zypher_ut Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 (endret) NB: Spillet er under utvikling, forskjellige versjoner finner du utover i innleggene Jeg trenger litt hjelp til å komme igang med et tekstbasert spill. Jeg vil ikke at dere skal lage hele spillet, emn trenger hjelp til "grunnen" i spillet om dere skjønner. Jeg hadde tenkt på et spill der man kunne gå rundt og møte monstre osv (litt Diablo aktig), og at det skal se ut som noe sånt: ########[]####### #-----------#---------------# #------------------------#--# #-----#---------------------# #--------------o------------# #--------#------------------# #--------------------------## #----@--------------------## #---------------#-----------# ################ Firkantene er ting man ikke kan gå igjennom, rundingen er spilleren, og alfakrøllen (@) er et monster. Jeg trenger hjelp til å starte (kan litt vb, men ikke noe veldig avansert), slik at man kan gå rundt, og at man ikke kan gå igjennom firkantene, og slik at spillet registrerer når man har møtt på monsteret. Man skal styre med piltastene, og gå en "rute" til den retningen man trykker. Den tingen på toppen skal forestille en dør, som man kan gå igjennom for å komme til neste område (som består av de samme tegnene, bare på forskjellige steder). Jeg har sikkert glemt å nevne noe, så bare spør om det er noe dere lurer på Endret 1. januar 2005 av zypher_ut Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 Jeg har prøvd å kommentere alt som gjøres i koden, men bare si ifra om det er noe du ikke skjønner. Hvis du vil gå et halvt hakk videre, med grafikk (Annbefales), vil nok spillet bli en del raskere. (Jeg tror hvertfall det er tekstboksen som er flaskehalsen) Det trenger ikke å være noe avansert, bare man kommer vekk fra tesktboksen. Man kan f eks tegne på en picturebox. Da vil det se helt likt ut, bare uten flimring. Diablo.zip Lenke til kommentar
zypher_ut Skrevet 17. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2004 (endret) Takk, jeg skal se litt på det nå. Prøve litt for meg selv, men det ble ikke spesielt bra Edit: Så litt på det du hadde laga, og kom ti lå tenke på en ting; spillet trenger da ikke å oppdateres absolutt hele tiden, det holder da med at det oppdateres hver gang man trykker på en knapp? da slipper man sikkert flimringa også.. Endret 17. desember 2004 av zypher_ut Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 Joda, man kan nok slippe frimringa da, og det blir mindre resurskrevende. Du kan jo prøve å få det til Lenke til kommentar
zypher_ut Skrevet 17. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2004 (endret) Jeg fikk det til, men det blei fortsatt litt flimring... Kan du gi meg en bitteliten innføring til det med grafikk? Edit: Det blei selvfølgelig bare flimring når man gikk bortover da. Endret 17. desember 2004 av zypher_ut Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 (endret) Klart jeg kan! Alt er ganske likt, bare at vi tegner på formen med TextOut, istedenfor å skrive i en tekstboks. Som jeg trodde, så var det tekstboksen som gjorde det tregt. Jeg fikk litt over 300 fps på en 2.4 ghz p4. Det er _for_ mye for et spill. Prøv å ta bort Sleep 10, så ser du Edit: Gamle kommentarer ligger igjen, men det gjør ingen ting. Diablo.zip Endret 17. desember 2004 av Jonas Lenke til kommentar
zypher_ut Skrevet 17. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2004 Tusen takk! Skal se hvor mye av det jeg skjønner Lenke til kommentar
zypher_ut Skrevet 17. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2004 (endret) Det funker kjempebra! Var akkurat noe sånt jeg hadde tenkt Men si jeg vil at for eksempel rundingen (spilleren) skal være rød. Hvordan får jeg til det? Og hvis en bestemt type tegn på kartet skal være grønn (til busker osv), hvordan gjør jeg det? Endret 17. desember 2004 av zypher_ut Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 (endret) Form1.ForeColor = vbRed Form1.ForeColor = vbBlue Form1.ForeColor = vbBlack Form1.ForeColor = vbYellow Form1.ForeColor = vbWhite TextOut bruker "innstillinger" fra det den tegner på. Du kan også skifte på font-størelse osv på den måten. Edit: VB har flere "innebygde" farger. Legger til litt fler. Endret 17. desember 2004 av Jonas Lenke til kommentar
zypher_ut Skrevet 17. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2004 Hvor skal jeg skrive inn det da? Jeg prøvde foran "TextOut Form1.hdc.....", men da ble jo alle tegnene røde, meninga var bare at en bestemt type av dem skulle bli det... Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 Du kan lage din egen funksjon, som returnerer en farge, utifra et tegn, eller du kan bruke IF'en som er rett før TextOut. Bytt ut: NesteTegn = "O" Med: Form1.ForeColor = vbRed NesteTegn = "O" Lenke til kommentar
zypher_ut Skrevet 17. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2004 ahh, det ble bedre ja tusen takk for all hjelpen! Lenke til kommentar
zypher_ut Skrevet 17. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2004 Forresten; Går det an å sette backgroundcolor på 1 rute (og ikke hele kartet) ? Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 Joda, det går ann. Synd man bare ikke kan skrive Chr(2588). Du må opprette en PictureBox, og tegne den med BitBlt: Public Declare Function BitBlt Lib "gdi32" Alias "BitBlt" (ByVal hDestDC As Long, ByVal x As Long, ByVal y As Long, ByVal nWidth As Long, ByVal nHeight As Long, ByVal hSrcDC As Long, ByVal xSrc As Long, ByVal ySrc As Long, ByVal dwRop As Long) As Long Lenke til kommentar
zypher_ut Skrevet 17. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2004 Det der sa meg ingenting Kan du forklare nærmere? Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 BitBlt brukes til å tegne bilder, oppå bilder. I dette tilfellet bruker vi det til å tegne en rød PictureBox, oppå formen. Eksempel: (Vedlegg) Diablo.zip Lenke til kommentar
zypher_ut Skrevet 17. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2004 Jøss, begynner jo å bli bra dette her nå skal jeg ikke plage deg mer Lenke til kommentar
zypher_ut Skrevet 18. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2004 Kan man gjøre sånn at den ikke bruker hele formen til å skrive på? For eksempel at den lar det bli igjen litt plass på bunnen? Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Da ville jeg ha satt inn en PictureBox, og tegnet på den Sett AutoRedraw til True, ScaleMode til 3 - Pixel, og BorderStyle til 0 - None. Lenke til kommentar
zypher_ut Skrevet 18. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2004 Takk, det funka kjempebra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå