six Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 Har en rekke bilder der kameraet har fått problemer med store kontrastforskjeller (lyst/mørkt), da spesifikt himmel kontra resten av motivet. Dette fører til at himmelen blir allt for lys, noen ganger nærmest hvit med en antydning til skyer. Det jeg lurer på er hvordan man kan få farget himmelen mere blå og samtidig beholde et naturlig utseende ? Man kan jo liksom ikke bare bruke fargebøtten og tømme blått utover himmelen. Tenkte at det kanskje kunne være mulig å bruke Clone brush og "ta himmel" fra et annet bilde men vet ikke hvordan jeg skal gå frem for å få til noe slikt. Vil jo gjerne at skyer osv på bildet skal bevares mest mulig uberørt. Bruker helst Paint Shop Pro men hvis noen forklarer med utgangspunkt i Photoshop så skal jeg nok klare å oversette handlingene. Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 (endret) Metode 1; 1: Åpne bilde 2: Mask ut gammel himmel med Quick Mask 3: Lag layer mask -> Skjul markert himmel 4: Sett inn en himmel i laget under 5: Lagre Metode 2; 1: Åpne bilde 2: Marker himmel med passe feather (kommer ann på størrelsen) 3: Juster Levels, Curves og kontrast til himmelen blir ok 4: Lagre Clone Stamp kan også brukes... men noe tungvindt her. Endret 17. desember 2004 av kvikks Lenke til kommentar
mats A. Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 det går jo også ann og lage en ny himmel, nå vet jeg ingen ting om paint shop pro, me ndet går helt fint i PS, bare og lage nytt layer og lage himmelen der, så sette på bildet over der, eller no.. Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 (endret) Kjøp eit polariseringsfilter -- Og kanskje eit gradert ND-filter. Ofte fungerer det å lage ein gradient, bruke «overlay» eller noko som blendingmetode og lage ein mask slik at den virker berre på himmelen. - Dette var då i Gimp, sjølv om det ant. er heilt likt for alle andre program :] Tenkte berre eg måtte seie «Gimp» sidan alle andre skulle promotere programma deira ;p Endret 18. desember 2004 av Velmont Lenke til kommentar
Dykkern Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Off-topic. Velmont - er virkelig imponert over viljen din til å forbedre (???) nynorsken ved konsekvent å bruke det her på Forumet. Men det heter "truleg" ikke "antageleg"... (Lover å ikke komme med flere usakligheter i denne tråden, kunne bare ikke dy meg denne gangen.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå