Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst]8 ports gigabitswitch - ca 1000 kroner

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Som topic sier er jeg ute etter en 10/100/1000 switch til å montere i kjelleren. Har ikke særlig lyst til å overstige 1000 kroner ved dette kjøpet.

Jeg var inne på mpx.no og fant denne:

Belkin 8-Port Gigabit Nettverk Switch 10/100/1000 Mbps

Den koster 1 078,- ink. mva som er en perfekt pris etter min mening...

Men spørsmålet stiller seg da... Er dette for godt til å være sant? :p

Er denne switchen noe å stole på? :)

Takker for innspill :)

*edit - leif*

Endret av Knut Erik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og 3com oppgir indre båndbredde som mange billige merker ikke gjør.

3Com 8port Gigabit switchen som koster 1550,- på komplett er oppgitt med 3.2 Gbps båndbredde. (det samme på 5 porteren)

Har en 5-porter 10/100 Mbps switch fra 3Com, og denne klarte effektivt over 90 Mbps. Det er faktisk ganske bra. Maskinene jeg kjørte overføringen, var ikke Windows-maskiner, men kjørte Linux. Dessuten, Gbps-switchene til 3Com har også buffer.

Lenke til kommentar
Rufati:

Er ikke det en dansk butikk? :hmm:

Hvordan blir det for betaling av frakt ogsånn da?

Og jeg hadde ikke turt å handle der heller. Den butikken har et dårlig rykte når det kommer til kundebehandling og retur...

Oki, men for orden skyld må jeg få si at IT-butikken.no er norsk og ikke dansk. Man kan handle der på lik line som i andre norske nettbutikker uten å støte på ekstraordinære problemer med frakt, betaling, reklamasjonslover osv.

Vel, for å presisere ennå mer: Eieren til IT-butikken.no er dansk og de har felleslager i danmark til alle de nordiske landene sine avdelinger. Toll osv tar IT-butikken seg av selv før produktene sendes til kundene.

Servicenivået har vært ryktet å være tvilsomt til tider, men vet man kravene sine i følge forbrukerkjøpsloven og står på sitt så bøyer de seg i støvet og etterkommer rettmessige krav. (Har skjedd meg en gang for flere år siden)

Lenke til kommentar

3Com 8port Gigabit switchen som koster 1550,- på komplett er oppgitt med 3.2 Gbps båndbredde. (det samme på 5 porteren)

Er det noe båndbredde utover portene da?

dvs, båndbredden er i utgangspunktet lik på alle disse switchene, så lenge vi ikke snakker om managment switcher...

Gi meg gjerne ett svar om min påstand om dette er feil, men har så langt ikke funnet en 8 porter som yter bedre enn en annen på "papiret", med mindre de er managment.

Lenke til kommentar

Er det noe båndbredde utover portene da?

dvs, båndbredden er i utgangspunktet lik på alle disse switchene, så lenge vi ikke snakker om managment switcher...

Gi meg gjerne ett svar om min påstand om dette er feil, men har så langt ikke funnet en 8 porter som yter bedre enn en annen på "papiret", med mindre de er managment.

Indre båndbredde, eller backbane, angir hvor mye trafikk fra alle portene som totalt kan flyte gjennom switchen på samme tid. Og det er her forskjellen mellom en god og en dårlig switch ligger, samt hvor mye minne switchen har.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Sjekket jo litt rundt her nå.

Kan ikke se noen plass at 3com 5 porter og 8 porter har lik overføring..

Det eneste som står i manualen til officeconnect switchene er at de har en throughput på opp til 3,2Gb, det betyr jo ikke nødvendigvis at både 5 og 8 porteren har det..

Men at den største switchen i den serien har 3,2Gb througput, og dermed mindre throughput på de mindre switchene..

Vel og merke Buffer kan muligens ha noe å si...

Lenke til kommentar
The OfficeConnect Switch family offers

connections at 1000BASE-T, 100BASE-TX

or 10BASE-T, with an effective throughput

of up to 3.2Gbps, making them ideal for

connecting to high-speed servers, for

high-speed data links into the core of the

network, or for connecting to multiple

switches or hubs in small offices.

Models include switches with 5, 8 and 16

10/100 ports, as well as an 8 port 10/100

switch with an integrated gigabit port, and

5 or 8 port gigabit switches.

Jeg tolker det som om hele familien (alle seks modellene) har samme backbane.

Lenke til kommentar
Spørsmålet man her kan stille seg er om dette virkelig stemmer i praksis. 16 Gbps backplane på en 8-port switch høres nesten for godt ut til å være sant på en switch til den prisen...

Jeg tviler nok også på at dette er tilfellet, har sendt en mail til Zyxel Norge, for om dette er 16 gigabit eller 16 Gigabyte vil jeg gjerne vite.. hehe..

Så vi får jo se hva de svarer da..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...