Gå til innhold

Valg av IT-utdannelse, nettverksdrift

darkness|

Anbefalte innlegg

Hei!

Så er det snart tid for valgest kvaler. Jeg er ferdig med læretiden i midten av august, og skal velge veien videre til en høyere utdannelse. Det jeg er ganske sikker på er at jeg vil jobbe med nettverk (IT). Jeg har vurdert å gå på Informasjonsteknologi-studiet ved HiB (Høyskolen i Bergen). Er det noen som har noen bedre ideer eller tips/forslag?

Jeg må også finne ut hva jeg skal ta før jeg begynner å studere. Har sett litt på et såkalt "forkurs" som varer i et år, og som gjør at man kan gå på høyskole uten generell/spesiell studiekompentanse. Generell studiekomptanse som man oppnår ved å ta allmenn påbygg er ikke nok for å studere ved høyskoler..

Som sagt. Innvendinger, tips, forslag, noen?

Jeg har langt i fra bestemt meg. Men jeg vil jobbe med nettverk.

Edit: er IKT-driftsfag-lærling nå.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har sett litt på et såkalt "forkurs" som varer i et år, og som gjør at man kan gå på høyskole uten generell/spesiell studiekompentanse. Generell studiekomptanse som man oppnår ved å ta allmenn påbygg er ikke nok for å studere ved høyskoler..

Hva er det du sier her? Generell studiekompetanse er generell studiekompetanse.

Angående valg av skole vet jeg ikke helt, siden du er vestlandsjente og helt sikkert vil forbli det. Men jeg kan uansett nevne at de på Høgskolen i Oslo har et studium rettet direkte på nettverk og systemadministrasjon.

Husk at du også har et fint universitet i Bergen som også kan tittes på. Ellers finnes det utallige høgskoler i øst og vest som nesten alle tilbyr informatikkstudiet. Om du absolutt vil bli boende i Bergen vil nok valget naturlig nok falle på enten høgskolen eller universitetet du har der. Hvilket som er best av disse to er umulig å si uten å se hva hver av skolene har inngått i sitt studium og hva du har mest lyst til. Forskjellen på informatikkstudiet på høgskolen og universitetet her i Oslo er ganske stor. En stor del av forskjellen her er at universitetet har mye større valgfrihet i fohold til emner enn hva høgskolen har.

Du får leite deg frem og finne ut hva du synes er best! :thumbup:

Endret av zimen
Lenke til kommentar

Høyskole krever SPESIELL studiekompetanse, dvs. matte og fysikk. Universitet krever GENERELL studiekompetanse. Men etter hva jeg har hørt så er det bedre å gå på høyskole enn universitet. Ved HiB får man ingeniørtittel så vidt jeg forstår. Bachelorgrad i ingeniørfag elns. Informatikk og informasjonsteknologi er visst heller ikke det samme.

Men jeg skal titte på det studiet på HiO etterpå.

Hm.. masterstudie.. fancy.. tror jeg må finne ut mer om dette.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

Jeg gikk først på informatikk på NTNU, men synes fagene stinka. Så etter ett år der gikk jeg til HiO, der er jeg veldig fornøyd. Fagene her er akkurat slik jeg ønsket(mer programmering og fag av interesse for en datainteressert, og hvertfall ikke noe om hvordan samfunnet lar seg påvirke av data og svada svada som på ntnu, som kanskje moren min kunne hatt interesse av å lese...)

Men er viktig å få med seg at informatikkstudiene på høyskolen og universitet er veldig forskjellig lagt opp. Uansett, jeg går på data.ingeniørlinja, og liker meg godt.

Angående det med forkurs, så tror jeg det er litt forskjellig mellom høyskolene.

Slik jeg forstår, så får man bacheloor-grad der man har gått på et studie som krever 1 år forkurs. Mens på en høyskole som krever bare noen uker forkurs, (fordi man ikke tok matte på vgs) så får man en ingeniørtittel. ... Det er slik tegninga ser ut for meg, men kan ikke garantere at det er slik.

Masterstudie er vel litt tidlig å tenke på... greit å ta en ting om gangen synes nå jeg. Etter denne utdanningen kan du jo humpe videre på universitetet og ta det nettverksfaget som passer deg best der du vil. :w00t:

Lenke til kommentar
Nettverk og sikkerhet

Studieprogrammet Nettverk og sikkerhet passer for deg som ønsker en solid plattform innen nettverk og datasikkerhet. Sikkerhet mot uønsket inntrengning er viktig på alle datanettverk. Spesielt er dette viktig ved tilknytning til verdens største nettverk, nemlig internett. Du lærer å planlegge, installere og vedlikeholde operativsystemer og datanettverk, og vil få innblikk i hvordan datasystemer administreres med hensyn til plassering i de strategiske planene til en bedrift.

Blant NITH sine nye studier. Koster en del da.

http://nith.no/info.php?s=studier/2005/teaser.html

Lenke til kommentar

Jeg skal ta nettverksfordypningen på NITH til høsten. Har hørt mye bra om dette, spesielt med forelesern i Oslo (har hatt han før, og han er sykt flink). Minuset er, som Blib sier, at det er dyrt, samt at dette er et fag som går siste året bare.

Veien dit består av en del programmering, systemutvikling, databaser og noe IT og samfunnet greier. Selv om dette kanskje ikke er det du er mest interressert i så anbefaler jeg deg å ta med deg slikt på veien, da det gir deg en mye bredere forståelse av IT som en helhet. Man kan sikkert lære seg nettverk alene, men jeg er sterkt troende på tanken om at man blir mye bedre med innsikt i andre områder. Nettverk inneholder en del programmering blant annet.

Det jeg skulle fram til her er at man bør lære seg basics, og helst ha en bred bahelorgrad før man eventuelt spesialiserer seg. Da kan man spesielaisere seg med kurs, og ikke hele utdanninger. Skal også vedde på at 90% av de som tar en generell utdannelse endrer syn på hva de vil drive med etter utdannelsen.

Lenke til kommentar

Du kan jo også sjekke ut studiet "Informatikk med spes. i drift av datasystemer" ved HiST. Det er tre-årig, altså får du bachelors-grad. Og det krever bare generell studiekompetanse, så du slipper å plages med realfag (hvis du ser på det som en plage da).

EDIT: Har gått der selv og kan absolutt anbale det. Opplevde HiST som mye mer "behagelig" enn NTNU sånn generelt sett. Vanskelig å forklare. AiTEL HiST = Avdeling for informasjonsteknologi og E-læring, Høyskolen i Sør-Trøndelag. Synes du skal komme hit og få deg bart.

post-235-1103394220_thumb.gif

Endret av Magnus Kopstad
Lenke til kommentar
Høyskole krever SPESIELL studiekompetanse, dvs.  matte og fysikk. Universitet krever GENERELL studiekompetanse. Men etter hva jeg har hørt så er det bedre å gå på høyskole enn universitet.

Feil, feil, feil, feil.

Ingeniørstudier krever 3MX og 2FY og er blant de enseste som til dags dato krever noe som helst. Vanlige informatikkstudier krever ingen verdens ting. Til høsten vil derimot mange (i alle fall UiO) mest sannsynlig innføre krav om 2MX eller 3MZ på grunn av den ekstreme strykprosenten i mange mattefag på infromatikkstudiene. På UiO er det latterlig høyt.

Du kan altså titte innom alle studier som ikke heter noe med "ingeniør". På HiO har de f.eks en bachelor i informatikk som bare krever generell studiekompetanse.

Edit:

Det masterstudiet jeg foreslo er forresten ingen fullstendig mastergrad. Dette kurset bygger på en bachelor, så man "kaster" seg ikke på en 5-årig utdannelse. Selv om jeg ikke synes at det å kaste seg på en lang utdannelse er dumt så lenge man vet hva man vil drive med.

Nå skal heller ikke jeg uttale meg alt for mye om informatikklinjer, siden jeg studerer naturvitenskap selv, men jeg synes i alle fall at det er kjempebra på universitetet. Å si at høgskolene er bedre enn universitetene vet jeg ikke helt hva jeg skal tro om. At NITH f.eks har bedre pedagoger e.l. er også litt absurd, siden dette mest sannsynlig har mye med flaks å gjøre. Jeg har hatt utrolig gode forelesere i to fag i år, mens det tredje har byttet på, og der kan man se at de pedagogiske kunnskapene til foreleserne er utrolig forskjellig. Det vi også merket var hvor mye dette faktisk har å si. Nå er kanskje vi på mitt studie veldig kritiske til dette siden det er en lærerutdanning, men allikevel.

