Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst]8 ports gigabitswitch - ca 1000 kroner

Anbefalte innlegg

Til sammenligning har en Cisco Catalyst 2970 24-porters Gbps managed switch 28 Gbps backplane. Denne switchen koster omlag 22000 kr. hos MPX. Ementor tar 15000 pluss moms for denne switchen. Det er en tungtveiende grunn til at jeg tviler på Zyxel sine spec's. 3Com sine spec's høres med en gang mye mer troverdig ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det vel ikke ofte at switchens backplane vil være begrensningen i et gigabit hjemmenettverk. Om jeg forstår dette riktig trenger man 6 maskiner kapable til full Gbit hastighet (64bits 66MHz nettkort og (på 3 av dem) harddisksystem kapable til 100MB/sek skrivehastighet før man evt. støter på en backplane begrensning på 3Gbit i switchen.

Videre er det ikke så ofte man dytter slike mengder data at dette vil føre til praktiske begrensinger. Vil da heller vurdere Jumboframes som mer viktig enn throughput i en gbswitch til hjemmebruk.

Endret av Tanguero
Lenke til kommentar

Da har jeg fått svar fra Zyxel angående GS 105 og 108 som det ble diskutert om hadde 16-19 Gbps.

I mailen jeg fikk står det følgende

-------------------------

Hei!

En GS-105 og GS 108 har en packet forwarding rate på:

148800pps for 100BASE-TX

1488000pps for 1000BAES-T

Dette vil si ca 2,1Gigabits backplane.

--------------------------

det vil vel egentlig si teoretisk sett at 2 porter alene kan bruke opp all båndbredden.

Så da har vi det på det rette :)

Lenke til kommentar

Det stemmer ikke. Switchchippen som sitter i den har en 19.2Gbit/s switchfabric. Nå er jeg usikker på om det er noen endring på hardware mellom GS108 og GS108(A) men det sier seg jo selv at du ikke vil kunne få mer enn 16Gbit/s thruput på en 8 porter eller mer enn 10Gbit/s på 5 porteren til tross for at hardwaren klarer mer.

Lenke til kommentar
Det stemmer ikke. Switchchippen som sitter i den har en 19.2Gbit/s switchfabric. Nå er jeg usikker på om det er noen endring på hardware mellom GS108 og GS108(A) men det sier seg jo selv at du ikke vil kunne få mer enn 16Gbit/s thruput på en 8 porter eller mer enn 10Gbit/s på 5 porteren til tross for at hardwaren klarer mer.

Så du mener du kan dette bedre enn Zyxel ?

Hjelper jo ikke noe med switchfabric på 19 gig om backplane bare er 2,1

Lenke til kommentar
Til sammenligning har en Cisco Catalyst 2970 24-porters Gbps managed switch 28 Gbps backplane. Denne switchen koster omlag 22000 kr. hos MPX. Ementor tar 15000 pluss moms for denne switchen. Det er en tungtveiende grunn til at jeg tviler på Zyxel sine spec's. 3Com sine spec's høres med en gang mye mer troverdig ut.

Du sammenligner ikke helt switcher i samme klasse her, hverken pris eller ytelsesmessig. En managed switch kan ikke sammenlignes med en lavpris gigabit bordswitch. Du må i så tilfelle sammenligne med en ZyXEL GS-2024 som har 48Gbps backplane og koster halvparten så mye. Cisco har aldri hatt topp ytelse i ethernet segmentet, fordi de ikke baserer butikken sin på hardware. De lager software, og der er de blandt de beste i klassen.

Når det gjelder lavpris bordswitcher (eller managed switcher for den saks skyld) så er det veldig mange produsenter som bruker likt chipset og switching engine (hardware), verdien ligger i det man legger på topp i form av software features.

Lenke til kommentar

Så du mener du kan dette bedre enn Zyxel ?

Hjelper jo ikke noe med switchfabric på 19 gig om backplane bare er 2,1

Jeg kjenner til hardwaren ja.

Altså det er jo ikke noe fyskisk backplane her. Det er en buss inn til switchfabric'en og det er switchfabric'en som bestemmer hvor mye den klarer å switche. Det er bare bits/bytes feil i regnestykket til ZyXEL. Litt kjapphoderegning - ca 1.5 millioner pakker per sekund * 1500 bytes = ca 2.25 gigaBYTES = ca 18 gigaBIT/s

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...