rrmagne Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 Har endel problemer i forbindelse med kjøp av en s-ata raptor disk. Problemet er at jeg har 2 ide dvd brennere og 2 ide HD disker koblet til pc`n fra før av. Jeg ønsker nå og bruke den nye raptor disken som os disk og installere operativ systemet på denne. Har rotet rundt i bios og klart å få denne frem og fått formatert den i windows, men det som er problemet er at den vil ikke bli bootbar, og hvis den blir det så forsvinner enten dvd brennerne eller ide diskene? Noen som har kjennskap til dette? Det må da være mulig å få alt til å fungere med hverandre? Dersom noe er uklart angående problemet mitt så si i fra for jeg sitter helt fast her Roy Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 Når eg skulle ha raptoren som bootable C-disk og OS-disk så nappa eg ut alle IDE-disker, starta Windows installasionen frå dos, installererte S-ATA drivarane og etter at OS og alt var på plass, valgte raptoren som first boot device i BIOS og etter det plugga i IDE-diskane. Lenke til kommentar
Finnsen Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 Hadde noe av de samme problemene jeg også, men det er sikkert avhengig av hvilket hovedkort du har. Jeg har Asus P4P800. Satt først inn Raptor sammen med de andre diskene (2 x WD1600JB) og CD-Rom, DVD-brenner. Bios fant disken uten noe problem. Brukt Ghost og klona den gamle C partisjonen over på Raptordisken, og skrudde av pc-en når det var gjort. Tok så ut de gamle diskene og hadde bare Raptor igjen. Da var det greit å starte maskinen fra S-Ata disken. Satt så inn S-Ata disk nr.2 og formaterte den i Windows. Alt ok. Satt deretter inn de gamle diskene igjen, måtte da sette opp boot rekkefølgen i Bios på nytt. Når det var gjort fungerer alt helt fint! Lykke til!! Finnsen Lenke til kommentar
rrmagne Skrevet 17. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2004 Men hvilke drivere er det jeg trenger da? Fikk ikke med noen.. Er det noen spesielle valg jeg skal sette i bios? var veldig mye der under s-ata, f.eks P-ata + S-ata? eller skal alt være som default? Roy Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 Drivarane følger med hovudkortet ditt på ein CD, om du ikkje har den kan du laste dei ned frå nettet. Lenke til kommentar
KydeX Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 Jeg har en WD raptor 36 GB som systemdisk (Windows). Jeg har MSI K8N Neo Platinum hk. Jeg trengte ikke å installere noen drivere, men noen ganger må du det. Jeg måtte som andre plugge ut ide-diskene mine, installere windows på S-ata disken og så plugge i P-ata diskene igjen. Dermed funka alt. Gikk egentlig ganske smertefritt. Lenke til kommentar
rrmagne Skrevet 17. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2004 Takker for svar Disse driverne skal de installeres i dos eller? Og har noen noen tips om hva jeg skal konfigurere i bios? Roy Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 (endret) Drivararne blir installert under Windows-installasjonen. Under oppstarten av installasjonen står det "Press F6 for tredje parts..." eit eller anna i den duren. Trykk på F6 der og når du skal velge destinasjon for Windows legger du inn drivarane (som du må ha liggande på ein floppy) og velger raptoren. I BIOS kan du prøve å få S-ATA som Primary Boot Device og CD-Rom som Second. Ettersom den ikkje vil finne S-ATA i starten velger den Cd-Rom og etter at det er installert vil den kjøre frå S-ATAen. Endret 17. desember 2004 av zeph Lenke til kommentar
rrmagne Skrevet 17. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2004 Okie skjønner, men hva om jeg har windows partisjonen som et ghost image da? Lenke til kommentar
rrmagne Skrevet 17. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2004 Har ikke noe problem med å få satt den opp som første boot device, ser alle hardiskene mine nå men da er cd rom og brenneren borte? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå