Gå til innhold

Hva passer i en Socket 7?

johnj

Anbefalte innlegg

Driver og bygger en enkel kontormaskin for en kollega, og plukker deler fra kontorets utrangerte maskinpark. Men hvilke prosessorer er det egentlig som passer i et Socket 7-hovedkort? Har Pentium 1-prosessorer på rundt 166-200 MHz liggende som selvfølgelig passer. En AMD K6 på 333 MHz ser også ut til å passe, men hvordan er det med Celeron-prosessorer?

Kort oppsummert: Hva passer i en Socket 7? Er det så enkelt at hvis prosessoren ser ut til å passe, er det ikke noe problem?

Vil helst finne ut av dette FØR jeg slår på strømmen og eventuelt kortslutter noe...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På Intel-siden passer Penitum 1 og Pentium 1 MMX ned i socket 7. P1 gikk opp til 200MHz, mens P1 MMX gikk helt opp til svimlende 233MHz.

Av AMD-CPU'er skal K6-2, K6-2+ og K6-III passe nedi, både fysisk og elektrisk har jeg hørt. De gikk opp til heholdsvis 550MHz, 550MHz og 500MHz.

Jeg har selv en Compaq-PC med P1 MMX 200MHz stående og støve i overetasjen, men den funker om jeg slår den på.

Lenke til kommentar

Da leder K6-en sålangt... Erfaringer med Celeron?

I dette tilfellet er den til forveksling lik en Pentium 1, men er noe tyngre. Passer fint i sokkelen, men er allikevel usikker på om den vil passe rent elektrisk. På den annen side, hva er det verste som kan skje? :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...