snorreh Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 Sudhian har også en artikkel om Athlon 64-overklokking som bør være av spesiell interesse for dem med MSI-hovedkort: MSI, Athlon 64 Overclocking, and Half Multipliers: I Was Wrong Lenke til kommentar
Lch Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 (endret) Men i følge tråden det linkes til i Inquirer-artikkelen, så feiler Prime95 tilsynelatende helt vilkårlig på overklokkede og ikke-overklokkede 90nm AMD64-prosessorer. De samme maskinene kan kjøre andre testprogram i timesvis uten feil. Jeg anbefaler alle å ta en titt på tråden. (jeg skrev noenlunde det samme i Snekkerens tråd, bare sånn hvis noen opplever deja vú ) Edit: Denne tråden: http://www.xtremesystems.org/forums/showth...85&page=1&pp=25 Endret 18. desember 2004 av LarsC Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Leste akkurat tråden du henviste til: http://www.xtremesystems.org/forums/showth...85&page=1&pp=25 I just completed 27hours of prime on maximum heat torture, 267x9 stock vcore, Memory @ 218.5 3/3/3/6 1T timings. I say this is long enough to say the rig is stable. Okay, tydligvis ikke en feildesignet cpu ihvertfall. Vil også si at 27 timer burde holde... At det bare er i Prime det kræsjer har sikkert med hvordan den bruker prosessoren. Hvis en maskin kræsjer på default settings så er det noe galt med en av komponentene. Det kan godt være at det er prosessoren, men det er tydligvis ingen designfeil ettersom noen får kjørt prime så lenge de vil. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Nok et sitat: Here's my response from the Prime 95 author. Hi, At 07:22 PM 12/6/2004, alvin hayek wrote: >I am a member of a computer >enthusiast forum called xtremesystems.org. We at xs >strongly believe there is a major compatiblity flaw/ >or hardware flaw on the aforementioned. When running >Prime95 torture tests on the A64 Winchester (90nm) We >are experiencing errors at stock cpu speeds. Is there >a way to revise the software for the new processor, or >is this definitely a hardware flaw on AMD's part. There are no known problems with prime95 and AMD64 parts. You could have bad CPUs, but more likely it is memory. Bad motherboards, power supplies, or overheating could also be the culprit. Good luck, George Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 (endret) I can prime stable with my 3200 @ 240 x 10 and 267 x 9 at stock volts for 12+ hours. However over 2.5G I can prime for 6 hours, then crap out at 10 mins. If it's the memory controller why can I consistently prime at 267 x 9? As long as my CPU doesn't get over 2.5G it seems to Prime just fine, it has more to do with overall clock speed than the HT. It's once I hit 2.5G that things become unstable, (and it doesn't matter how 250 x 10, 278 x 9) it has nothing to do with the memory controller, the CPU despite what people are saying, is just generating errors once it's clocked too high. ..or it's the chipset generating errors, voltage dips, power issues, memory issues, timings too tight, etc, etc if you are stock clocked and experiencing issues with Prime - or believe it or not maybe it's just a bad CPU. Of the 4 winchester CPUs I've had one had issues priming at stock speeds - the other 3 have not. So was it Primes fault that one CPU had problems, hell no, it was a bad CPU that got RMA'd and the replacement worked fine. Konklusjonen er: Folk har fått 3500+ 90nm cpu'r som ikke takler prime og sendt de inn fordi det var en feil på akkurat DEN prosessoren og fått en ny som prime kjører helt fint på. Får du en 3500+ 90nm cpu som ikke takler prime uten å overklokke - få den byttet - det er en feil på den. Endret 18. desember 2004 av blackbrrd Lenke til kommentar
Ghost Of Death Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Meningen var sikkert å vise at folk overklokker winchester prosessorene feil... Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Vel, det er faktisk endel i den tråden linket til over som har hatt problemer med prime95 på stock settings. De har sendt inn cpu'n og fått en ny en hvor alt fungerer som det skal. Skjønner ikke folk som klager på ting som ikke fungerer som de skal og sier: "jeg skal aldri kjøpe xyz mer fordi det er feil på min xyz". Det er noe som heter garanti og reklamasjon - noe som er der fordi det fra tid til annen er problemer med produkter. mmm.. husker jeg hadde problem med en dual opteron 246 server. Viste seg at det var en kombinasjon av os og feil bios som var problemet. Fikk byttet og nå har den kjørt 24/7 utenom de gangene det har vært strømbrudd (har nå ups). Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Det er nok et problem at folk får et produkt og at dette ikke virker og dermed så skal det fordømmes for evig tid , men det er vel neppe noen tvil om at det er litt rart at flere har problemer med prime95 på stock settings . Så å pås¨å at dette skyldes at folk overklokker winchester prosessorene feil , blir vel ikke riktig ,da det ikke har noe med klokking å gjøre . Lenke til kommentar
Ghost Of Death Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Men man kan vel ikke forvente at alle prosessorene som leveres skal være 100%? Det sier seg selv at ett eller annet sleivskudd kommer her og dær. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Men man kan vel ikke forvente at alle prosessorene som leveres skal være 100%? Det sier seg selv at ett eller annet sleivskudd kommer her og dær. Enig ,det var vel det jeg prøvde å si i første del av mitt svar . Lenke til kommentar
smy Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 jaja winnie min like htt over 250 lett så men les om prime95 sak men var vits ikke noen as5 undre chipsett kjøler elns Lenke til kommentar
friskies Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Vet ikke mye om AMD x86-64, men de er vel unlocked nedover? (Fordi om AMD nekter på det?) Fullt mulig at mange av de raskeste prosessorene som er produsert på 90nm ikke er stabile; vi så jo hvor mye problemer med signalforstyrrelser/lekkasje og slikt det var under utviklingen av de. Både Intel og AMD var jo nær på å kaste inn håndklet under utviklingen! Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Både Intel og AMD var jo nær på å kaste inn håndklet under utviklingen! Jepp, min "drøm" er i så måte at dem kunne være så ydmyke at den var villig til å se på om det var et problem , istedenfor å konsekvent avvise dette . Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Det jeg reagerer på, er at i alle offisielle utalelser (fra AMD osv) virker det som om multiplier-klokking er den eneste måten å klokke på. FSB-klokking er visst noe mystisk, som antakeligvis fil føre til feil på komponenter (du-uh! hvorfor har vi da AGP/PCI-lock, vcore, PC4000-RAM, minnespenning og ikke minst hovedkort som tar FSB opp i 300MHz?). Det virker som AMD tror folk fortsatt henger igjen fra de ulåste Bartons dager, da man bare kunne jumpe multiplikatoren opp et par hakk. Nå kan det godt hende at noen Winchester har problemer med Prime95 pga. produksjonsfeil, men ALLE andre bugs/feil som følge av overklokking som nevnes er da virkelig godt kjent for meg ihvertfall. Det gjelder bare å vite hva man driver med. Lenke til kommentar
tom-ivar Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Har hørt at AMD 3500+ "Winchester" skal være blant dui mest klokke villige amd CPU'ene! Tror ikke det er så mange som har problem med disse CPU'ene!? Lenke til kommentar
GRendal Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Så hva gjør jeg? min failer @ stock settings? jeg ringte netshop, men han fyren som het lasse ante ikke hva jeg snakket om. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Så hva gjør jeg? min failer @ stock settings? jeg ringte netshop, men han fyren som het lasse ante ikke hva jeg snakket om. Tja du kunne jo be han lese her først . Lenke til kommentar
GRendal Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Så hva gjør jeg? min failer @ stock settings? jeg ringte netshop, men han fyren som het lasse ante ikke hva jeg snakket om. Tja du kunne jo be han lese her først . takk Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 og meningen var? Morsom kar du. Artikkelen handler om påståtte problemer ved overklokking av Athlon 64 Winchester. Rådene fra OCNZ mener jeg er nyttig input til diskusjonen her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå