Gå til innhold

Klokke min cpu (Newcastle 3500+)? HJELP!

Anbefalte innlegg

Hoi!

Er helt ny når det gjelder klokking på cpu. Eneste jeg har klokka er mitt grafikkkort med ati-tool (veldig vanskelig må jeg si... :p ). Men tilbake til saken, som alle andre prøver jeg så godt jeg kan å lese gjennom guider, andres poster osv... Har fått med meg at jeg må vise frem fulle specs, så her er de:

CPU: AMD Athlon64 3500+ (newcastle) s939

HK: EPOX NP-9NDA3+ nForce3 250Ultra

RAM: OCZ 1024MB Dual Channel E.B.

PSU: 360W Fortron/Source

Har forresten ikke stock vifte på cpu, men AlCu vifta fra Zalman.

Dette er vel det man trenger å vite for å få litt hjelp ikke sant...?

En haug med spørsmål.. :p

-Leser at man kan øke FSB i bios med 5 og 5, men at på Newcastle(130nm) familien møter man veggen fortere, og må skru ned HT. Hvor gjør jeg sånne ting?

-Har HK'et mitt agp\pci lock? skjønnte det slik at det hindrer i å klokke gpu'en min...

-vet at rundt 1.8v på cpu er absolutt max, men lurer på når mange skriver at de merker systemet blir "ustabilt"?? hvordan oppfatter man systemet sitt som ustabilt?? har aldri helt skjønt det...

MvH Daniel

Til moderator: Leste en annen post her som var nesten lik, men ikke samme HK og ville ikke ødelegge en eventuell forklaring for ham...

Endret av colakork
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som om du har satt deg godt inn i det å overklokke. Syntes du utifra utstyret ditt at du har gode muligheter for overklokking. Gå i bios og øk fsb med 5mhz per gang, test og se om maskinen er stabil før du øker litt mer, ikke rør noen spenninger før maskinen er ustabil, øk da med 0.1v per gang og se om det hjelper. pci/agp lock slår man også på i bios, meningen med den er at hastigheten på pci og agp busen skal forbli på henholdsvis 33/66mhz, hastigheten på disse busene blir regnet ut i forhold til hypertransort, så hvis du øker den så øker også hastigheten på pci/agp busen og den vil da være en hindring. HT setter man også ned i bios, bare å prøve seg frem og se hva som funker. ustabilitet merkes om man maskinen fryser/rebooter og all oppførsel utenom det vanlige.

Lenke til kommentar

Hoi!

Har rota litt inni bios nå, og ser ingen steder man kan skru på agp\pci lock, eneste som står om OC er:

Power Bios features:

System performance [normal]---->stille til fastest

CPU Overclock in MHz [200]------>hvor jeg kan stille oppover..

AGP Overclock in MHz [66]-------->det samme...

CPU Ratio Control [Disabled]------>stille til enabled

xCPU Clock Ratio [10x]-------------->kan ikke gjøre noe... virker som er låst...

Volt: cpu, agp, system og et eller annet til.

Hvor finner jeg agp\pci lock? finner den ikke, har phoenix awardbios, noe som ikke er altfor uvanlig har jeg intrykk av... Er AGP hvertfall låst?

"what to do?"

MvH Daniel

EDIT: delvis feil navn på bios

EDIT2: Hmmmm, leste nå nettopp at man burde oppdatere bios... gjør man dette med diskett eller? (har ikke diskettstasjon... :whistle: )

Endret av colakork
Lenke til kommentar

Jepp!

Så nå har jeg klokka kortet opp til 2365MHz, men synes jeg ser denne "ustabiliteten" dere hele tiden prater om... Har egentlig aldri fatta hva dette var forno, men ser nå at windows tar lengre tid å starte opp og alt tar "et sekund" lengre enn det det pleier. Er det jeg som er paranoid?

Specsa i bios er: (slik jeg husker det :dontgetit: )

215MHz x11

HT@4x

Vcore=1,55v

Ram=2,5v (tror jeg) :blush:

Det jeg lurer på er om får rammen for lite volt? Har satt den MHz på ram til "auto", så den følger cpu, altså 1:1, ifølge cpu-z hvertfall...

Når er det på tide å sette opp Vcore for den saks skyld? Rundt 220MHz?

Har testa lenge under Prime95 (3 timer), og den ikke varmere enn 44, så vet sånn nogenlunde at det ikke er noe slikt... PS: Bruker program som leser av temp rett fra bios (fulgte med :p )

MvH Daniel

EDIT: fant ut av problemet, var timings på ram'en, og votl på cpu... men takk for litt hvertfall...

Endret av colakork
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...