Armando Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Heisann Når det er rått og fuktig ute har Daihatsuen min ein tendens til å hoppe 10 minutt litt før den blir varm. Deretter er alt som normalt. Dessutan har eg observert at når eg tar på eine pluggledninga så blir det ein liten 'lysbue' mellom den og fingeren. Kva skuldast det? Har nokon gode tips? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Her ser det ut til at du har funnet feilen selv. Pluggledningene fører jo veldig høy spenning ca 20.000 volt til tennpluggene, det er så stor spenning at strømmen "hopper" fra kjernen av tennplugg over til "bøylen" på pluggen som er jord, altså minus. Pga denne høye spenningen er pluggkabler isolert med tykk gummi. det som skjer når denne gummien blir gammel, er at det oppstår små sprekker i den. Disse sprekkene kan være nok til at spenningen går ut av sprekken og til jord før den kommer frem til pluggen, dermed tenner ikke pluggen, og det blir fusking/ kenguru. Jord kan da være din finger, eller alt av metall på motoren. Det er som lyn, finner letteste vei til jord. Vann/fuktighet er også en forholdsvis god strømleder, så når pluggkabler er fuktige/rå/kalde er de ekstra utsatt for dette. Så nye pluggkabler er nok på sin plass hos deg! Lenke til kommentar
andreas76 Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 Høres ut som du trenger nye pluggledninger ja. Men hvis problemet fortsetter kan du sjekke innsug og luftslanger for falsk luft. Stram/sjekk alle slangeklemmer i så fall. Har du automatisk choke (en ventil som stenger etterhvert som motor blir varmere), kan du sjekke om denne stenger ved varm motor. Klem på slangen og hør om turtall synker. Hvis den gjør så, må du rense/skifte denne. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 andreas76 Skrevet 20/12/2004 : 12:15 Klem på slangen og hør om turtall synker. Hvis den gjør så, må du rense/skifte denne. Akkurat den teknologien finner du vel ikke igjen på daihatsu forgasser. Men eller er jeg enig i at falsk luft/ lite choke kan gi slike symptomer (bortsett fra lysbuen til finger da) Har du automat choke har jeg prøvd å beskrive det litt i andre innlegg Her Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå