togr Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 hei jeg kjøpte meg en nokia 3200 i juli i år på elkjøp. nå vil den ikke slå seg på. vet noen her åssen det er med garanti på sånt. har jeg krav på at d skal fikse den uten å betale noe? noen som vet... takker for svar Lenke til kommentar
RolfOve Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 Du har både garanti fra Nokia (1 år) og norsk reklamasjonsrett (3 eller 5 år). Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Du har både garanti fra Nokia (1 år) og norsk reklamasjonsrett (3 eller 5 år). Dette er dessverre helt feil. Norsk reklamasjonsrett er på 2 år, om varen er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år så er det 5 års reklamasjonsrett. Om du er i tvil om det du skriver i ett innlegg er riktig, så er www.lovdata.no et genialt sted å sjekke fakta . @Trådstarter: Om du ikke er skyld i skaden, dvs at du ikke har behandlet telefonen feil, mistet den i gulv eller vann eller lignende, så skal elkjøp reparere telefonen for deg gratis. Så ta den med inn dit du kjøpte den og hør hva de sier . Lenke til kommentar
RolfOve Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 (endret) Var da voldsomt til arrogant oppførsel. Jeg skrev feil når det gjaldt 3 års reklamasjonsrett, det er 2 (eller hele 5) år. Grunnen til at jeg skrev at det er 3 år (egentlig 2 år) eller 5 år reklamasjonsrett på mobiler er at dette er en del debatt om dette. Fordi denne mobilen er under et år gammel, viser jeg til både fabrikkgaranti og reklamasjonsrett og gidder ikke å starte en diskusjon om det er 2 eller 5 års reklamasjonsrett på mobil. Men siden du allerede har startet det: Forbrukerrådet har slått fast at mobiltelefonen skal holde i fem år. Fordi en mobiltelefon er ment å vare mer enn 2 år. iflg kjøpslovens §32.3 Jeg går selvfølgelig utifra at trådstarter ikke er skyld i feilen selv. Da betaler selvfølgelig ikke Elkjøp reperasjonen til telefonen din. Men om jeg ikke husker feil må Elkjøp (event. verksted) opplyse deg om at en eventuell reperasjon ikke lønner seg. Verksteder tar imidlertid penger for en sjekk. Men her må du sjekke litt selv. Så jeg retter min post til: Du har både garanti fra Nokia (1 år) og norsk reklamasjonsrett (5 år). Endret 18. desember 2004 av RolfOve Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Om posten min ble oppfattet arrogant, så beklager jeg det. Det var overhodet ikke meningen Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Du har både garanti fra Nokia (1 år) og norsk reklamasjonsrett (5 år). Nokia har enda til gode å infomere om hva de dekker som ikke dekkes av forbrukerkjøpsloven. Man kan altså stryke punktet om 1års garanti. Man har kun (i praksis) 2års reklamasjonsrett. Om jeg havner i en tvist skal jeg selvfølgelig kjøre saken så langt jeg kan og stå fast på 5 års reklamasjonsrett. Det syns jeg alle har en plikt til å gjøre så lenge man er så heldig å ha fri rettshjelp i dette landet! Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 (endret) Du har selvfølgelig rett på gratis reperasjon så sant mobilen din ikke har vært utsatt for "ytre påvirkning" (støtskade, fukt o.l). Vet butikken at reparasjon vil ta over syv dager, skal du få lånetelefon med én gang. Får du ikke tilbud om lånemobil og reperasjonen har tatt over en uke så kan du med "Forbrukerkjøpsloven" i hånd kreve lånetelefon. Det er klare regler på dette. Er mobilen din utsatt for "ytre påvirking" som eksempelvis støtskade så må du betale for undersøkelsen verkstedet har utført, men kun hvis du blir opplyst om dette på forhånd. Hvis ikke så kan du nekte å betale. Du vil også få opplyst kostnaden en reperasjon vil komme på når garanti/reklamasjon ikke er gyldig, eller om mobilen bør kondemneres. Hvis det ikke er lønnsomt å reparere mobilen din så kan du slippe å betale for undersøkelsen mot at verkstedet får beholde den ødelagte telefonen din. Endret 25. desember 2004 av escobar Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 Får du ikke tilbud om lånemobil og reperasjonen har tatt over en uke så kan du med "Forbrukerkjøpsloven" i hånd kreve ny telefon. Det er klare regler på dette. Kan du her vise til lov og paragraf? Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 (endret) Beklager, det var feil skrevet av meg. Det som skulle stått her var: Får du ikke tilbud om lånemobil og reperasjonen har tatt over en uke så kan du med "Forbrukerkjøpsloven" i hånd kreve lånetelefon. Det er klare regler på dette. Var ikke helt våken da jeg skrev dette! Har rettet innlegget mitt overfor. Hilsen en som er 6 måneder unna å være ferdigutdannet jurist, og burde lese over hva han skriver Endret 25. desember 2004 av escobar Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 Beklager, det var feil skrevet av meg. Det som skulle stått her var:Får du ikke tilbud om lånemobil og reperasjonen har tatt over en uke så kan du med "Forbrukerkjøpsloven" i hånd kreve lånetelefon. Det er klare regler på dette. Var ikke helt våken da jeg skrev dette! Har rettet innlegget mitt overfor. Hilsen en som er 6 måneder unna å være ferdigutdannet jurist, og burde lese over hva han skriver Er bare å kreve ivei det. Men hva skjer når de nekter? Ingenting! Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 (endret) Sant nok, men jeg kom på hvorfor jeg skrev at du kan kreve nytt produkt hvis butikken ikke gir eller tilbyr deg lånetelefon etter en uke. Det er fordi dette kommer frem i forarbeidet til Lov om forbrukerkjøp (forbrukerkjøpsloven) 2002 nr. 34. Uten at jeg orker å skumme gjennom forarbeidene nå, så henviser jeg til Innst.O.nr.69 (2001-2002), jf. Ot.prp.nr.44 (2001-2002). Det blir her påpekt at hvis ikke butikken tilbyr kunden et låneprodukt innen syv dager så kan kunden kreve omlevering eller heving av kjøpet. Ser ikke ut til at dette poenget fra forarbeidene har kommet på spissen i noen dom eller juridisk vurdering, og dermed er det nok ikke gjeldende rett i dag. Forbrukerrådet henviser til at hvis man har fått et låneprodukt, så skal reperasjonen av en mobiltelefon ikke overstige to uker. Noe den stadig dessverre gjør... Det eneste problemet som oppstår og gjør at butikker løper fra ansvaret med å gi et låneprodukt er unntaket man finner i fkl § 30 tredje ledd " Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. " De butikker som ikke vil gi ut låneprodukt kommer til å påberope seg en urimelig kostnad eller ulempe ved å måtte gi ut dette, selv om det er latterlig når det er snakk om en masseprodusert og lett tilgjengelig vare som mobiltelefoner tross alt er. Men ok, nok mas, dette faller nok litt utenfor topic'en nå Endret 26. desember 2004 av escobar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå