Gå til innhold

Får ikke til å lese eller formatere harddisk

Dark Lord

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har ett problem med en IBM Deskstar 40 Gb og ca.3 år gammel harddisk.

Når jeg starter opp pcen så finner den disken og alt er greit så langt. Men når jeg skal begynne og gå inn på den for å se hva som er der så begynner den og lage en form for tikke lyder. Og jeg får spørsmål om å formatere disken siden det står at den ikke er formatert. Jeg gjør så og prøver å formatere disken men, så etter en liten stund så får jeg beskjed om at disken ikke kan formateres allikevel.

Jeg har fjerna ikke dos partisjon i f-disk og har ikke fått til og lage ny partisjon på den. Disken ble brukt som disk til å lagre ting på og har ikke vært brukt på ca.1 år siden den slutta å fungere ordentlig så plustselig.

Så da lurer jeg på: Hva er feil med disken? Kan det være at den holder på å si takk for seg? Maskina får ikke til å lese fra den slik at den er ubrukelig?

Kan noen hjelpe meg? :(

Takker for alle svar som kommer inn! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd å formatere fra windows eller dos? Prøv å boot maskina di fra CD, og prøv å formater disken din fra CD (altså i DOS). Ellers finnes det vel tools som sjekker disker for feil, uten at jeg har noen linker i farta. Søk på IBM sine hjemmeside

Kan godt hende den har dødd da, den begynner jo å bli noen år, og hvis du har hatt trøbbel med den lenge er det jo ikke så usannsynlig...

Edit: leif

Endret av bragoon
Lenke til kommentar

Prøvde fra Windows XP først og formatere. Men så satt jeg den i en pc med Win 98SE på, og der fant den ikke disken i windows. Så jeg er litt usikker på om jeg kan formatere i Dos da? siden den ikke har noen stasjonsbokstav? Men legger til at den finner disken i den win98 pcn når jeg starter maskina, men ikke i selve windows.

At den har tatt kveld har jeg også tenkt på om den har. Det er ikke katastrofe at den ikke virker men det hadde vært litt greit da..

Men kan jeg sjekke disken fordi om det ikke er partisjon på den?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...