Gå til innhold

Tekstbasert spill [ver 1.4 inside]


Anbefalte innlegg

NB: Spillet er under utvikling, forskjellige versjoner finner du utover i innleggene

 

Jeg trenger litt hjelp til å komme igang med et tekstbasert spill. Jeg vil ikke at dere skal lage hele spillet, emn trenger hjelp til "grunnen" i spillet om dere skjønner. Jeg hadde tenkt på et spill der man kunne gå rundt og møte monstre osv (litt Diablo aktig), og at det skal se ut som noe sånt:

 

########[]#######

#-----------#---------------#

#------------------------#--#

#-----#---------------------#

#--------------o------------#

#--------#------------------#

#--------------------------##

#----@--------------------##

#---------------#-----------#

################

 

Firkantene er ting man ikke kan gå igjennom, rundingen er spilleren, og alfakrøllen (@) er et monster.

 

Jeg trenger hjelp til å starte (kan litt vb, men ikke noe veldig avansert), slik at man kan gå rundt, og at man ikke kan gå igjennom firkantene, og slik at spillet registrerer når man har møtt på monsteret. Man skal styre med piltastene, og gå en "rute" til den retningen man trykker.

 

Den tingen på toppen skal forestille en dør, som man kan gå igjennom for å komme til neste område (som består av de samme tegnene, bare på forskjellige steder).

 

Jeg har sikkert glemt å nevne noe, så bare spør om det er noe dere lurer på :p

Endret av zypher_ut
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har prøvd å kommentere alt som gjøres i koden, men bare si ifra om det er noe du ikke skjønner.

 

Hvis du vil gå et halvt hakk videre, med grafikk (Annbefales), vil nok spillet bli en del raskere. (Jeg tror hvertfall det er tekstboksen som er flaskehalsen)

Det trenger ikke å være noe avansert, bare man kommer vekk fra tesktboksen. Man kan f eks tegne på en picturebox. Da vil det se helt likt ut, bare uten flimring.

Diablo.zip

Lenke til kommentar

Takk, jeg skal se litt på det nå.

 

Prøve litt for meg selv, men det ble ikke spesielt bra :p

 

Edit:

Så litt på det du hadde laga, og kom ti lå tenke på en ting; spillet trenger da ikke å oppdateres absolutt hele tiden, det holder da med at det oppdateres hver gang man trykker på en knapp? da slipper man sikkert flimringa også..

Endret av zypher_ut
Lenke til kommentar

Klart jeg kan!

 

Alt er ganske likt, bare at vi tegner på formen med TextOut, istedenfor å skrive i en tekstboks.

 

Som jeg trodde, så var det tekstboksen som gjorde det tregt. Jeg fikk litt over 300 fps på en 2.4 ghz p4. Det er _for_ mye for et spill. Prøv å ta bort Sleep 10, så ser du ;)

 

Edit: Gamle kommentarer ligger igjen, men det gjør ingen ting.

Diablo.zip

Endret av Jonas
Lenke til kommentar

Det funker kjempebra! Var akkurat noe sånt jeg hadde tenkt :)

 

Men si jeg vil at for eksempel rundingen (spilleren) skal være rød. Hvordan får jeg til det?

 

Og hvis en bestemt type tegn på kartet skal være grønn (til busker osv), hvordan gjør jeg det?

Endret av zypher_ut
Lenke til kommentar

Form1.ForeColor = vbRed
Form1.ForeColor = vbBlue
Form1.ForeColor = vbBlack
Form1.ForeColor = vbYellow
Form1.ForeColor = vbWhite

TextOut bruker "innstillinger" fra det den tegner på. Du kan også skifte på font-størelse osv på den måten.

 

Edit: VB har flere "innebygde" farger. Legger til litt fler.

Endret av Jonas
Lenke til kommentar

Joda, det går ann. Synd man bare ikke kan skrive Chr(2588). Du må opprette en PictureBox, og tegne den med BitBlt:

Public Declare Function BitBlt Lib "gdi32" Alias "BitBlt" (ByVal hDestDC As Long, ByVal x As Long, ByVal y As Long, ByVal nWidth As Long, ByVal nHeight As Long, ByVal hSrcDC As Long, ByVal xSrc As Long, ByVal ySrc As Long, ByVal dwRop As Long) As Long

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...