Gå til innhold

QTEC strømforsyning? For slakk for dette systemet?

radivx

Anbefalte innlegg

Etter jeg har puttet inn ett GForce FX 5200 og oppgradert fra 2 harddisker (2GB og 10GB) til 80GB har pcen begynnt å restarte seg selv heller regelmessig under oppstart.

Er dette strømforsyningen sin feil? eller er det en korrupt installasjon av Windows?

Strømforsyningen er en QTEC 300W.

AMD XP2200+

512MB minne

80GB harddisk

Samsung CD rom

80GB WD Caviar

GeForce FX 5200

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En Qtec "550"watt yter ikke mer enn en chieftec 340watt. Så de "300"wattene tør jeg ikke tenke på hvor mye er.

Skjermkortet ditt trekker ikke nevneverdig med strøm, det er jo en av de aller dårligere kortene på markedet i dag (dårligere enn f.eks.GF4 Ti4200).

Litt usikkert, men du har ikke noe å tape på å bytte strømforsyning, prøv! Microplex har noen veldig kraftige og billige, de heter bZerk og finnes på http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?UGID=5007&GID=5000

Lenke til kommentar

Strømforsynginga di er nok i minste laget ja.

Jeg vil annslå at de komponentene bruker:

CPU - ca 70W

Grafikk-kort - ca 65W

Minne - ca 20W

HD'er (x2) - ca 50W totalt

CD rom - ca 20W

Dette gir en total på: 225W. Og dette er bare på 12V bussen!!!

Husk på at 300W fra en strømforsyning ikke er 300W, men samlet effekt totalt

fra alle spenningsbussene (3.3V, 5V, -5V, 12V, -12V).

Jeg vil vel tippe at 12V bussen din er på ca 200W på en slik strømforsyning (grovt kan du antta at 2/3 av effekten er avstatt til 12V bussen. 1/3 dekker de andre).

Mao så trekker du 25W for mye for strømforsyningen din.

Edit: Er veeeldig grovt regnet estimat dette her da. Orket ikke å grave frem nøyaktig specs på qtec'en.

Lenke til kommentar
[Off Topic] Kan PSU'n ryke etterhvert?

Nja det kommer ann på strømforsyningen og hvor godt den er bygd opp.

Dagens psu'er er ikke en vanlig viklet trafo, men istedet ensåkalt switch-mode power supply. Jeg skal ikke gå inn i detalj på hvordan en slik virker, men kan si at det er vanlig å legge inn en overbelastningsbeskyttelse.

Det finnes flere varianter av disse, men en vanlig type er en ptc/ntc motstand. En slik beskyttelse reagerer på varmen og "struper" psu'n dersom den blir for varm (les kjøres for hardt).

Resultatet er da at spenningen synker og effekten reduseres, som igjen fører til ustabilt system.

I tillegg så sitter det ofte en glass-sikring eller liknende på inngangen. Denne ryker ved ekstreme belastninger eller kortslutning.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok problemet med Q-tek PSUer ikke BARE er at de ikke yter så mye som det er oppgitt, men at de også er rett og slett ustabile.

Om det sub-lock sier stemmer (sier ikke at det ikke gjør det), og i tillegg bare det er problemet (at den ikke yter nok) skulle nok alt gått greit.

Jeg har kjørt et mer krevende system med en chieftec 360W helt greit.

opterolf: selv om du kjører mer på en q-tek PSU, så betyr ikke det at alle disse PSUene klarer det.

Jeg har lest masse erfaringer fra brukere av disse PSUene, og det virker som om kanskje halvparten funker greit, mens resten er ustabile :p

Lenke til kommentar

jeg har akkurat samme problemet, systemet restarter seg lar seg nesten ikke overklokke og har undervolt på de fleste komponentene, har funnet ut at qtecen faktisk bare er ubrukelig. kjører med en hd ikke floppy ikke cdrom en ramchip en ekstra vifte og et led, og ALLIKEVEL har jeg de problemene,

a64 512mb ocz 9800pro

skal prøve med en ekstra psu på 200watt og sette den på gpu og cpu, se om ikke qtecen klarer seg bedre med mindre belastning

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...