Gå til innhold

skivebom av frelsesarmeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men seriøst, jula er en kristen høytid. Har du ikke hørt om jesus?

Jo, jeg har hørt om Jesus. Jeg har imidlertid også hørt om den hedenske juletradisjonen der man feiret at solen snudde og det gikk mot lysere tider. Det var først på 300-tallet at kirken stjal julefeiringen, etter først å ha prøvd å forby den.

Det er for øvrig ingen god strategi å le av dine motdebattanter når du tror de tar feil. Det faller kun tilbake på deg selv når det viser seg at du tar feil.

Lenke til kommentar
Men seriøst, når julen har vært en kristen tradisjon i 1700 år, er det kansje på tide å kalle en spade en spade..

Jeg kaller en spade en spade, og sier at julefeiringen opprinnelig ikke var en kristen høytid, men tvert imot en hedensk feiring av at det gikk mot lysere tider. Man trenger følgelig ikke å være kristen for å feire jul, rett og slett fordi julen ikke er noen kristen høytid. Før kirken bestemte seg for å ta over julefeiringen, feiret man jo tvert imot Jesu fødsel i mai og november. Julenissen er en kommersiell oppfinnelse, det var Coca-Cola som oppfant den. Å gi gaver til hverandre har ingenting med kristendom å gjøre; ei heller juletreet.

Lenke til kommentar
PelsJakob: Lest Da Vinci-koden eller?

Nei, hvordan det?

Etter å ha lest rundt om kring på nettet (seriøse sider) har jeg funnet ut at det er best å tolke ALT som står i boken som fiction.

Alt som står i Bibelen, eller alt som står i Da Vinci-koden? ;)

Uff, ble off-topic dette ja

Sant.

Lenke til kommentar
Kanskje, men hele problemsetting blir litt rar. For hvis man skal bruke veldedige midler så synes jeg ikke man burde bruke de på noe som ekskluderer store deler av befolkningen, spesielt når det er denne delen av befolkningen som sliter mest økonomisk. De kunne heller brukt pengene på noe annet.

Det er sant, julegaver bekjemper ikke samfunnsproblemer. Men skal julegavene først ut så gi dem ihvertfall til folk som feirer jul.

Lenke til kommentar
Jeg mener, hvor mange av de "kristne" norske familiene feirer jul grunnet kristent budskap? Og hvor mange "hedninger" feirer vel ikke jul?

Julen er ingen kristen høytid.

Originalt ? Nei, det er den ikke.

Men nå er den en kristen høytid. Vi feirer ikke lenger at solen snudde, siden kristendommen tok den over. Derfor er det vel feil å si at julen ikke er en kristen høytid, da den er det, selv om den ikke var "først ute."

Lenke til kommentar
Men nå er den en kristen høytid. Vi feirer ikke lenger at solen snudde, siden kristendommen tok den over. Derfor er det vel feil å si at julen ikke er en kristen høytid, da den er det, selv om den ikke var "først ute."

Jeg vet ikke hva du feirer, men for meg er i alle fall julen ingen kristen høytid. Mitt poeng er kun at man ikke trenger å være kristen for å feire jul, ettersom det opprinnelig var en feiring av at solen snudde og det gikk mot lysere tider.

Lenke til kommentar
Mitt poeng er kun at man ikke trenger å være kristen for å feire jul, ettersom det opprinnelig var en feiring av at solen snudde og det gikk mot lysere tider.

Da er jeg enig.

Hvorfor blir vi lært opp på skolen at julen er en kristen høytid ? Hvorfor forteller de oss ikke sannheten ?

Lenke til kommentar
Ja, hva var egentlig poenget med denne trolle-tråden?

Alt som strider mot dine meninger er ikke trolling. Du kaster dette støtt og stadig rundt deg i retning av folk som ikke deler dine meninger. For meg har det ordet mistet mening da det kommer fra deg.

Hvor har du sett det og hva i all verden er det du snakker om? Kan ikke huske å ha brukt ordet før. Det at du i utgangspunktet har motbydelige meninger skal ikke hindre deg i å få uttrykke dem, men jeg er i min rett til å påpeke det dersom jeg mener du troller. Dette er ikke knyttet til hverandre selv om du tydeligvis gjerne liker å tro det.

Lenke til kommentar

Jeg personlig kan ikke se noe "trolling" i denne threaden 'Frekkas'.

Hvis muslimene utøver sin religion, og ikke feire jul, og så skal få gaver av frelsesarmeen så syns jeg det er galt med mindre de er fattig, noe som jeg etter _min egen_ opplevelse ikke er.

Men er man ikketrooende så..vel...da kan det vel egentlig få for det samme?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...