Gå til innhold

Lov å ta backup av DVD man eier?

L4r5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jepp, det er lov å ta backup av materiale du selv eier, men du kan ikke selge orginalen videre uten at backupen da følger med orginalen. :)

PS, til neste gang, så burde man lage topic litt bedre. f.eks "Lov å ta backup av DVD man eier?"

Så hvorfor i huleste vil ikke dvdshrink ta kopi fordi det er copyright på plata?

Noen som vet et bedre program?

(Merk: Dette er IKKE snakk om piratkopiering men en kopi av mine egne filmer)

Lenke til kommentar

DVD decrypter ripper DVD'er med CSS.

I Norge er det fullstendig lovlig å kopiere, og laste ned musikk og film til eget bruk! Man trenger ikke å eie originalen selv! Dette gjelder ikke software (programmer, spill o.l.)

Norge er faktisk et av verdens mest liberale land på DET området... :yes:

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg bruker å ta med meg mine DVD filmer på en ekstern harddisk som spiller av .IFO og .VOB filer på bil-dvd-anlegget, og gjør da som følger:

1. Setter inn DVD'en

2. Kjører DVD Decrypter (http://www.dvddecrypter.com/index.php?act=download)

3. DVD Decrypter lagrer det dekrypterte DVD-innholdet på harddisk

4. Evt. kjører DVD-shrink for å fjerne uønsket materiell, og/eller komprimere til DVD5-format. (http://www.dvdr-digest.com/software/software.php?file=dvdshrink)

Håper dette hjelper deg!

Lenke til kommentar

Ser forresten ut som den dekrypteren fungerer. Har rippet, laget ISO og holder nå på å brenne disc 1 av Band of Brothers... Endelig! Digger denne serien så mye at jeg nesten har vært redd for å bruke dvd'ene av frykt for riper... Nå kan jeg bare bruke kopien min i stedet og la boksen stå i skapet og se fin ut :D

Lenke til kommentar

l4r5: Bra at det fungerer!

Skal ha med meg Indiana Jones Trilogien og Star Wars trilogien til svigers i jula, og med litt småbarn etc. i huset er det greit å ha en kopi i tilfelle "uhell"... og ikke minst i bilen. :yes:

Zimon: Hvor i lovverket står det? Har lett litt, men er usikker på definisjonen av dette med venner og familie, og lov til å kopiere til dem så lenge man ikke tar betalt... er dette noe du kan finne link til, eller er det mer en "word-of-mouth" tolkning?

Lenke til kommentar
l4r5: Bra at det fungerer!

Skal ha med meg Indiana Jones Trilogien og Star Wars trilogien til svigers i jula, og med litt småbarn etc. i huset er det greit å ha en kopi i tilfelle "uhell"... og ikke minst i bilen. :yes:

Zimon: Hvor i lovverket står det? Har lett litt, men er usikker på definisjonen av dette med venner og familie, og lov til å kopiere til dem så lenge man ikke tar betalt... er dette noe du kan finne link til, eller er det mer en "word-of-mouth" tolkning?

nei har sett paragafene fere ganger, men har ikke tid til å lete nå, må gå.. men det er ikke noe jeg finner på, det er sånn det er.

Lenke til kommentar

Du ANER ikke hvor mange DVD'er jeg har måttet kaste etter at ungene er ferdig med dem.... :(

Lenke til kommentar

Nevnte ingenting om å selge eller dele med venner/familie! Jeg sa at om du eier orginalen så kan du ta backup av den, så mange du vil. Men selger du orginalen videre så kan du ikke beholde kopiene selv, de må destrueres eller legges sammen med orginalen.

PS! Denne regelen gjelder alt, også programmervare og spill faktisk. Per dags dato.

Når det gjelder film og musikk, så har jeg ikke noen link, men i følge det jeg har lest rundt omkring så kan du laste ned så mye du vil (eller rettere sagt så mye din samvittighet tåler) og faktisk dele det med nære venner og familie, men du kan ikke selge dette til dem. Nære venner blir ikke de du kjenner borti gata eller på andre siden av landet som du prater med 2 ganger i året, men heller bestekompis og slilkt.

