EviLEddiE Skrevet 4. juni 2002 Del Skrevet 4. juni 2002 Har nettopp foretatt en minitest av 29.42, med samme testobjekter som vanlig (3DMark 2001 SE & Quake 3 Arena). Ble litt forsinket pga at jeg av en eller annen merkelig grunn klarte å installere NT4-Detonatoren istedet for 2K/XPen (!) og dermed måtte rydde opp litt i systemet med Recovery Console og Regedit. Men da jeg skulle installere driverne, fikk jeg beskjed om at denne var usignert, noe en WHQL release skal være. Dette har sikkert noe med at jeg manuelt redigerte INF-fila for å fikse "Refresh Rate bug'en". Også denne driverversjonen bruker den nye komprimerte metoden for å bestemme oppløsninger og oppfriskningshastigheter. Uansett, her er resultatene: Test-hardware: AMD Athlon XP1800+ @ 2000+ Abit KR7A-RAID (146MHz FSB) TwinMOS 512MB PC2700 DDR-RAM Creative GeForce4 Ti4400 @ 306/688 3DMark 2K1 SE - 11094 3Dmarks Litt dårligere resultater enn med 29.40, der jeg fikk 11140. Men skitt au, 46 poeng er ikke merkbart ved normal spilling. Dessuten kan jo resultatene variere noe for hver test. Quake 3 Arena Alle testresultater i 1024x768x32. Ingenting: 166,4 fps 2x aniso: 156,5 fps 4x aniso: 145,2 fps 8X aniso: 139,3 fps Quincunx: 147,1 fps 2x aniso + Quincunx: 134,8 fps Konklusjon: Vil foreløplig ikke påstå at disse driverne er noe bedre enn 29.40, de produserer ganske like resultater. Det er nok bare det at 29.42 er WHQL-sertifisert og dermed er "multilingual", dvs at språket i driveren avhenger av hvilke regionale innstillinger man har på sin PC. Jeg f.eks. får opp norske menyer og valg med denne driveren. Kom gjerne med kommentarer til denne minitesten. Lenke til kommentar
EviLEddiE Skrevet 4. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2002 Quote: Den 2002-06-04 17:34, lavizh skrev:Hadde vel vært greit å testa den mot flere drivere og bare gjengi en link istedet for og bruke hardware.no sitt forum ? Guru3D har en driverdatabase med resultater fra 20.xx og oppover, men denne er av forskjellige grunner ikke oppdatert med 28.xx og oppover. Kan godt slutte å poste resultatene mine her hvis det er det folk ønsker - da får jeg heller bruke Guru3D eller Warp2Search sine forumer... Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 4. juni 2002 Del Skrevet 4. juni 2002 Quote: Den 2002-06-04 17:40, EviLEddiE skrev:Kan godt slutte å poste resultatene mine her hvis det er det folk ønsker - da får jeg heller bruke Guru3D eller Warp2Search sine forumer... Jeg syns du gjør en kjempejobb! Lenke til kommentar
EviLEddiE Skrevet 4. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2002 Quote: Den 2002-06-04 19:37, byggeren skrev:Jeg syns du gjør en kjempejobb! Gode tilbakemeldinger fra folket gir alltid god motivasjon til videre testing :smile: Ved senere tester planlegger jeg å ta med andre testplattformer, det blir litt ensformig i lengden med bare 1 testapplikasjon for hver grafikkplattform. F.eks på OpenGL ser jeg for meg at GLMark, GLExcess, Serious Sam og JK2 avløser Q3A, som begynner å bli vel gammelt og dermed utnytter ikke dagens hardware optimalt nok. På D3D tenker jeg å legge til Dungeon Siege Benchmark (som til tider stresser maskinen ganske hardt) og CodeCreatures Pro ved siden av 3DMark 2K1SE. Det er jo selvsagt ønskelig å starte opp en egen hjemmeside med slike tester, men pga jobb og økende andel av familieliv ser ut til å sette en stopper for dette akkurat nå. Har dere andre forslag til andre gode og respekterte benchmarkprogrammer/spill, tar jeg gjerne dem imot... [ Denne Melding var redigert av: EviLEddiE på 2002-06-04 20:45 ] Lenke til kommentar
enurs Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Hva jeg vil vite er om de nye driverne er bra i spill, gir bedre grafikk å slik. 3dmark gir deg bare farten noe som alle GI4 kort ikke har så mye problemer med. Jeg hadde før R8500 å ta fikk vi driverne fra Omega som dreit i 3dmark og tweaket driverne slik at de skulle være best mulig i spill. Jeg spiller ikke 3Dmark og driter i om jeg får 100 mer i en score eller ikke. Jeg mener ikke du skal slutte å gi scorene men prøv å få med om du merker noe forskjell på driverne i spill. Da skal jeg begynne å bruke dine tester til info før jeg kjører inn nye drivere Lenke til kommentar
