KjellV Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 Uten å prøve å ta et valg for deg her så vil jeg bare påpeke en stor fordel med forkurs (hvis du ikke hater matte og naturfag/fysikk da): På forkurs får man 3MX og 2FY, det gjør man IKKE på allmennfaglig påbygging. Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 Skoler som NITH ville jeg være forsiktig med å spandere for mye penger på. Har inntrykk på at de er flinkere til å reklamere enn å undervise. Det er det jeg har fått inntrykk av også. At NITH bare er oppskrytt. Hmm...jeg må si meg sterkt uenig! Jeg går nå på mitt fjerde år på NITH og angrer ikke et sekund. Riktignok koster det en del penger, men jeg mener at det er absolutt verdt det. De fleste foreleserne holder en høy standard, og det samme gjør fagene. Ved NITH føler man også at man som student har noe man skal sakt. Er man missfornøyd med et fag eller foreleser så pleier faktisk administrasjonen å gjøre sitt beste for å forbedre dette. Samtidig føler jeg at studiene er veldig nærlingslivsrettet. Avgangsstudenter ved NITH kan veldig mye IT, og en stor andel av de jeg gikk i klasse med har fått seg jobb! Lenke til kommentar
dude80 Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 Jeg har selv studert ett år ved NITH, og kan ikke si meg enig. Foreleserne holdt ikke høy standard, og det føltes som om jeg betalte 35000 i året bare for at folka i administrasjonen skulle smile litt mer. Studerer nå ved hio, og jeg synes at foreleserne her holder en langt høyere standard. Mange er professorer, og er ettertraktede gjesteforelesere over hele verden. NITH er bare søppel. Men det er klart, har du lyst til å bruke over 30 000kr ekstra i året på en utdannelse, så versågod! Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 Fair enough... ...av ren nysgjerrighet: hvor gikk du, og når? Selv har jeg gått tre år i Bergen og er nå i Oslo... Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 20. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2004 (endret) Uten å prøve å ta et valg for deg her så vil jeg bare påpeke en stor fordel med forkurs (hvis du ikke hater matte og naturfag/fysikk da): På forkurs får man 3MX og 2FY, det gjør man IKKE på allmennfaglig påbygging. I know.. derfor kommer jeg mest sannsynlig til å velge forkurs.. Men samtidig så hadde det vært greit med generell studiekompetanse.. det er jo noen studier hvor man kun trengere generell studiekompetanse.. Men som sagt, jeg tar nok sikkert forkurs. Har lyst på en ingeniørutdannelse. Endret 20. desember 2004 av darkness| Lenke til kommentar
Jan Åge Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 (endret) Hmm, leste her at man må oppfylle følgende opptakskrav for å komme inn på forkurs: 1. Yrkesfaglig bakgrunn, GK, VK1 eller VK2, og/eller fag-/svennebrev eller tilsvarende. 2. Grunnskole og minimum fem års yrkeserfaring samt fylt 23 år det året man søker. 3. Generell studiekompetanse, men mangler fordypning i matematikk og fysikk. Er dette virkelig sant? Kanskje de mener kun en av disse kravene? Eller alle? I så fall er det veldig synd, da jeg var veldig giret på å gå den veien. Nå er det høyst sannsynlig at jeg kan være på villspor og at jeg har misforstått det meste, håper jo egentlig det, så bare "flame" meg hvis eg tar feil Edit: leif's Endret 21. desember 2004 av Jan Åge Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 du må selvfølgelig bare tilfredstille ett av disse kravene! Lenke til kommentar
Jan Åge Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 du må selvfølgelig bare tilfredstille ett av disse kravene! woho! Men da er det jo bare fryd og gammen. Takk for den Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 22. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2004 nabb! det kunne jeg jo fortalt deg Lenke til kommentar
Jan Åge Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 nabb! det kunne jeg jo fortalt deg Jamen, hvorfor gjorde du ikke det då? Anyway noen som har gått/går forkurs og evt. Dataingeniør linjen på HiB som kan gi noe tilbakemelding på hvordan det var? Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 22. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2004 Ey! Hermegås! Skal du liksom studere det samme som meg nå? hææ hææ? Lenke til kommentar
Jan Åge Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 Ey! Hermegås! Skal du liksom studere det samme som meg nå? hææ hææ? Vel.. Ehm.. Neeii.. altså.. jeg mener.. øhm.. Jeg må visst ned å pynte juletre jeg Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 28. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2004 (endret) Jeg fant nettopp ut noe utrolig idiotisk. Lånekassen gir ikke støtte for forkurs før fagutdanning. Hvor sykt er ikke det da? Det er 35 timer i uken med hard jobbing. Hvordan skal man klare seg uten støtte fra lånekassen? Jeg trekker det tilbake.. Tror dette gjaldt for studier i utlandet.. Endret 28. desember 2004 av darkness| Lenke til kommentar
Kleppa Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 Heisann, Jeg går 3. året på HiA avd. Grimstad, linje Nettverk og Sikkerhet . Jeg begynte også studiet mitt med å gå forkurs. Første året for alle data-ing. studier er like, og man må ha de samme obligatoriske fagene. Når man skal begynne 2. året velger man seg en rettning (programering el. drift) der man skraper i overflaten om nettverk og sikkerhet. 3.året er det året man lærer mest, og går dypere i de aktuelle fagene. Året avsluttes med et hovedprosjekt på 12 el. 18 studiepoeng. Her kan man velge en oppgave man vil studere og det skal skrives en rapport som skal fremføres i slutten av året. Relevante oppgaver får man enten fra et firma, eller velger oppgaver skolen legger frem. I grimstad har man en relativt oppegående maskinpark, der drift har en egen lab. Pensum går i stor grad på Windows 2003, Novell og Linux. Novell er vel egentlig ikke så veldig aktuell lenger, da det stort sett bare er HiA og noen andre sære bedrifter som benytter seg av dette. Linux har derrimot overtatt store deler av pensumet og utgjør sammen med Windows platformen hovedvekten av pensumet. Videre går pensum også dypere inn i nettverk og sikkerhet, da med tanke på bruker-administrasjon, policies, VPN, Firewall og stort sett alt som er aktuellt for et IT-Miljø. Nå skal det sies at alt her ikke er like gøy, og at ikke alle lærere gir en like god motivasjon for å stå opp 08, men med en interesse for fagene er ikke dette påkrevd heller Hovedgrunnen til at jeg valgte denne linjen, var i stor grad fordi man alltid vil trenge en drifter der man har flere maskiner i et nett, og utsiktene for å få jobb (når jeg begynte å studere) så bedre ut for drift, samt at jeg kan programere og jobber med drift av servere og større nett til daglig. Har lagt med noen aktuelle linker hvis du vil ha litt mer informasjon om studiet og fagene. http://grimstad.hia.no/studium/hingdrift/index.htm - informasjon om driftlinjen på Hia. http://www.hia.no/studiehandbok/04/index.p...ramkode=INGDATA - Se "Studieplanramme for data, nettverksdrift og sikkerhet, start høsten 2003 og 2004" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå