Gå til innhold

OLED skjermer - fordeler og ulemper

Oly

Anbefalte innlegg

Har lest litt om OLED på nettet, som skal være en ny skjermteknologi som kan være arvtakeren til dagens LCD skjermer.

Leste at levetiden til disse skjermene foreløbig var en del kortere enn på en gjennomsnittelig skjerm (CRT og LCD), men at OLED skjermer skal være billigere å produsere og kan få frem et klarere bilde enn dagens LCD skjermer.

Samtidig har jeg lest at responstiden skal være mye lavere enn på en LCD skjerm, og på en måte virke som en "flat CRT skjerm" i teknologi.

Det som jeg er interessert i å høre nå, er hvilke kunnskaper dere har om denne nye skjermteknologien (hvilke fordeler og ulemper OLED skjermen har i forhold til dagens CRT og LCD skjermer, hvordan utviklingen av OLED skjermer til PC-bruk ligger ann nå, når de vil komme ut på markedet osv.).

Er godt mulig at en del av disse påstandene om OLED skjermer som jeg har listet opp er feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer tildligst om 4-5 år som et alternativ til LCD skjermer for PC'er.

Teknologien er dog ikke ny, den finnes i en rekke mobiltelefoner, mp3 spillere, kamera og lignende.

Fordelen med OLED pr dags dato er:

Krever svært lite energi og egener seg derfor til små dubitter.

Fordelen med OLED om noen år (hvis spådommen blir oppfylt):

En bedre fargegjengivelse (dog blir LCD bare bedre og bedre her)

Vissnok skal den ha lavere responstid

Skjermene vil bli enda tynnere enn LCD

Bakdelen med OLED i dag:

Det er dyrt

Den har dårlig fargjengivelse

Den har utrolig høy responstid

Den har meget kort levetid

Tja, kommer OLED noen gang som et alternativ til LCD?

Jeg tror nok at det er lenge til vi ser OLED skjermer hjemme på pulten/i stua til folk. Teknologien har en del å overvinne av barnesykdommer, dessuten satser alle skjerm/bilde produsenter på LCD for øyeblikket. Jeg har ikke tro på at jeg sitter på en OLED de første 8 årene ;)

Lenke til kommentar
Kommer tildligst om 4-5 år som et alternativ til LCD skjermer for PC'er.

Tar jeg ikke helt feil så er det vel fortsatt èn av de to produsentene, som lovte OLED neste år, som ikke har trukket seg enda. Hadde jeg bare husket hvilken :wallbash:

Ikke det at jeg tror det blir noe reelt alternativ om det kommer neste år da...

Fordelen med OLED pr dags dato er:

Krever svært lite energi og egener seg derfor til små dubitter.

Nå har det seg jo slik at OLED-skjermen i Samsung E700 bruker mer strøm enn en vanlig STN LCD, så det stemmer vel ikke helt.

Du glemte genialt sortnivå, siden OLED ikke har baklys som fordel ;)

Lenke til kommentar

Tja, Sjefen i NEC Europa er av en annen oppfattning enn det forfatter av det innlegget der...

Jeg har ennå til gode å se troverdig dokumentasjon på det som her er blitt skrevet. Nå er det riktig nok 1,5 mnd siden jeg satt med 3 av toppene i NEC Europa og diskuterte skjermteknologi, men jeg tviler på at det er kommet noen så sinnsyke OLED skjermer som han her beskriver siden den gang...

NEC har ingen planer om å ta i bruk OLED teknologi på sine skjermer i den første perioden, og vil først til høsten neste år lansere en LCD skjerm hvor den eksterne belysningen er LEDs. Dette betyr at hver enkelt piksle vil bli lyst opp av sin egen lille led, og dette gir derfor total lyskontroll over skjermen.

Har heller ikke hørt at Eizo har noen OLED på trappene, ei heller Apple eller LaCie.

Derimot vil du finne de punktene jeg ramset opp på flere troverdige siter verden over. Og for å si det slik:

Hadde OLED vært her nå så tror jeg ikke verdens fremste skjermprodusenter fortsatt satser så tungt på plasma og LCD som det blir gjort.

Vet samsung lukter på OLED teknologien, men da lurer jeg på hvordan denne produsenten kan finne på invistere x antall milliarder i to nye plasma/lcd fabrikker i Sør-Korea. Dette ville vært svært lite lønnsomt for denne produsenten.

Uansett vil jeg være den første som omfavner ny teknologi når den kommer, men jeg er rimelig sikker på at det vil ta lang lang tid før vi ser den her på fjellet.

Forfatter av innlegget skal likevel ha stor pluss for kunnskap, bare synd jeg ikke tror på at han har sett OLED i den kvaliteten han her beskriver.

Tviler på at en datanerd fra nisselandet Norge er invitert inn i det aller helligste hos en produsent. For å si det slik: Hadde det vært mulighet for at dette faktisk hadde eksistert hadde det til og med vært på forsiden av VG, ja kanskje til og med SE & HØR :)

Siterer forfatter:

OLED også, for det jeg har blitt vist med egne øyne har imponert meg mere enn noe annet jeg har sett innen data siden jeg ble født uten tvil

Kan vel konkludere med at enkelte tok mer av enn andre på ytterskjermen på Samsung e700 ;)

Dette er dog mine meninger og må ikke assosieres med min stilling på hw.no

Lenke til kommentar

La oss for all del ikke se oss blinde på NEC nå, Dahle. Sånn er det med Datateknologi - NEC kan være kongen på haugen nå, men få på pukkelen senere for manglende satsing på f.eks. OLED.

Jeg er forøvrig enig i at LCD antakelig blir skjermtypen de neste fem-ti årene også, men forskning i det hele tatt skaper som kjent framskritt(innlysende)...

Lenke til kommentar

Som Øivind sier så er det i all hovedsak Samsung, av de store skjermprodusentene, som satser på OLED. Denne satsingen er foreløpig forsknings- og prototype-basert. Jeg vet de lovte en markedsmodell i løpet av neste år, men de valgte å trekke denne igjen. De investerer ganske mye penger i denne forskningen, men foreløpig satser de høyt på LCD også, og bruker mer penger på utvikling her.

OLED er spennende, men er i sin spede barndom. LCD er mer håndfast, men er også en ung teknologi, så det er mye å gå på her også.

Jeg har tro på OLED, men ikke før om en del år. Før den tid vil vi bare se flere og flere LCD-teknikker, og den mest spennende idag er LED-baserte baklys.

Der fikk du en produsent til å forholde deg til Smeboe ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...