whom Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 ta det mero, i følge norsk lov har du til å med lov til å ta kopi og gi til venner og famile, så lenge du ikke tar betalt for det Moren min driver en Søndagsskole som sliter litt med økonomien... De skulle da kjøpe en del cder til barna for 100,- kr pr. stk. Da foreslo jeg at de bare kjøper en, og at jeg heller tar kopier som så deles ut til alle barna... Da vil søndagsskolen bare måtte betale for den ene cden og kostnadder for 30 tomme cd plater (nærmest null.) Moren min ser litt skeptisk på dette da... Vil bare forsikre meg om.. Er dette fullt lovilig? Ozone: Du så ut til å ha greia på dette her... Ser enda ikke hva som vil stride imot reglene ved å gjøre som ovenfor... Kunne du\noen presisert litt? Lenke til kommentar
-morten Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 Elevene dine på søndagsskolen går neppe under kategorien "nære venner og familie". Når det er en slags skole som organiserer det, er det jo heller ikke "personlig". Uten å vite noe sikkert, vil jeg tro at begrepet "nært" er litt nærere enn det mange her vil ha det til. Lenke til kommentar
whom Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 Elevene dine på søndagsskolen går neppe under kategorien "nære venner og familie". Når det er en slags skole som organiserer det, er det jo heller ikke "personlig". Uten å vite noe sikkert, vil jeg tro at begrepet "nært" er litt nærere enn det mange her vil ha det til. Jepp. Det trengs nok en god dose lovendring ja... Sier ikke folk så mye "nære venner og familie" Går mer på samvittigheten dette ja. Fra starten av hadde nok ikke dette ville blitt gjennomført, men litt morsomt å vite om det var lov eller ikke... Tror ikke man kan bli straffet for det, men er godt inn i grenseland. Kommer man i retten er det vel bare å stå på sitt, og kalle dem nære venner, og siden ingen kan definere "nære" venner, så burde det vel gå igjennom Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 20. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2004 (endret) Et annet spørsmål: Hvis det viser seg at dvd #3 av Band of brothers settet mitt er ødelagt, kan jeg da kopiere den av noen andre? Vi har jo begge originalen. Endret 20. desember 2004 av L4r5 Lenke til kommentar
Ganske Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 Den sentrale biten av lovene er åndsverkslova, paragraf 12. Legg merke til at dataprogram er spesifikt nemnt som eit unntak. "Privat bruk" er tolka som familie og nære venner, i følge Jon Bing. Han er ein av Noregs fremste ekspertar på området. Et annet spørsmål: Hvis det viser seg at dvd #3 av Band of brothers settet mitt er ødelagt, kan jeg da kopiere den av noen andre? Vi har jo begge originalen. Javisst. Lovene krev faktisk ikkje at du eig originalen ein gong. Nedlasting er difor lov, noko Jon Bing forklarte på TV Norge-nyheitene (!) for nokre dagar sidan. Siste nytt er forresten at lovendringa er utsett. Det kan jo tyda på at lova er vanskeleg å få gjennom. Lenke til kommentar
IP Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 (endret) Kopiering av egne DVD-plater og CDer kan vel ikke kriminaliseres, selv gjennom nytt lovverk? Det er da innholdet vi betaler for; rettigheten til å se filmen eller høre musikken. Selve mediet burde være irrelevant. Har man barn i en viss alder er det en nødvendighet å sikkerhetskopiere filmer. Barn som er gamle nok til å sette filmen i spilleren, men for unge til å skjønne at platene er skjøre, gjør sikkerhetskopier nødvendig. De første filmene min datter fikk tok jeg ikke kopier av, de er hinsides redning. Dette angrer jeg forsåvidt _ikke_ på. Den 50. gangen man ser/hører Teletubbiene føler man at det er nok. Da vurderer man å knuse platene selv. Vi må bare håpe at vi i Norge tør å være litt prinsippfaste og ikke legge oss flate for press fra film- og musikkindustrien. mvh IP Endret 20. desember 2004 av IP Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 (endret) Ser jo at L4r5 har fått svar på sitt spørsmål, og da jeg har et i samme gata, kliner jeg til. Hva med backup av spill på DVD, har HL-2 og vil ikke ripe opp den unødig heller. Hvordan tar jeg perfekte kopier av DVD-spill? Har god greie på backup av spill på CD, men på DVD er jeg ganske så blank. Vet hvilken kopisperre som er på spillet, men det hjelper lite når softwaren ikke har nok instillinger for DVD. Så finnes det gode programmer for å ta backp av DVD-spill? Regner med at DVD-decrypter ikke klarer det, for den er vel beregnet på film, er den ikke? Endret 21. desember 2004 av BrAtTeRn Lenke til kommentar
inzyr Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Nå har det seg slik at å kopiere dvd-spill er vanskligere enn filmer fordi de bruker mye mer sofistikerte protection. Når det kommer til HL2 så tror jeg (bronze) DVD er protected med Securom 5 så den eneste måten å kopiere den på er å lage en copy med informationen om beskyttelsen og bruke et program for å lese av informationen fra cd og emulere beskyttelsen mens du kjører spillet. Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Stemmer at det er SecuROM 5 ja, SecuROM 4 er jo ikke noe "problem" å ta backup av, og hvor mye værre kan 5'ern være, bortsett fra at den er på en dvd? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå