Gå til innhold

Ny anti-pirat-teknologi for CD-er

Anbefalte innlegg

Plateselskapene blir jo svindlet av disse "kopisperre"-firmaene. De betaler sikkert millioner for teknologien, og dagen etterpå finner en eller annen luring ut at man kan holde inn shift-knappen for å knekke den... Jeg kjøpte en audiocd med kopisperre, og bare for moro skyld prøvde jeg å kopiere den med Nero. Perfekt 1:1 kopi, kopierte til og med kopisperren.. Dette virker jo mot sin hensikt. Alle kan kjøpe en cd med "kopisperre", kopiere den, og dra tilbake til butikken og si at cd`en ikke virker med deres cd-spiller pga. kopibeskyttelsen, og få pengene tilbake. Dette gjør det enklere for piratene iogmed at de behøver ikke betale for cd`ene engang!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Plateselskapene blir jo svindlet av disse "kopisperre"-firmaene. De betaler sikkert millioner for teknologien, og dagen etterpå finner en eller annen luring ut at man kan holde inn shift-knappen for å knekke den... Jeg kjøpte en audiocd med kopisperre, og bare for moro skyld prøvde jeg å kopiere den med Nero. Perfekt 1:1 kopi, kopierte til og med kopisperren.. Dette virker jo mot sin hensikt. Alle kan kjøpe en cd med "kopisperre", kopiere den, og dra tilbake til butikken og si at cd`en ikke virker med deres cd-spiller pga. kopibeskyttelsen, og få pengene tilbake. Dette gjør det enklere for piratene iogmed at de behøver ikke betale for cd`ene engang!

Søren, det var smart..... Men er ikke dette å betrakte som svindel? ;)

Lenke til kommentar
Drit i og kjøpe cd'r som er kopibeskytta.

Last dei ned fra internet.

Prinsippsak!

Musikk er jo ikkje vansklig og kopiere. Kan jo ta det analogt med profft utstyr, så blir kvaliteten ganske så bra. Målbar men ikkje merkbar forskjell...

Synes de to først linjene var ganske morsomme, er jo det de skal prøve å hindre. :)

Men er enig...i alle tilfeller kan man som sagt gjøre det analogt, men jeg skal vedde på at kan du spille av platen på PCen, kan du save den som .wav i et lydredigeringsprogram.

Endret av olaleier
Lenke til kommentar

For å si det slik. Nye kopisperrer er vel og bra det, Gud velsigne. Jeg kjøper like mange (eller like få) plater nå som før jeg, og lar meg ikke hefte.

Men jeg har et prinsipp, er det plater med kopibeskyttelse så er det første jeg gjør å prøve å rippe dem. Bare for min egen skyld. Siste eksempel er Iron Maiden . Dance of Death. Når jeg puttet den i datamaskinen min (jeg har ikke anlegg på hybelen, desverre) så popper det opp en liten boks som sier at for å spille av denne platen blir jeg nødt å innstallere noen filer. Ja eller nei. Jeg innstallerer ikke filer jeg ikke bare bedt om, så jeg trykket nei jeg.

Ganske korrekt, ikke et eneste problem med å få spilt av platen, og selv om rippingen gikk tregt så ble den rippet fint som fy.

Lenke til kommentar
og hvor mye dette koster forbrukerne i siste rekke.

selv kjøper jeg ikke musikk cdèr jeg ikke kan ta backup av.

Ikke jeg heller, og jeg lurer også på hva sluttkundene må betale for den forbrukerfientlige sperra.

Men om det skulle skje at jeg får en backupsperret plate til jul, og jeg tilfeldigvis ødelegger den i løpet av de neste tja.. 10 årene. Vil plateselskapet ta ansvaret for backupsperren sin og sende meg en ny plate på forespørsel?

Og ikke minst: Kan de på forespørsel sende meg en utgavene av sangene i mp3 formatet så jeg får spilt de av i mp3-spilleren min?

Lenke til kommentar
Musikk-CDer som ikkje kan rippast og leggast overpå MP3-spelaren i ein fei kjem eg aldri til å kjøpe.

Poeng. Det er jo "derfor" vi har MP3-spillere. Greit nok at det går an å laste ned musikk mot betaling, med det får nå være grenser. Er ikke alle som har kan gjøre dette, enten på grunn av mangel på internett, eller treg internett. Eller hat mot f.eks. iTunes.

Lenke til kommentar

At de ikke gir seg!

Hadde de brukt pengene på å lage et medium som ikke blir ødelagt etter 2-3 år, så ville kanskje flere brukt mer penger på produktene deres.

Er selv ganske forsiktig med cder, men etter et par år så er det alltid endel riper og dritt, spesiellt hvis andre mennesker har kommet i kontakt med de, det betyr instant riper.

Lenke til kommentar

ganske artig firmanavn da, 'First 4 Internet' hørest nesten ut som navnet på en warezgruppe :p

kansje det er den ultimate svindelen, de får plateselskapet til å betale de penger for kopisperren først, så får de tilgang til å legge ut sangene på internett før de kommer i butikken :!:

Lenke til kommentar

Bryter ikke slike kopisperrer med ISO9660 standarden da? Da kan de jo ikke kalle det en CD lenger. Da kan jo du som forbruker kreve kjøpet opphevet siden det ikke er en CD du har fått, men noe annet tull.

Tenker spesielt på de CDene som inneholder ting i selve mediet, ikke filer/software/osv på CDen.

Endret av espenfjo
Lenke til kommentar

altså.. når skal de fatte at problemet ligger ikke i cd'en, men hvordan den spilles av.. Nå idag, kan noe spilles av, så kan det tas opptak samme hva det er. Film, spill, musikk, etc...

Spør du meg burde musikkindustrien skippe å spy ut flerfoldige millioner på å lage en kopibeskyttelse som hindrer en cd fra å slippe ut på nettet før en dag etter at den er sluppet på markedet, og heller fokusere på å lage musikk som er bra, og BILLIG.

Ihvertfall min grunn til at jeg sjeldent kjøper musikk, spill etc. lenger er fordi det har blitt utrolig dyrt. Selvfølgelig, jeg støtter mine "favoritter" ved å kjøpe musikken/spillet etc. , men jeg betaler ikke 150kr for noe jeg hører på en gang i måneden...

Lenke til kommentar
Musikk-CDer som ikkje kan rippast og leggast overpå MP3-spelaren i ein fei kjem eg aldri til å kjøpe.

Poeng. Det er jo "derfor" vi har MP3-spillere. Greit nok at det går an å laste ned musikk mot betaling, med det får nå være grenser. Er ikke alle som har kan gjøre dette, enten på grunn av mangel på internett, eller treg internett. Eller hat mot f.eks. iTunes.

Det er ikke alle mp3-spillere som kan spille av iTunes låter heller. Det kreves vel wma-støtte for det? Personlig holder jeg meg til mp3-spillere og ikke til wma-spillere av mange grunner. Noen nye Sony-"mp3"spillere takler ikke mp3 en gang. Snakk om å kjøpe katta i sekken.

Bryter ikke slike kopisperrer med ISO9660 standarden da? Da kan de jo ikke kalle det en CD lenger. Da kan jo du som forbruker kreve kjøpet opphevet siden det ikke er en CD du har fått, men noe annet tull.

Det stemmer. Men musikkselskapene har en egen løsning på det. De markedsfører det ikke som "CD" og har ikke forkortelsen "CD" noen steder på coveret eller platene. Det jeg unnår å kjøpe er "plater" og ikke ekte "CD-plater". Dessverre er det mange musikkforhandlere som ikke tar seg bryet med å skille på CD-standarden og de andre platene når de markedsfører butikken sin. Så kanskje det er dem man skulle satt til ansvar for falsk markedsføring?

Jeg håper de som har blitt utsatt for slik falsk markedsføring tar sitt samfunnsansvar alvorlig og går tilbake til butikkene med de falske varene og krever pengene tilbake eller innbytte i en ekte CD.

Edit: Ups det ble vist en trippelpost, men nå har jeg ryddet opp etter meg igjen :)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det er ikke alle mp3-spillere som kan spille av iTunes låter heller. Det kreves vel wma-støtte for det? Personlig holder jeg meg til mp3-spillere og ikke til wma-spillere av mange grunner. Noen nye Sony-"mp3"spillere takler ikke mp3 en gang. Snakk om å kjøpe katta i sekken.

Det stemmer. Men musikkselskapene har en egen løsning på det. De markedsfører det ikke som "CD" og har ikke forkortelsen "CD" noen steder på coveret eller platene. Det jeg unnår å kjøpe er "plater" og ikke ekte "CD-plater". Dessverre er det mange musikkforhandlere som ikke tar seg bryet med å skille på CD-standarden og de andre platene når de markedsfører butikken sin. Så kanskje det er dem man skulle satt til ansvar for falsk markedsføring?

Jeg håper de som har blitt utsatt for slik falsk markedsføring tar sitt samfunnsansvar alvorlig og går tilbake til butikkene med de falske varene og krever pengene tilbake eller innbytte i en ekte CD.

Edit: Ups det ble vist en trippelpost, men nå har jeg ryddet opp etter meg igjen :)

Vel, hvis en platebutikk gjør den gedigne tappa å IKKE skille på det, så er det jo null problem å kreve penga tilbake. Da blir det med en gang villende markedsføring eller mangel etter kjøpsloven siden varen ikke er det du har blitt ledet til å tro.

Lenke til kommentar

Synes hele opplegget med disse sperrene er latterlig. Det er kun de lovlydige brukerne det går ut over, de som allerede laster ned musikken sin blir jo ikke rammet av dette. De som driver med ripping av musikk "på heltid" blir selvsagt ikke nevneverdig forhindret av sperrene.

Lenke til kommentar

Leste litt om beskyttelsen på:

First 4 Internet - XCP2 - Press Protect

XCP2 CDs are formatted in such a way that they are recognised in the correct format for the device in which they are being played. The disc will present itself as a CD-ROM to PCs, a Mac CD-ROM to Mac computers, a VCD to DVD players and CDDA disc to audio CD players. This multifunctional disc format offers full playability and therefore greater flexibility without lowering protection levels.

Ble litt bekymret av at den beskyttede platen blir identifisert som VCD av DVD-spillere. Vil det skape problemer?

På en måte skjønner jeg musikkindustrien, men det er særdeles irriterende for oss som kjøper den musikken vi hører på å ikke få lov å ta den med i hendig format som ikke hopper av sporet når du spaserer. Jeg har vurdert nedlastbare musikkbutikker, men det er pr. nå bare latterlig. Skal man kjøpe en hel plate av litt eldre dato kan man like godt gå på CDON og kjøpe den til halvpris i forhold til nedlastingsvarianten. I tillegg får man med cover og bok, for ikke å si skikkelig, ukomprimert og ubesudlet kvalitet. Kr 10 pr. spor er ikke så galt, men når de bruker gangetabellen med antall spor på plata, så blir det riv ruskende galt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...