Gå til innhold

Hjelp! Hvordan montere ny CPU-vifte...

Anbefalte innlegg

Hei!

Har fått min ny CPU-vifte i dag. "Silent viking". Trodde det skulle være en enkel sak å bytte viften. Har aldri gjort det før, men allikevel...

Første problem: Hvordan får jeg løs den gamle viften. Trodde det skulle være samme feste som på den nye, og det er jo lett å ta av/på, men det var det altså ikke. Noen idéer?

Andre problem: Den nye viften skal kobles til med en 3-pins connector. Det var det også på den gamle, men det var i tillegg enda en 3-pins ledning koblet til hovedkortet. Rød, svart og blå ledning som var koblet til hovedkortet på en port som heter CPU_FAN, den andre gikk til PWR_FAN og den var rød, svart og gul. (Begge viftene har denne) Dette er vel bare strømmen, men hva er den andre til? Får hovedkortet noe data fra vifa (temp. o.l.)?

Hva skjer hvis jeg kobler til en vifte som ikke har denne CPU_FAN tilkoblingen. Går det bra eller ikke?

Vil gjerne ha svar fort hvis det er noen som har peiling.

Den gamle vifta er en GlobalWin WBK68, hovedkortet er Asus A7M266 og jeg har en AMD T-bird 1,2 GHz.

På forhånd, takk for hjelpen.

Mvh

Roger

[ Denne Melding var redigert av: java_man på 2002-06-04 18:40 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som regel så må du trykke festen ned og bruke en liten skrutrekker å få festen løs fra socketen. Få noen til å hjelpe deg hvis du ikke klarer det selv. 2 personer som konsentrerer seg om hver sin oppgave betyr som regel at det blir mindre skade gjørt, hvis en skrutrekker skulle glippe taket eller no :grin:

Lenke til kommentar

GlobalWin kjøleren sitter vel også bare med et klips og kan vippes av med en skrutrekker? Har imidlertid hørt at ferdigmonterte vifter kan sitte litt ekstra... Kanskje en fordel å demontere hovedkort for å komme lettere til?

CPU-Fan er pluggen til prosessorvifta og PWR er til strømforsyning... Den tredje lederen brukes til å måle turtallet på viftene.

Lenke til kommentar

Takk for svarene så langt. Tror kanskje jeg må ta ut hovedkortet, men det blir jo så mye mer arbeid :sad:

Kanskje jeg var litt utydlig i sted. På den nye viften er det kun ledning til strømmen, mens på den gamle også var en ledning som gikk til CPU_FAN. Trenger jeg den? Hva gjør den?

Lenke til kommentar

Mulig jeg er het på jordet da jeg ikke kjenner ditt kort, men på kortet mitt er det en plugg CPU_FAN som er strømforsyning/måler til CPU vifte, og en PWR_FAN som er strømforsyning/måler til PSU vifta?

Er du sikker på at den gamle vifta har dobbelt sett 3 ledere?? Høres merkelig ut... Det er ikke bare det at ledningen til PSU viftu har lagt seg under CPU kjøleren slik??

[ endret av trn100 den 2002-06-04 19:44 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-04 19:39, trn100 skrev:

Mulig jeg er het på jordet da jeg ikke kjenner ditt kort, men på kortet mitt er det plugg CPU_FAN som er strømforsyning/måler til CPU vifte, og en PWR_FAN som er strømforsyning/måler til PSU vifta?

Er du sikker på at den gamle vifta har dobbelt sett 3 ledere?? Høres merkelig ut...

Ja, jeg er sikker. Som sagt tidligere er det blå, rød og svart ledning inn på CPU_FAN og gul, rød og svart inn på PWR_FAN.

Lenke til kommentar

Quote:

Ja, jeg er sikker. Som sagt tidligere er det blå, rød og svart ledning inn på CPU_FAN og gul, rød og svart inn på PWR_FAN.

Har tittet litt rundt på nettet og kan bare finne den kjøleren du oppgir med en standard vifte med gul/rød/svart ledning... Følg ledningen fra PWR_FAN og se om den ikke går et annet sted...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...