Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Åpent nettverks - angst

Anbefalte innlegg

Hallo

Satte opp et tråløst nettvek for mine foreldre, og uvitende som jeg er ble dette et åpent nettverk uten noe sikkerhet slik at andre kan koble seg på. Dette er jo ikke bra, og jeg vil gjøre noe med det.

Jeg lurer på hvordan jeg kan fikse dette nettverket slik at man må ha passord for å koble seg på.. Må noe gjøres på hver maskin som skal kobles på, eller kan det gjøres så enkelt at alt man trenger er et passord?

Så; hvordan skal jeg gjøre dette?

Takk for hjelp.

-A-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hallo

Satte opp et tråløst nettvek for mine foreldre, og uvitende som jeg er ble dette et åpent nettverk uten noe sikkerhet slik at andre kan koble seg på. Dette er jo ikke bra, og jeg vil gjøre noe med det.

Jeg lurer på hvordan jeg kan fikse dette nettverket slik at man må ha passord for å koble seg på.. Må noe gjøres på hver maskin som skal kobles på, eller kan det gjøres så enkelt at alt man trenger er et passord?

Så; hvordan skal jeg gjøre dette?

Takk for hjelp.

-A-

Det første du bør gjere er å gå inn i oppsettet på den trådlause routeren og sette på mac-filtrering, gjerne slå av SSID-broadcast og sette på WEP/WPA-kryptering.

Korleis du gjer det avheng litt av modell og produsent av routeren, men det skal stå greit forklart i manualen som følger med.

Men du går da inn via web-grensesnitt, tastar berre inn ipadressa til routeren i weblesaren din. (det _aller_ første du bør gjere er forresten å endre default tilgangspassord til routeren!) :p

Ellers så er det bra guidar øverst i forumet her.

Endret av Junior19
Lenke til kommentar

Den enkleste sikringen er å gi alle brukerkontoer på samtlige maskiner passord.

Deretter bør du tillegge MAC adressene til samtlige maskiner i tillatelseslisten på routeren. Aktiver deretter MAC filter. Da kan ingen med ukjent MAC bruke ditt nettverk.

Hvis firewall er aktivert og SSID-broadcast er deaktivert kan du føle deg rimelig sikker. Husk antivirus på alle maskiner. (Følger som regel med i bredbåndspakken.)

WEP/WPA krypteringen er i go'e greier men kan for en uerfaren bruker være litt kronglete. Du må inn på alle maskiner å sette opp samme type dekrypting med passord osv. Er lett når du har gjort det en gang.

Lenke til kommentar
WEP/WPA krypteringen er i go'e greier men kan for en uerfaren bruker være litt kronglete.  Du må inn på alle maskiner å sette opp samme type dekrypting med passord osv.  Er lett når du har gjort det en gang.

Jeg ville nok heller droppet WPA etter som dette kan gi ustabiliteter og heller satset på 128 bits WEP der du bytter passord en gang i blant. MAC filtrering er også meget bra om man har faste maskiner som man bruker i nettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...