Gå til innhold

Innstalere på to partisjoner

Anbefalte innlegg

Tenkte å partisjonere raptoren i 2 deler. Så innstalere winxp på den ene, og legge innstalerte spill og programmer på den andre.

Vil det funke å mappen; "programfiler" på en annen partisjon vis jeg velger den når programmet/spillet spør hvor det skal innstaleres?

Lurer da på hvordan det blir neste gang jeg skal reinstalere. Trenger jeg da innstalere prog/spill på nytt eller vil de da funke?

Blir det da søkt etter registerfiler som ikke finnes, eller hvordan funker dett??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du sikker på det?

De fleste programmer blir installert. Dvs de 'kommuniserer' med Windows og legger filer inn i Windows folderen, pluss at de legger mye informasjon i registeret. Hvis du installerer Windows på nytt så vil ingen av disse programmene virke, de må også installeres på nytt.

Hvis du trenger en løsning for å slippe å installere alt på nytt så bør du bruke Norton Ghost (eller tilsvarende).

Lenke til kommentar

Jeg gjør det slik.

Disk 1 har partisjon c: og d:.

På c: ligger OS og installerte programmer i c:programfiles.

På d: ligger spill på d:programfiles eller der spillet vil legge seg, jeg bare endrer c: til d: og det fungerer bra uten problemer i det hele tatt, og jeg har gjort det i flere år.

Skal du derimot gjøre det for å slippe å installere på nytt etter formatering av OS så må du bruke Norton Ghost eller Drive Image som egentlig er samme programmet.

Som hårek sier så er det enkelt å legge in imaget.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Jeg gjør det slik.

Disk 1 har partisjon c: og d:.

På c: ligger OS og installerte programmer i c:programfiles.

På d: ligger spill på d:programfiles eller der spillet vil legge seg, jeg bare endrer c: til d: og det fungerer bra uten problemer i det hele tatt, og jeg har gjort det i flere år.

Skal du derimot gjøre det for å slippe å installere på nytt etter formatering av OS så må du bruke Norton Ghost eller Drive Image som egentlig er samme programmet.

Som hårek sier så er det enkelt å legge in imaget.

Må maskinen startes i sikkermodus da for å lage et image? Da kan vel dette flyttes rundt til hvilken maskin man vil.

Må winXP innstaleres først på disken for så og pakke opp imaget?

Lenke til kommentar

Når man bruker Ghost 2003 så lager man image i DOS. Jeg her en floppy som jeg booter fra, både for å lage og restore image. Kan også boote fra CD / DVD. Så nei, WinXP skal ikke installeres først.

Image kan flyttes til hvilken som helst maskin, men du må være klar over hva det innebærer. Akkurat som du ikke kan flytte en HD fra en maskin til en annen og bare boote opp. Det kan fungere, men blir ofte store problemer med drivere. I verste fall blåskjerm under boot. Men det kan ordnes med en Repair Install av XP.

Lenke til kommentar
Når man bruker Ghost 2003 så lager man image i DOS. Jeg her en floppy som jeg booter fra, både for å lage og restore image. Kan også boote fra CD / DVD. Så nei, WinXP skal ikke installeres først.

Image kan flyttes til hvilken som helst maskin, men du må være klar over hva det innebærer. Akkurat som du ikke kan flytte en HD fra en maskin til en annen og bare boote opp. Det kan fungere, men blir ofte store problemer med drivere. I verste fall blåskjerm under boot. Men det kan ordnes med en Repair Install av XP.

Sett at jeg har en maskin med 3 disker.

WinXP instalert på en (C:)

Skal flyttes til (D:) c'en skal bort

Ghost instaleres og kjøres fra (E:)

Går dette eller må alt gjøres i DOS (har Ghost '05)

Lenke til kommentar

Har nå prøvd å lage copiere en ferdig innstalert disk. Må begge være nøyaktig like store?

C: er på 40GB og har ca 5GB i bruk når winXP + div er innstalert

G: som er den nye systemdisken er på 15GB

Funker dårlig enten jeg kopierer C til G, eller om jeg lager image av C og innstalerer på G. Hva kan være galt??

Får denne feilmellingen når jeg utforsker G: etter kopiereing:

post-104-1103663397_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ghost '05 har jeg ikke hørt om, vet ikke hva det er.

Diskene trenger ikke være like store, bare det er plass til det som er i bruk.

Kan høres ut som du kjører Windows versjon av Ghost. Som sagt bruker jeg DOS versjonen. Kan ikke si hva du har gjort galt, kjenner ikke alle mulighetene for å gjøre feil.

Lenke til kommentar

Det må ha vært noe galt med den maskinen jeg testa det på.

Fikk en blank seagate 160GB i dag som jeg splitta i 2 partisjoner. En på 15GB og resten på den andre.

La inn imaget på 15GB partisjonen uten å formatere først, indexserte filene putta den i serveren og vips så var alt 'back in buisness' igjen.

For et sjefsprogram!! Blir nok å forsette å lage imager av partisjoner i fremtiden ja når det er så enkelt å fikse det igjen. Ble litt prøving å feiling, men det lærer man jo bare av :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...