Gå til innhold

Ny anti-pirat-teknologi for CD-er

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
som jeg mener:

det vanskelige tar kort tid å knekke

det umulige tar litt lengre tid å knekke

Helt riktig...

Helt siden jeg takk opp til et tastatur første gangen har det eksistert kopier og kopibeskyttelser i en eller annen form... En klok mann sa en gang noe med "human assemble, human disassemble". De "smartingene" som lager all denne morsomme kopibeskyttelsen har sikkert noen store pengesekker på lager for å utvikle dette. Men de som knekker beskyttelsen igjen virker ikke helt bak mål de heller. Er vel enda ikke noe som ikke har blitt kopiert.

Var jo noen som påstod at Colin McRae Rally 2005 ikke lot seg kopiere... Tok kanskje litt tid, men det ble gjort...

Til slutt... Noen mener jo fremdeles at vi må kjøpe MER før de setter prisene ned. Jeg for min del, kjøper ikke mer før prisene har gått ned. ALtså prisen ned først, så kan vi snakke sammen...

Lenke til kommentar
Kr 10 pr. spor er ikke så galt, men når de bruker gangetabellen med antall spor på plata, så blir det riv ruskende galt.

Helt enig. En skive kan ha fra 1 til 99 spor (spilleren min klarer hvertfall ikke å lese mer enn 99 spor.) Det vil bli urettferdig.

Eksempel:

Kjøper jeg "Bridge Across Forever" av Transatlantic vil den koste 40 kr da det er kun 4 laaange spor på den. Kjøper jeg derimot "Twilight In Middle Earth" av Blind Guardian koster den ca 200 (husker ikke om det var 20 eller 21 spor på den). Jeg mener man burde sette prisen på spilletid, ikke antall spor, så lenge det er snakk om kjøp av hele skiver.

Lenke til kommentar
Leste litt om beskyttelsen på:

First 4 Internet - XCP2 - Press Protect

XCP2 CDs are formatted in such a way that they are recognised in the correct format for the device in which they are being played. The disc will present itself as a CD-ROM to PCs, a Mac CD-ROM to Mac computers, a VCD to DVD players and CDDA disc to audio CD players. This multifunctional disc format offers full playability and therefore greater flexibility without lowering protection levels.

Ble litt bekymret av at den beskyttede platen blir identifisert som VCD av DVD-spillere. Vil det skape problemer?

På en måte skjønner jeg musikkindustrien, men det er særdeles irriterende for oss som kjøper den musikken vi hører på å ikke få lov å ta den med i hendig format som ikke hopper av sporet når du spaserer. Jeg har vurdert nedlastbare musikkbutikker, men det er pr. nå bare latterlig. Skal man kjøpe en hel plate av litt eldre dato kan man like godt gå på CDON og kjøpe den til halvpris i forhold til nedlastingsvarianten. I tillegg får man med cover og bok, for ikke å si skikkelig, ukomprimert og ubesudlet kvalitet. Kr 10 pr. spor er ikke så galt, men når de bruker gangetabellen med antall spor på plata, så blir det riv ruskende galt.

Prøv PiratButikken på slike CDer som ikkje kan rippasat enkelt

Vis dei merker at salget synker.... så finn dei nok ut at det ikkje var så smart alikevel

Billigere er det også.

Lenke til kommentar
Kr 10 pr. spor er ikke så galt, men når de bruker gangetabellen med antall spor på plata, så blir det riv ruskende galt.

Helt enig. En skive kan ha fra 1 til 99 spor (spilleren min klarer hvertfall ikke å lese mer enn 99 spor.) Det vil bli urettferdig.

Eksempel:

Kjøper jeg "Bridge Across Forever" av Transatlantic vil den koste 40 kr da det er kun 4 laaange spor på den. Kjøper jeg derimot "Twilight In Middle Earth" av Blind Guardian koster den ca 200 (husker ikke om det var 20 eller 21 spor på den). Jeg mener man burde sette prisen på spilletid, ikke antall spor, så lenge det er snakk om kjøp av hele skiver.

Prøv Anal Cunt - I Like It When You Die...

skiva er på 51 eller 52 spor... DET blir en dyr skive det..

