Cilleron Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Lysgass/"nos" = En gass med mye høyere oksygenverdi en vanli luft blåses inn i motor for kraftigere forbrenning. 3504247[/snapback] Lystgass, NO2 eler Nitrous diOxide kjøler atmosfæren i brennkamret slik at man kan dytte inn mer bensin i motoren, og får en sterkere forbrenning. Lenke til kommentar
Dan Stamnes Skrevet 26. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2005 Lystgass vil ved oppvarming ekspandere.. dvs at du får mye mer luft inn i brennkammeret, som gjerne kombineres med økt bensintilførsel, ergo større smell = mer kraft! Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 26. oktober 2005 Del Skrevet 26. oktober 2005 hvis lustgassen ekspanderer, vil det bli MINDRE plass til luft og bensin. det man er ute etter, er å få plass til så mange som mulige oksygenmolekyler, jo lavere tempratur, jo mindre blir molekylene og du får plass til fler. du kan jo tenke på deg selv, ville du greid best tid på å jogge en viss strekning i ca 5 varmegrader eller 45 varmegrader? Lenke til kommentar
Dan Stamnes Skrevet 28. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2005 er vel det at oxygen nivået i lystgass er stort? er det ikke.. for når dette ekspanderer, så frigjøres oxygen inni brennkamrene Lenke til kommentar
eab Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 greia er at n2o deles i N2 og O2 når det varmes opp. Resultatet er mer oksygen til forbrenningen og lavere innsugstemp pga nitrogenet. Mer oksygen gjør at man kan forbrenne mer bensin, som fører til økt effekt. I tillegg til at forbrenningen blir mer "effektiv". Lenke til kommentar
Opus Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 greia er at n2o deles i N2 og O2 når det varmes opp. Resultatet er mer oksygen til forbrenningen og lavere innsugstemp pga nitrogenet. Mer oksygen gjør at man kan forbrenne mer bensin, som fører til økt effekt. I tillegg til at forbrenningen blir mer "effektiv". 5072172[/snapback] Amen. Tilbake til topic nå. Lenke til kommentar
kristoffer10 Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 (endret) dette var tydeligvis feil sted Endret 28. november 2005 av kristoffer10 Lenke til kommentar
magiXen Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 har bare et godt svar til han siste, ikke post i denne tråden hvis du ikke har noe å si ikke spørre om, bare test om det er alarm da vell, gi bilen et støt, prøv å start bilen når den er "låst" med sentralåsen, da finner du det nok fort ut hvis det i tillegg er alarm. Lenke til kommentar
Ditchy Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 DUGG I BIL. Dugger bilen din, kan du ta ut pollenfilteret i vintersesongen. Ofte er filteret fuktig, og hiver dermed fuktighet inn i kupeen. Tommy 3546798[/snapback] høres ut som en plan... men eh hvor sitter dette pollenfilteret? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 Varierer fra bilmodell til bilmodell. Noen har det i motorrommet, nærmere bestemt under plasten som dekker åpningen mellom torpedoveggen og frontruten (under bakkant av panseret), andre har det i kupeen, ofte bak hanskerommet. Ring verkstedet, de kan sikkert fortelle deg det helt gratis (hvis ikke, hadde jeg ihvertfall byttet verksted!). Lenke til kommentar
dellorto2 Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 Tenkte jeg skulle starte en tråd som vi alle legger til innlegg i, så det kan refereres hit når folk spør om ting som er svart på hundrevis av ganger... jeg kan mest om vw, da om MKII (golf/jetta), da med gasser osv Nevnes at 1.6 og 1.8L golf (1984 til 1988) bruker Pierburg/solex 2E2 Forgasser.. dette er ikke den beste forgasseren verden har sett, men det fungerer har du problemer med den, så vil det som oftest ligge i vakuum slangene (dette grunnet at forgasseren er vakuum styrt) Det kan også være (hvis tomgangen går høyt) problemer med en vokstermostat som styrer mye av tomgangen (kaldstart etc) .. eller det kan ligge i vakuumlåsene på baksiden av forgasseren, hvis disse ikke lukker(eller var det åpner) så vil bilen ha en tendens til å henge seg opp på ca 3 000 RPM .. dette skyldes i 80% ledningene PS, legg inn innspill, ikke start noen diskusjon, men rett meg gjerne, legg inn forskjellige ting du kan komme på som kan komme til nytte for andre forum brukere Mvh Dan Stamnes 3317123[/snapback] Er du sikker på at det er den/de forgassertypene de bruker? Sikker på at det ikke er Zenith 2E? Lenke til kommentar
Dan Stamnes Skrevet 18. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2006 Er du sikker på at det er den/de forgassertypene de bruker?Sikker på at det ikke er Zenith 2E? 5459731[/snapback] tjah.. kan vel aldri være sikker. men var jo denne gasseren de fleste golf 2 med 1.6 og 1.8 kom med så.. men er ikke zenith det samme som pierburg egentlig da? (usikker på den der gitt).. men Kan vi heller ta dette på PM.. OPUS: gidder du å ta en ryddesjau? fjerne alt offtopic fra denne tråden? hadde vært knall! skal prøve og få lagt til noe mer, bare jeg kommer på noe glupt! og du dellorto2 .. bare å legge ut om du har noe på hjertet som kan komme godt med for andre! Mvh Dan Stamnes Lenke til kommentar
dellorto2 Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Er du sikker på at det er den/de forgassertypene de bruker?Sikker på at det ikke er Zenith 2E? 5459731[/snapback] tjah.. kan vel aldri være sikker. men var jo denne gasseren de fleste golf 2 med 1.6 og 1.8 kom med så.. men er ikke zenith det samme som pierburg egentlig da? (usikker på den der gitt).. men Kan vi heller ta dette på PM.. OPUS: gidder du å ta en ryddesjau? fjerne alt offtopic fra denne tråden? hadde vært knall! skal prøve og få lagt til noe mer, bare jeg kommer på noe glupt! og du dellorto2 .. bare å legge ut om du har noe på hjertet som kan komme godt med for andre! Mvh Dan Stamnes 5461785[/snapback] Jau =) seff Lenke til kommentar
MadRos Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 HVITT BELEGG Her har pluggen et hvitt belegg og slitt elektrode som tyder på at motoren får en for mager blanding, øk blandingen til pluggen er lett brunt belegg Diskuteres her 3607038[/snapback] Hei, hva mener du med "for mager blanding" og hva er det du skal øke, Og hvordan? Lenke til kommentar
tomsehue Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 VW Golf 2E2 forgasser: Ja, mange problemer skyldes vokstermostat og pull-down-dose. og siste, men ikke minst: Forgasseren må ha forgasser-olje på alle de aktuelle stedene, ellers kan du bytte og feilsøke til evig tid. (Jeg smertelig og "økonomisk ruin" -erfaring med det med et verksted som holdt på å bytte og bytte deler, inntil jeg oppsøkte en med spesial forgasser-erfaring.) Olje, for svingende. OLJE! -Tom Lenke til kommentar
Reime Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 Den største tabben folk gjør er og kjøre med dårlig bateri som blir utladet for hver gang du skal starte bilen og du klarer å starte bilen men det er så vidt at starteren klare det, det som skjer når spenningen faler er at start motoren utvikler varme og kobbertrådene gløder isteden for og skape magnetisk felt som tørner den rundt. Enkelt sagdt og kjøre med batteri som holder dorlig på strømen er det samme som og ta en hammer og slå sundt startmotoren Lenke til kommentar
Sensurert Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 HVITT BELEGG Her har pluggen et hvitt belegg og slitt elektrode som tyder på at motoren får en for mager blanding, øk blandingen til pluggen er lett brunt belegg Diskuteres her 3607038[/snapback] Hei, hva mener du med "for mager blanding" og hva er det du skal øke, Og hvordan? 6048916[/snapback] At den får for lite bensin i forhold til mengde luft. Det kan du stille på blandingsskrua i forgasseren. --------------------- Når bilen ikke starter kan det være 3 ting som har skjedd (sikkert mer men disse er de 3 vanligste) * Dårlig bensinblanding Tom for bensin Tett luftfilter Feil blandingsforhold * Dårlig kompresjon Slitte stempelringer Portene stenger ikke ordentlig * Ingen gnist på pluggen Lenke til kommentar
Reime Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 kan legge til dette med servo, iallefall på de biler som har hydraulisk servo (golf bl.a) Hvis styring oppleves tung eller noe hakkete, så kan det være en idè og tenke på å bytte servo væske! Dette gjøres helt enkelt ved å tømme systemet for gammel væske, og fylle på ny etter det. husk at du må "lufte" systemet, for å fjerne evt luft som gjemmer seg inni der! hold også øye med servovæske nivået!! mvh Dan 3952979[/snapback] Eg trudde servo pompa gav trykk til ein sentrall som videre gjekk rett i tanken med mindre du ikkje brukte olja (svinget) alltså den "Lufter seg selv" eller har eg mistforståt noe her? vist eg tar feil hadde eg sat pris på og bli retta med god info Lenke til kommentar
Reime Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 kan legge til at styringa kan oppleves tung eller noe hakkete vist det er lavt væske nivå også... det sier seg egentlig selv, men tenkte det kanskje kune være greit og få med Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Eg trudde servo pompa gav trykk til ein sentral som videre gjekk rett i tanken med mindre du ikkje brukte olja (svinget) alltså den "Lufter seg selv" eller har eg mistforståt noe her? vist eg tar feil hadde eg sat pris på og bli retta med god info 7722164[/snapback] Du har stort sett helt rett, "lufting" av servostyring består stort sett av å svinge rattet fra ytterpunkt til ytterpunkt et par ganger, og fylle opp oljebeholderen ettersom oljen fordeler seg videre ut i systemet. Ikke akkurat "rocket science", altså.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå