Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor ADSL + 3Com OfficeConnect

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å sette opp en 3Com OfficeConnect Wireless 11g Cable/DSL trådløs ruter til å fungere med Telenor ADSL (modem: Topcom 871BT), foreløpig uten hell.

Jeg har lagt inn brukernavn (inkludert @online.no) og passord og koblet kabelen som fulgte med 3com-enheten fra ruteren til adsl-modemet. Jeg har også satt opp adsl-modemet til kun å fungere som modem som vist her. Den trådløse delen fungerer fint, men får ikke tilgang til nettet.

Spørsmål:

- Skal det være krysset kabel mellom modemet og 3com trådløs ruter? Kabelen som fulgte er ikke krysset.

- Må jeg legge inn adresser til DNS og Gateway?

- Hva er VPI og VCI? Verdiene for disse var 8 og 35 i adsl-modemet.

- Må jeg manuelt bytte ip-adressen til modemet?

Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har gjort det (som jeg også skrev), men ellers takk for forslaget.

Målet mitt er å dele nettilgangen på flere pc'er, både trådløst og via kabel, uten at noen pc'er trenger å koble opp tilsvarende som det gjøres via Telenor-programmet.

Førsteinntrykket mitt med PPPoE er at det er knotete.. Betraktelig enklere med NextGentel.

Lenke til kommentar
- Må jeg legge inn adresser til DNS og Gateway?

- Hva er VPI og VCI? Verdiene for disse var 8 og 35 i adsl-modemet.

- Må jeg manuelt bytte ip-adressen til modemet?

Nei, så lenge du velger PPPoE med dynamisk IP så skal dette ordne seg selv.

VPI/VCI er endel av oppsettet av ADSL-modemet og er korrekt for 90% av sentralene.

Nei.

Du bør prøve og koble opp en PC direkte mot modemet for og sjekke at det fungerer, tar jo bare noen sekunder.

Lenke til kommentar
Førsteinntrykket mitt med PPPoE er at det er knotete.. Betraktelig enklere med NextGentel.

De bruker PPPoA så de er enda værre i og med dette ikke er så vanlig som PPPoE.

Du sitter i samme skiten der hvis du prøver og bruke noe annet enn de sender ut.

Lenke til kommentar

Internettilgangen fungerer fint på pc'en (pc1) hvor jeg har installert ADSL-programvaren når jeg kun bruker modemet. Jeg kan også plugge ADSL-modemet og pc1 til portene på den trådløse ruteren og nettilgangen er der fremdeles.

Det fungerer derimot ikke hvis jeg kobler ADSL-modemet til DSL-porten på den trådløse ruteren og konfigurerer 3com-ruteren via webgrensesnittet. Jeg har valgt PPPoE og fyllt inn brukernavn og passord. Dette har jeg gjort fra en annen pc (pc2).

Er det noen måte jeg kan sjekke om det er forbindelse mellom pc2 og ADSL-modemet? ping ADSL-modem hadde vært fint ;)

Er det noen alternative måter jeg kan dele nettverket på?

Edit:

En mulig feilkilde er at det skal være krysset kabel mellom ADSL-modemet og 3com-ruteren. Men det står i bruksanvisningen at det ikke skal være det.. Jeg får klø meg litt mer i hodet :hmm:

Endret av ohn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...