Lenke til kommentar
Jeg for min del, kjøper ikke mer før prisene har gått ned. ALtså prisen ned først, så kan vi snakke sammen...

Prisene på CD og DVD har jo gått ned og ned og ned hvert eneste år siden de ble lansert, så kjøp ivei!

Jeg har CD'er i samlingen fra 1990 som har prislapper på 159,- og 179,- på seg. Det var ikke uvanlig å gi opp mot 200,- for en CD sent på 80-tallet. Til sammenligning har jeg ikke gitt mer enn 149,- (ofte mindre) for CD'er på et par år nå.

I 1990 var gjennomsnittlig årslønn her i landet 187.000,- (= 1.176 CD'er a 159,-) I dag er den på over 300.000,- (= 2.013 CD'er a 149,-).

Sett i forhold til hva du får for pengene så har aldri CD'er vært så billige som idag. I forhold til pris- og inntektsutviklingen ellers i samfunnet så er det nesten snakk om en halvering av CD-prisen.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
dvd-audio har råbra kopisperre

ingen har klart å knekke den enda

Huh ?

Var det der ironisk ment ? Eller finnes ikke dvd-audio plater på det lugubre markedet ?

nei, det finnes ingen piratutgaver av dvd-audio enda

Snakker vi en "rip" av lydsporet fra en dvd-audio skive som "vanlig" mp3, eller en direkte kopi av dvd-audio platen gjerne med flerkanals lyd osv ?

Lenke til kommentar
Prisene på CD og DVD har jo gått ned og ned og ned hvert eneste år siden de ble lansert, så kjøp ivei!

Jeg har CD'er i samlingen fra 1990 som har prislapper på 159,- og 179,- på seg. Det var ikke uvanlig å gi opp mot 200,- for en CD sent på 80-tallet. Til sammenligning har jeg ikke gitt mer enn 149,- (ofte mindre) for CD'er på et par år nå.

I 1990 var gjennomsnittlig årslønn her i landet 187.000,- (= 1.176 CD'er a 159,-) I dag er den på over 300.000,- (= 2.013 CD'er a 149,-).

Sett i forhold til hva du får for pengene så har aldri CD'er vært så billige som idag. I forhold til pris- og inntektsutviklingen ellers i samfunnet så er det nesten snakk om en halvering av CD-prisen.

Joda, er enig i at cd-plater er billigere enn de var på 80 og 90-tallet. Men den gangen kunne butikkene ta omtrent hva de ville. Var dårlig med muligheter for å kopiere cd til noe annet enn kassett, og lite med muligheter fra å bestille fra nettet. Er fremdeles platebutikker som ligger nærmere 200-lappen per cd den dag i dag.

Jeg mener fremdeles at cd-plater til 149,- er for dyrt. En hundrelapp hadde vært mer gunstig pris. Er helt sikker på at det er noen unødvendige fordyrende elementer i prisen som kunne taes vekk for å øke salget enda mer når vi ser bort ifra hva artisten, plateselskapet, produksjonskostnader og litt fortjeneste til butikken som selger.

Når det gjelder DVD er det skremmende forskjeller i prisene på nye filmer. En ny film kan ligge på alt fra 149 til 299 avhengig av hvilken butikk du går til. Selv kjøper jeg sjelden DVD-filmer før de havner i "99-kroners-hylla"

Selv om gjennomsnittlig årslønn har økt, har jo også skatter og avgifter økt, og da gjerne til ett høyere nivå enn de var på før. Skal vel allikevel ikke klage. Vi nordmenn har det vel ikke så veldig vondt når alt kommer til alt.

Kjøper jo en del musikk, men blir lenge mellom hver gang jeg rusher til platesjappa for å få det aller siste, med mindre det er en favorittartist. Mye av musikken jeg hører på kommer aldri frem til den lokale platesjappa uansett. Der går jeg meg stort sett vill blandt skumle boyband-artister og annen kommers listepop *grøss*.

Kjøpte akkurat en meter med cd-plater fra cdon.com, men er ikke alltid det er billig å handle der heller. DVD-filmer har f.eks Elkjøp vært flinke med prisingen på når det gjelder en del dyrere filmer. Pluss at jeg hater cdon.com for å ha svenske omslag på filmene sine.

Lenke til kommentar

jeg liker å kjøpe cd'en i butikken. skal innrømme jeg har lastet ned musikk, men vil aldri slutte å kjøpe cd'er. fint å kunne få en prøvesmak av musikk som ellers må bestilles fra butikken(ting tar tid med musikkhjørnet i arendal). jeg liker den følelsen av å gå i butikken, finne noe jeg liker, kjøpe den, kjenne at jeg nesten ikke kan vente med å komme meg hjem for å lytte.

jeg kjøpte ozzy osbourne - live at budokan. kopisperret... må si jeg synes det er ræva å ikke kunne rippe den for å spille den på datan i fred og ro eller få den over på minidisc. kommer ikke til å kjøpe flere slike.

jeg tror ikke plateselskapene taper så mye som de skal ha det til... grådighet er nok en stor grunn til søksmål av personer ned til 12 år. de har stor makt over kjøpere med reklame og radiospilling, det har vært lite forandring i musikken som går på radio og tv. nesten alt er kommersielt og utnyttes på det groveste av selskapene. det er lenge siden det har vært et "musikalsk opprør" eller har jeg skylapper? synes det stort sett er sukkersøt pop. riktignok har de fleste boyband lagt seg ned og dødd :w00t: virker som om mange lar seg styre av de store selskapene når det gjelder musikk smak. det som spilles ofte på radio og vises reklame for er bra?!? hva er det som skjer med folk? på tide å våkne kanskje?

10,- per spor er ganske mye. burde vært noe ala samme pris i butikken, men de skal jo overleve også.

med 10,- per spor vil si jeg må betale 990,- for en av de nye skivene til agoraphobic nosebleed selv om de "lengste" sangene er på 2min resten er på 30 sek osv.

er det ikke på tide forbukerene sier i fra om kopisperre på cd'er? tenker de hadde hatt store problemer hvis folk ikke kjøpte musikk.

det ble litt offtopic her og der... :whistle:

Endret av Fenriz
Lenke til kommentar

Plater er - som nevnt over - billigere enn noensinne. Jeg kjøpte mine første til ca 40 kroner stykket. Da hadde jeg en årslønn på under tyve tusen...

Det er et velkjent faktum at den ideelle pris på en vare om du spør folk alltid er drøyt halvparten av dagens. Folk vil at ting skal være billigere, men vil ikke virke urimelig grådige heller, derfor lander man gjerne på rundt 60-70%. Så når plater idag i snitt koster 150 krone, synes folk 100 kroner hadde vært en passende pris. Men det er en relativ pris, det betyr ikke at da hadde folk kopiert mindre. Hadde de kostet 100 så hadde folk sagt 60...

Kopisperrer er et irritasjonsmoment. For meg er det rimelig uinteressant om en kopisperre kan knekkes. Jeg definerer forbrukermakt som makten til å velge, så jeg lar være å kjøpe dem. Det er ingen plate jeg bare ha. Å kopiere musikk viser ikke makt, det viser bare en avhengighet du ikke har/tar deg råd til. Du blir ikke mindre fordrukken om du stjeler ølet... ;)

Piratkopiering er som all annen selvtekt dårlig egnet som samfunnsprotest. Tenk litt over det: Hva tror dere er mest effektivt som protest, at ingen hører på en artist eller at dere gjør det men ikke betaler? Hvis du kopierer forteller du bare selskapet at det er penger å tjene, men at du velger å stjele musikken fra dem. Du blir synderen, ikke plateselskapet!

Artistens popularitet tar ikke skade av det, tvert imot, og plateselskapet er i sin fulle rett til å føle at du har tatt fra dem deres rettmessige inntekt. Dermed vil de som alle rope på politi og bedre låser på dørene. Det blir altså en vond sirkel hvor mere kopiering fører til mer avanserte sperrer.

Om du derimot boikotter artisten/selskapet og velger plater som ikke har kopisperre, forteller du dem at det ikke er penger å tjene på slike sperrer. Artisten vil føle at sperren skader deres popularitet og be plateselskapet la være å bruke dem. Nå er det du som har kontrollen, og selskapet som må gjøre sitt for å lokke deg som kunde tilbake. Ved å ta vekk sperrene, og sette en fornuftig pris på varen.

Da viser du forbrukermakt!

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...