brev fra [email protected] hvor det sto at jeg kom til å bli utestengt fra Telenor ADSL hvis det fortsatte.. siden det har jeg ikke tørt å tenke tanken engang... Lenke til kommentar
b-real Skrevet 4. juni 2002 Del Skrevet 4. juni 2002 Nice...vel, kommer litt an på hva de sharer da. Men er det "USkyldige" brukere som sharer sin windows partisjon så bør du kanskje si ifra. Lenke til kommentar
DeejPhant Skrevet 4. juni 2002 Del Skrevet 4. juni 2002 Alle paritsjonene er administrativt delt ut i Windows 2000/xp... så det er litt kult hvis dem ikke har noe administrator passord Lenke til kommentar
[bErZeRk] Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Dette er vel relativt gamle nyheter.. Var mer morro når folk kjørte win9*. Men kan jo bare stenge for requests ved SMB protokollen. Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 hvilken ip-range har telenor adsl brukere egentlig? Lenke til kommentar
talisar Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Telenor filtrerer da port 139? Nextgentel gjør det på nye rutere, men de gamle ciscoene er ufiltrerte til stor glede for oss:) Og delt er delt, deling er en beviss handling som gjøres for å gi andre tilgang til sine dokumenter:) Det popper jo tilogmed opp advarsel når du deler og har tcpip og netbios aktivert for kortet:) Lenke til kommentar
DeejPhant Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Quote: Den 2002-06-05 08:26, aurstad skrev:hvilken ip-range har telenor adsl brukere egentlig? 80.212.200.x - 80.212.202.x eller noe lignende Lenke til kommentar
Shadow_iX Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 80.212.xxx.xxx Telenor Østlandet (jeg har, men tuværr, sengt av alt med sharing å gjøre, og kutta ut netbios - og ja, hardware firewall (ikke sånn vanlig nat router, men en sikkelig en) og en software firewall (yupp, kjekt å blokkere spesefikke IP'r på spesefikke maskiner) 80.213.xxx.xxx Telenor Vestlandet Trur 80.211.xxx.xxx er nordover, bare å trace litt å se navn på routerna, så går det ann å finne ut hvor de er... Lenke til kommentar
hhvaal Skrevet 5. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2002 Det jo ikke mye som skal til for å fjerne denne delingen nei, men poenget mitt er at det er masse folk som ikke aner hvordan og hvorfor de skal gjøre det... Burde ikke telenor kontakte dem? Lenke til kommentar
DeejPhant Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Quote: Den 2002-06-05 12:53, hhvaal skrev:Det jo ikke mye som skal til for å fjerne denne delingen nei, men poenget mitt er at det er masse folk som ikke aner hvordan og hvorfor de skal gjøre det... Burde ikke telenor kontakte dem? Skal Telenor drive og port scanna da (som er ulovlig) for å finne ut hvem som har porten oppe?` Lenke til kommentar
BBC Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Quote: Den 2002-06-05 12:58, DeejPhant skrev:Skal Telenor drive og port scanna da (som er ulovlig) for å finne ut hvem som har porten oppe?` Portscanning er ikke ulovlig. Jfr. dommen i saken mellom Norman og UiO. Men jeg er enig i at sett inn ISP ikke skal leke barnehagetante for inkompetente personer som absolutt ikke burde ha vært tilkoblet Internett. Kan vel nevne at NTNU portscanner alle pc'er på nettverket på utkikk etter virus-infiserte maskiner og maskiner med sikkerhetshull i OS. NTNU scanner forøvrig all mail for virus, og filtrerer ut spam - noe som mange ser på som sensurering. http://www.itea.ntnu.no/sikkerhet/secure_s...anner_info.html Lenke til kommentar
pjboberg Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Hei! Til info så medfølger Norton Internet Security i Telenors ADSL-abonnement. Her er det inkludert en enkel personlig brannmur (kjører lokalt på PCen). Jeg for min del foretrekker ZoneAlarm sin brannmur - men Telenor har iallefall gitt brukerne muligheten til å sikre seg. På web-sidene til http://www.online.no finner man under 'Online-guiden' temasider om sikkerhet. Herfra kan du også sende spørsmål via web-skjema 'Hjelp på timen', eller gå til chatte-rom 'Kundeservice Direkte' for on-line spørsmål og svar. Alle ISPer informerer om at man må ta forholdsregler for å få tilstrekkelig sikkerhet, så også Telenor. Hva er egentlig problemet? [ Denne Melding var redigert av: pjboberg på 2002-06-05 15:31 ] Lenke til kommentar
covah Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Dette har da blitt tatt opp i "allmen" media (VG, Dagbladet) før? Husker ikke eksakt, men mener det sto en artikkel om dette i VG el Dagbladet for noen år siden. Lenke til kommentar
tintin77 Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Netbrute er et kult program Mange duster med Telenor Avidi Internett (kabel tv/internett) som er veldig enkle å komme seg inn på maskinen til. Til en person så tok jeg å lastet opp 50 mer eller mindre seriøse bilder til... Mottakeren viste ingenting. Pluss at jeg slettet en god del filer på harddisken til den maskinen. Snakk om god sikkerhet dere... Man finner forøvrig mye snacks på Astalavista Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Quote: Den 2002-06-05 19:38, tintin77 skrev:Til en person så tok jeg å lastet opp 50 mer eller mindre seriøse bilder til... Mottakeren viste ingenting.Pluss at jeg slettet en god del filer på harddisken til den maskinen. Det er selvfølgelig dustete å ikke beskytte seg, men rettferdigjør dèt det som du gjorde da ? Lenke til kommentar
hhvaal Skrevet 5. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2002 Det gir meg forresten en ide... Kanskje jeg kan gå til folk som deler alt og legge en url-link på desktopen som peker til en tutorial for å fjerne delinga... Ville telenor blitt sure hvis de fant ut at jeg gjorde det? Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 jeppz.. selv om dine intensjoner er hederlige gjør det det ikke noe mindre ulovlig.. Lenke til kommentar
DeejPhant Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 Quote: Den 2002-06-05 19:38, tintin77 skrev:Pluss at jeg slettet en god del filer på harddisken til den maskinen. Hva er pointet med det?? Greit å snoke litt men å ødelegge ting på pur **** er da vel ikke noe vits..? Pointless... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå