Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er roaming og WLAN problematisk?

Anbefalte innlegg

Eg har satt opp eit par trådlause nett med DLink og Zyxel. Ting går greit.

Eg plar nytte skjult SSID, samt ein WEP-nøkkel på 128 bit.

Om eg skal setje opp to eller fleir basestasjonar for å dekka eit større område, kan eg nytta same SSID og web-nøklar, då?

Det er mogeleg å vele ulike kanalar, så eg bør kanskje laga meg celler med ulike kanalar?

Erfaringar?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei (følgende svar på bokmål - 8-)))).

Når maskiner skal kunne "roame", dvs. være på samme nett hele tiden selv om de flytter på seg må du nok bruke samme ssid - du må også bruke samme web-nøkklene.

Du bør velge ulike kanaler mellom basestasjoner som overlapper seg i sin dekkningsgrad - "avstand" burde ikke være mindre en 3 kanaler (1 - 4 - 7 for eksempel). Dette er anbefalt standard for wifi-nett. Hvis du velger mindre "avstand" mellom kanalene må du regne med radio inteferenz som kan føre til betydelige forstyrrelser i radio-nettet ditt.

Hvis brukerne ikke skal "roame" og du bare vil dekke et større område uten "bevegelige" brukere kan du i og for seg bruke forskjellige ssid og wep-nøkkler. Likevel gjelder anbefaling om "avstand" mellom kanalene.

Det er også viktig å sjekke om utstyret ditt "støtter" roaming / om dette utstyret egner seg. Jeg har bare erfaring med Cisco og selv da kan det hende at man "detter ut".

Lenke til kommentar

Er roaming då ein definert standard, og kva skriv såfall produsenten i den tekniske dokumentsjonen?

(kva skal eg sjå etter)

Om eg nyttar ulik SSID og ulike Wep-nøkklar, så kan ein datamaskin få trådlaus tilkopling for alle desse. Med SP2 for Windows XP, så søker datamaskina ganske bra og kan kopla seg til dei tilgjengelege punkta automatisk. Dette er såfall min erfaring..

Men om du kan kalla dette roaming, trur eg ikkje... Du har jo berre installert støtte for ulike trådlause nett (til dømes i ulike etg. i eit bygg). Maskina koplar seg til der den kan (når du har sagt at den skal det).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...