Selv synes jeg det å laste ned alt mulig copyrighted materiale ikke er helt riktig, en ting er å laste ned en skive av en av dine favoritt artiser for å sjekke den ut, men er den bra så løp og kjøp. :) Om man ikke liker den så slett dem. Film er litt i gråsonen, er det ny film så se den på kino, film er best på kino uannsett. Om det er en ganske ny film som er verdt å ta vare på så kjøp den, er det derimot en film som er gammel og ekstremt vanskelig å få tak i på DVD så kan den finnes på nettet, men da har man prøvd andre veier. I allefall min mening om saken.

Men vi alle har nok #svin på skogen".

Lenke til kommentar
ta det mero, i følge norsk lov har du til å med lov til å ta kopi og gi til venner og famile, så lenge du ikke tar betalt for det :)

Moren min driver en Søndagsskole som sliter litt med økonomien... De skulle da kjøpe en del cder til barna for 100,- kr pr. stk.

Da foreslo jeg at de bare kjøper en, og at jeg heller tar kopier som så deles ut til alle barna... Da vil søndagsskolen bare måtte betale for den ene cden og kostnadder for 30 tomme cd plater (nærmest null.)

Moren min ser litt skeptisk på dette da...

Vil bare forsikre meg om.. Er dette fullt lovilig?

Lenke til kommentar
ta det mero, i følge norsk lov har du til å med lov til å ta kopi og gi til venner og famile, så lenge du ikke tar betalt for det :)

Moren min driver en Søndagsskole som sliter litt med økonomien... De skulle da kjøpe en del cder til barna for 100,- kr pr. stk.

Da foreslo jeg at de bare kjøper en, og at jeg heller tar kopier som så deles ut til alle barna... Da vil søndagsskolen bare måtte betale for den ene cden og kostnadder for 30 tomme cd plater (nærmest null.)

Moren min ser litt skeptisk på dette da...

Vil bare forsikre meg om.. Er dette fullt lovilig?

nei, det vil jeg tro ikke går under tilatte ting, i alle fall ikke når det er i en jobb samenheng..

Lenke til kommentar

Nevnte ingenting om å selge eller dele med venner/familie! Jeg sa at om du eier orginalen så kan du ta backup av den, så mange du vil. Men selger du orginalen videre så kan du ikke beholde kopiene selv, de må destrueres eller legges sammen med orginalen.

PS! Denne regelen gjelder alt, også programmervare og spill faktisk. Per dags dato.

Når det gjelder film og musikk, så har jeg ikke noen link, men i følge det jeg har lest rundt omkring så kan du laste ned så mye du vil (eller rettere sagt så mye din samvittighet tåler) og faktisk dele det med nære venner og familie, men du kan ikke selge dette til dem. Nære venner blir ikke de du kjenner borti gata eller på andre siden av landet som du prater med 2 ganger i året, men heller bestekompis og slilkt.

Selv synes jeg det å laste ned alt mulig copyrighted materiale ikke er helt riktig, en ting er å laste ned en skive av en av dine favoritt artiser for å sjekke den ut, men er den bra så løp og kjøp. :) Om man ikke liker den så slett dem. Film er litt i gråsonen, er det ny film så se den på kino, film er best på kino uannsett. Om det er en ganske ny film som er verdt å ta vare på så kjøp den, er det derimot en film som er gammel og ekstremt vanskelig å få tak i på DVD så kan den finnes på nettet, men da har man prøvd andre veier. I allefall min mening om saken.

Men vi alle har nok #svin på skogen".

Dette var jo bare veldig masse personlig synsing!

Faktum er at man i Norge har lov til å kopiere musikk og film så mye man vil av både venner, famile, svigermor, internett og fanden sjøl til EGET BRUK!

Eget bruk er vanlig personlig bruk uten økonomisk fortjeneste. Du kan låne eller gi kopier av kopien (eller originalen) vekk til venner og familie.

Det øyeblikk du selger en kopi til noen bryter du loven, ikke før! Så ingen trenger å føle seg som pirater hvis de har 500 GB musikk og film liggende på HD'en.

Bare ikke del den ut på internett; det er IKKE "vanlig eget bruk", og forbudt! Fordi du da gjør kopien tilgjengelig for ukjente.

Sverige har maken lov som oss, men neste år blir den mye strengere der.

Jeg håper ikke det skjer her... :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...