xamichee Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 Hei, alle sammen! Som emnet sier: Hvor mye stress er dette egentlig? Jeg er ingen superteknisk person, men jeg er ikke helt blåst heller. Er bygging av en PC noe som enhver med normal IQ burde klare uten problemer, eller er sjansen stor for at man fu*ker opp alle sine nye, dyre komponenter? Hvis man føler seg modig, bør man da ha no' slags anti-statisk-kit før man begynner, eller går det greit så lenge man ikke driver og tar på alt og alle? Hmm... Småskummelt det her. Erfaringer, synspunkter, whatever er hjertelig velkomne! Lenke til kommentar
ArticTundra Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 Har du trua på deg selv så skal du vel klare det meste. Det er min erfaring;) Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 Er som og bygge lego! Du kan ikkje sette feil inni. (ikkje bruk makt! alt passer, det er idiot sperre på nesten alt) Har mekka mange pc'r... aldri brukt antistatisk ting. Men ta i kabinettet og ting som er jorda før du går i gang. Ikkje sett sammen pc'n på eit teppegulv med ullgenser på. Ta ein sjangse! Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 (endret) Ikke noe problem å bygge en pc. Er greit med en venn i nærheten i tilfelle du gjør noe galt da... Sikkert er kamerat som vil sitte og spise potetgull, drikke øl og se på deg som strever med å få pc'en opp å gå Dessuten: Jo mer forarbeid du gjør, jo mindre sjanse er det at du gjør noe galt. Les guider på internett (søk etter dem på www.google.no) og se på forumet etter forslag til pc-deler. Desverre kan ting gå galt selv for de beste, men den sjansen er der for ferdigbygde pc'er også. Mandagsprodukter finnes overalt. Antistatisk lenke er bra, hvis du kan få tak i det. Uansett, ikke monter pc med ullsokker og veggtilvegg teppe Husk: Å bygge pc'en selv er halve moroa. Utrolig artig og lærerikt. Lykke til. Edit: signaturen min er egentlig ikke helt sann.... Endret 17. desember 2004 av blackninja Lenke til kommentar
JasonX Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 Kle av deg alle klærene ha et skrujern uten magnet og sett sammen maskinen på et jordet metall gulv. Nei seriøst, ikke sitt på en stol med jul. Ikke "subb" med føttene når du går rundt. Ta på jordingen i stikkontakten. Er det ikke jord der vurder å flytte til et rom med jord i. Ikke ta på pinnene på prosessoren. Alt går bare inn en vei. Bruk øynene, dersom fremtiden er så lys at du må gå med solbriller så ta de av i den halvtimen det tar å koble sammen maskinen. IKKE skru på dekselet på kabinettet før du har testet maskinen. Da jinxer du det. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 Kle av deg alle klærene ha et skrujern uten magnet og sett sammen maskinen på et jordet metall gulv. Nei seriøst, ikke sitt på en stol med jul. Ikke "subb" med føttene når du går rundt. Ta på jordingen i stikkontakten. Er det ikke jord der vurder å flytte til et rom med jord i. Ikke ta på pinnene på prosessoren. Alt går bare inn en vei. Bruk øynene, dersom fremtiden er så lys at du må gå med solbriller så ta de av i den halvtimen det tar å koble sammen maskinen. IKKE skru på dekselet på kabinettet før du har testet maskinen. Da jinxer du det. Akkurat det med stol med hjuler på er eit bra tips. Tok og kjøyrde over lydkortet mitt ein gang, eg skjønner ikkje kordan det kom seg ned på gulvet ein gang. Merka at stolen var litt treig og flytte på, så såg eg skjermkortet under stolen! Det virka etterpå i allefall. Er ikkje så farlig og ta på stikkontakten da. Bare kabinettet og du og kompoentene har samme spenningen. Lenke til kommentar
ZanZel Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 sier bare les bruksanvisningen hvis du ikke har gjort det før.. og ha en kamrat til å hjelpe deg.. Det er fort gjort å bli overmodig.. eller overivrig når den nye data'en ligger der! Jeg skulle hjelpe en venn en gang.. og akkurat i det jeg kommer dit har han klart å bøye 5 pinner på cpu'en pluss div. andre feil.. hadde jeg kommet 10 min senere kunne du ha sagt hade bra til den cpu'en siden han prøvde å presse ned vifta oppå den uten å ha åpnet socket'en først! flax! Lenke til kommentar
okvangar Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 Eneste som kan være småvanskelig er å montere cpu-kjøler riktig med passe mengde kjølepasta, men om det høres skummelt ut kan man alltids kjøpe boxed prosessor. Lenke til kommentar
emacoolit Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 Et råd fra en som har ødelagt 2 CPU-kjerner: vær forsiktig når du setter vifta på en Athlon XP/Sempron CPU, dersom det er det du satser på. Ikke legg trykk på selve kjøleribba, KUN på låsemekanismen!!! PC-bygging er halve moroa med en PC. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 Når du har satt sammen en nytt, dyrt kickass-system er nesten all morroa over Jeg missuner de som får bygge PC'er som daglig levebrød Lenke til kommentar
phax Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 ikke mye stress, mest kos! stresset er jo innstallering av halve verden som tar timesvis.. gud så kjedelig.. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 "Installing Windows, this may take several minuttes..." Er ganske kos å bygge PC ja Lenke til kommentar
hds Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 Er som et byggesett, alt passer i hverandre. Og det du ikke finner ut hvor skal, sier jeg bare "RTFM". Go for it Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 Det er ivertfall lettere en å gå på julehandel på sten og strøm. Kjør på, vist du ødelegger noe, så lærer du. Vist du ikke ødelegger noe så lærer du ikke, men du har en pc som funker. En plass må man starte, bare gå igang. Lenke til kommentar
ArticTundra Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 Jeg liker å instalere window jeg:p Hadde jobb på mamoz sist jule-rush og instalerte opperativsystem som bare juling. Dær hadde vi rundt 10pc'er på en skjerm. Blei mye switching da. Kan noen ta en titt på min post "feedback på pc" Her helt ny i pc-bygge-verdenen og trenger litt hjelp. BTW guider om hvordan man bygger pc er det noen som har det(utenom den her på hw.no)? Lenke til kommentar
NoXic^ Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 enig med guttorm: Man lærer av sine feil. (har ødelagt et hk og en cpu å no stæsj jeg og, veldig kjipt når man sitter der og nettopp har ødelagt deler for et par tusen, så husk: ta alt med ro og vær forsiktig, så skal alt gå bra ) Lenke til kommentar
Johnx Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 Litt kjekt med feks PC-byggern på Komplett.no å da, får jo tross alt 3 års garanti. Men du har jo garanti på hver enkelt del når du bygger selv å, men hvis det oppstår en feil har du liksom ingen å sende den til Du kan vel sende den inn til Komplett.no, men da må du vel betale Lenke til kommentar
Johnx Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 Litt kjekt med feks PC-byggern på Komplett.no å da, får jo tross alt 3 års garanti. Men du har jo garanti på hver enkelt del når du bygger selv å, men hvis det oppstår en feil har du liksom ingen å sende den til Du kan vel sende den inn til Komplett.no, men da må du vel betale Men bygging er kult det Lenke til kommentar
particlebug Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 (endret) Kan vel si det sånn at man ikke skal ta sjanse på å risikere mer enn man har råd til å ødelegge... Jeg satte akkurat sammen min første PC.. Bare for å teste.. Kjøpte jeg et demokort på psdata (socket 478) og en celeron 2,4.. Uansett klarte å bøye pinner på CPUen men rettet dem ut med et kredittkort =) Kjøleren satte jeg skeivt og streva fælt.. Måtte presse som et helvete med de spakene etterpå.. Men maskinen virker ! Utrolig nok =) Og jeg er så sagt forbausa over hvor rask en fille celeron på 2,4 er ! Northwood tilogmed :-p Alle kjefter så på den... men på et 865G basert hovedkort som dette er så scorer den faktisk likt med min 2,4 p4 i PCmark.. og p4en har raskere skjermkort ! Uansett.. Skal du ha din første pc og hverken er interessert i hardware eller er særlig forsiktig/teknisk så kjøp ferdigbygd pc med garanti på Komplett/Netshop etc.. Men ER du datafreak, allerede har noen pcer til daglig bruk og litt teknisk anlagt og vil lære.. og har råd til å kverke en CPU eller litt sånt så kanskje det ikke er så dumt å bygge sjøl.. Uansett jeg tror jeg får noen andre til å montere hovedkort+CPUen neste gang.. Jeg er altfor nervøs til dette :-p Enda suget etter å snekre enda en maskin er sterkt.. Forresten... syns hardware.no skulle lage en DETALJERT guide på montering av Athlon64 og Prescott..Socket 478 er jo enkelt men jeg er fortsatt usikker på de andre....... Greets Dag :-) Endret 17. desember 2004 av particlebug Lenke til kommentar
srbz Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 Bygge pc selv går helt greit. Fikk hjelp, men hadde nok klart det selv, har senere hjulpet til ved en del oppgraderinger. Jeg glemte å bruke armbånd, men jeg husket å gå å ta på jordingen i stikkontaken i veggen, og kabinettet. Har heller aldri senere brukt antistatisk. Det kan riktignok oppstå problemer med ting som ikke passer. Da vi bygget min pc, passet ikke kjøleren jeg hadde tenkt å bruke, og dersom den hadde passet, måtte vi uansett ha tatt av kjølerfestet som var på hovedkortet (socket 478, tilpasset boxed), så det endte med at jeg nå bruker boxed'en og solgte den andre kjøleren til en kompis. En annen gang da jeg hjalp en annen kompis med å installere et Radeon 9800pro, passet den tilsynelatende ikke i porten, selv om begge var AGP. Kortet måtte settes inn sidelengs, og så vippes inn til siden i rett posisjon, med fare for at det skulle knekke. I tillegg kan ram'en være litt tung å presse på plass, det anbefales på det sterkeste å gjøre dette før du setter hovedkortet på plass i kabinettet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå