Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

UTP (Hjemmesnekra) - Ødelegge Routere?

Anbefalte innlegg

For et par-tre uker siden har vi montert 2 stk UTP (25 og 30 m) nettverkskabler i huset vårt som går gjennom både rør og vegger 2 etasjer oppover.. Og jeg synes at etter disse kablene ble montert og brukt, så falt vi ut av nettet nå og da og etterhvert mange ganger per dag.. Til slutt så fungerte ikke vår 3com router mer og vi gikk til investering i en ASUS 500WL .. Etter å ha montert den nye asusen i dag så har vi opplevd at nettet har falt ut i en time.

Kan det være UTP kablene som ødelegger på et eller annet hvis ?

BTW : Lurer på en annen sak også.. Når det gjelder åpning av porter på routeren.. Åssen fungerer detta. Er jeg inne på noe her ? (se bilde)

post-61-1103326519_thumb.jpg

Endret av Kurt P
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan det være UTP kablene som ødelegger på et eller annet hvis ?

Det er en forutsetning at du helst har koblet kablene riktig i begge ender, ikke alltid det holder at ledningene er på samme plass.

Om dere har RJ-45 plugger i begge ender av kabelen skal fargekoden være følgende hvis du har låsetappen under og pinnene vekk fra deg/ledningen mot deg.

Hvit/Oransje

Oransje

Hvit/Grønn

Blå

Hvit/Blå

Grønn

Hvit/Brun

Brun

Om de er koblet i en Kat 5(C5) kontakt så skal fargekoden være følgende (fra venstre):

Hvit/Blå

Blå

Hvit/Oransje

Oransje

Hvit/Grønn

Grønn

Hvit/Brun

Brun

Er jo også viktig at kablene og kontaktene er av minimum Kat 5 standard, lavere standard kan også fungere, men vel og merke ustabilt...

Lenke til kommentar

Du bør sjekke om du ikke har lagt dem i nærheten av steder med mye støy fra andre elektriske ting som sikringsskap, mikrobølgeovn og andre steder der det er mye strøm, og at ikke kablene er knekt rundt hjørner og sånt. jeg har aldri merka problemer på grunn av støy selv, men det kan visstnok skje, særlig siden du har UTP kabel, som kommer uten noen som helst skjerming.

Lenke til kommentar
Du bør sjekke om du ikke har lagt dem i nærheten av steder med mye støy fra andre elektriske ting som sikringsskap, mikrobølgeovn og andre steder der det er mye strøm, og at ikke kablene er knekt rundt hjørner og sånt. jeg har aldri merka problemer på grunn av støy selv, men det kan visstnok skje, særlig siden du har UTP kabel, som kommer uten noen som helst skjerming.

Så hvis det er en elektrisk kilde i nærheten av disse ledningene kan det lage forstyrrelser som igjen kan ødelegge routeren ?

Lenke til kommentar

Problemet er nok relatert med ruteren, uten at jeg vil sette penger på det. Det finnes noen måter du kan ta til hjelp for å finne ut hva som er problemet.

1. Se om du kan pinge andre maskiner over nettverket når du har problemer med ruteren. Avhengig av produsentene så vil dette av og til virke selv om boxen har problemer med internett, men for å være på den helt sikre siden så har du en en ekstra ruter før bredbåndsruteren. Da vet du at signalene skal komme frem til andre maskiner i huset om kablene er i orden.

2. Innfør torrent forbud over en lengre periode. Torrent har for vane å stresse rutere fryktelig. Enkelte rutere/firmware takler det spesielt dårlig og bare tar kveld helt ut til den har fått roet seg. Har internettet gått ned i den perioden som torrent ikke ble brukt?

Har opplevd at like rutere oppfører seg helt forskjellig på dette området avhengig av firmware, som egentlig forklarer seg selv. Oppdater firmwaren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...