Endret av zimen
Lenke til kommentar

Jeg synes også det er litt drøyt å si at alle forelesere på en skole er gode. Man får ofte forelesere som ikke har noene skikkelig pedagogisk utdannelse, helt uavhengig av skole. Dessuten lærer folk på ulike måter. Jeg ville ikke brukt dette som et kriterie for å velge skole.

Når det gjelder å kaste seg på en lengre utdannelse er jeg litt tvilende. Joda, du vet hva du liker nå, men er du sikker på at det er det samme du vil holde på med om fem år? Mange vet ikke helt hva IT er, og selv om man er en kløpper på HTML og PHP nå er det ikke sikkert man beholder smaken for programmering etter to år med C.

Derfor mener jeg det er bedre å starte med en treårig bred utdannelse. Da kan man hoppe av etter tre år hvis man går lei, og fortsatt stå med en grad som betyr noe. Få arbeidsgivere idag vil ha folk med mindre enn tre år hvis de ikke har erfaring for å veie opp for dette. Har selv søkt jobb med to og et halvt år formell utdannelse, så jeg vet hva jeg snakker om!

Denne grunnkompetansen, som gir deg innblikk i mange ulike områder, gjør det lettere å finne din virkelige nisje, selv om du mener du vet hva du vil nå. Som sagt er det mange som endrer mening underveis, og jeg kjenner få som har den jobben idag som de forespeilte seg før studiene.

De to siste årene i en mastergrad er ikke noe problem å ta etter en treårig, og man har da heller ikke kjørt seg ned i ett bestemt spor som må følges for en master, slik en del av de femårige er.

Mitt råd er altså å finne seg en bahelorutdanning som er bred i fagutvalg i første omgang. Liker du bettverk nå, så finn gjerne en skole som tilbyr dette, slik som NITH og HIO, men sørg for at du får andre ting på kjøpet. Ikke bruk tre eller fem år på å spesialisere deg før du har det grunnleggende på plass og har sett hva de andre sidene ved IT har å tilby.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke vært noe borti programmering, men sånn ellers så føler jeg at jeg har et greit innblikk i IT-verden. Jeg har jobbet i et og et halvt år ved en av Norges største IT-"bedrifter", hvor spekteret er svært bredt. Mulig programmering er gøy, men jeg prøver også å finne en utdannelse hvor man faktisk kan finne en jobb etterpå. "Alle" studerer jo informatikk for tiden.

Jeg hørte forresten at NITH ikke var noe særlig bra.. Hvorfor betale for noe man kan få gratis? Jeg har helst lyst til å slippe å betale for å studere. Det er dyrt nok å overleve som student fra før av. Hvis ikke hadde jeg kanskje valgt å ta noen cisco sertifiseringer.. men det koster jo svin.

Jeg sier ikke at høyskole generelt sett er bedre enn universitet. Jeg bare er av den oppfatning at IT-studier er bedre å studere ved høyskole.

Kom gjerne med saklige argumenter på hvorfor jeg evt. tar feil.

Forresten så er det viktig at vi skiller mellom informatikk og informasjonsteknologi. To forskjellige studier afaik.

Lenke til kommentar
Jeg sier ikke at høyskole generelt sett er bedre enn universitet. Jeg bare er av den oppfatning at IT-studier er bedre å studere ved høyskole.

Jeg tror du vil få omtrent den samme kompetansen ved begge studiene. Har snakket med på folk som har høyskoleutdanning og universitetsudanning. Forskjellen er at høyskolen gir bedre oppfølging, mens man på universitet mer er overlatt til seg selv. Kjenner ikke helt til det programmet du tenkte å ta, men hvis du klarer det ville jeg anbefale et ingeniørstudium. Vil anta at det da er lettere å få jobb, i tillegg til at man får en utdannelse som er verdt noe (IMHO).

Skoler som NITH ville jeg være forsiktig med å spandere for mye penger på. Har inntrykk på at de er flinkere til å reklamere enn å undervise.

Skal du drive med noe seriøst nettverksarbeid vil jeg anbefale å lære å programmere. Ville tro at alle studiene har programmeringskurs. Om du ikke får bruk for det vet i alle fall hva det går ut på.

Endret av Feynman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...