EviLEddiE Skrevet 5. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2002 Vet du hva, enurs, du har helt rett. Hva betyr vel resultatene fra et benchmark-program hvis ikke driveren duger i spill (tenker på ytelse, stabilitet og kompabilitet). Detonator 29.11 f.eks, hadde god ytelse, men klarte ikke å spille av ActiveMovie-filtre i fullskjerm (eks. introen til Max Payne). Har tenkt litt over testeprosedyren min nå, og foreløplig har jeg kommet fram til følgende: - Det skal legges til flere testapplikasjoner og spill, minst 3 hver for D3D og OGL. - Jeg kommer kun til å publisere resultater på Hardware.no HVIS den aktuelle driveren gir et merkbart høyere resultat enn forrige testede driver. - Jeg kommer i større grad til å konsultere meg med andre nettsteder som tester Detonator-drivere, for å se om ytelsesforbedringer skjer andre steder enn bare på min maskin. BTW, jeg har gått tilbake til 29.40. Jeg likte ikke å ha norske menyer/valg for driveren på mitt engelske Windows XP. Lenke til kommentar
Ash Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Jeg la inn 29.42 i går og den funker bra den. Men jeg mistenker at den rett og slett er en WHQL sertifisert utgave av 29.40 da de ser ut til å yte tilnærmet likt. Den funker ihvertfall like bra i de spill jeg har testet så langt (Morrowind og Asherons Call). Jeg vil absolutt anbefale JK2 til testing. Jeg kjørte noen tester med det i går, men det var før jeg installerte 29.42. Lenke til kommentar
EviLEddiE Skrevet 5. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2002 Ash: Du har nok rett - gjorde en ny sammenlikning av resultatene fra 29.40 og 29.42, og kom fram til at forskjellen mellom disse 2 var minimal (3DMark: <50 poeng - Q3A: 2-3 fps). Det spørs om man kan få så mye mer ekstra ytelse fra GF-kortene på de neste Detonator-releasene - jeg mener at 29.40 er blitt såpass "modent". JK2 stresser maskinen ganske bra, men etter å ha spilt SoF2 og målt dets systembruk, er det om mulig mer systemkrevende enn JK2. Patchen som snart kommer til SoF2 skal visstnok gjøre det mulig å ta opp/spille av demoer. Jeg går ut ifra at man vil kunne kjøre en Timedemo-kommando, som med JK2. Lenke til kommentar
Ash Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Quote: Den 2002-06-05 13:07, EviLEddiE skrev:JK2 stresser maskinen ganske bra, men etter å ha spilt SoF2 og målt dets systembruk, er det om mulig mer systemkrevende enn JK2. Patchen som snart kommer til SoF2 skal visstnok gjøre det mulig å ta opp/spille av demoer. Jeg går ut ifra at man vil kunne kjøre en Timedemo-kommando, som med JK2. Fordelen med JK2 er at man har en innebygd demo. Ergo vil alle som tester kjøre samme sak. Men hvis man får muligheten til å ta opp demoer i SoF2 så tar det nok ikke lang tid før f.eks Anandtech har lagd en demo som kan brukes til testing. Detonator-driverene har fortsatt en STOR bug. Og det er fillrate i Direct3D med både AA og Aniso. Det er veldig lett å se i fillrate testen i 3DMark. Test først uten Aniso og AA. Test de så hver for seg. Og tilslutt begge to samtidig. På den siste testen vil ikke multitexture være ca det dobbelte av singletexture. Dette er derimot fikset i OpenGL. Den samme feilen var der til å begynne med, men ble fikset med umm tror det var 28.90? Ta en kikk på f.eks forumet på http://www.nvnews.net. De har endel bra diskusjoner om akkurat det problemet her. Lenke til kommentar
mbst Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Mange sider bruker Comanche 4 til testing av DirectX8-ytelse. Det er et svært krevende spill. Det er gitt ut en benchmark-demo på rundt 70MB. Mener du kan finne den på bluesnews.com Stå på! :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå