Gå til innhold

Skal ha nytt bra skjermkort

Swafty

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg vet det finnes noen poster om dette her, men jeg har ikke klart og bestemme meg for hva som passer best til meg. Så da spør jeg dere.

Jeg har tenkt og spille spill som Half Life 2, CS: Source, Doom 3, NFSU 2, Battlefield 2 og masse andre nye spill.

Jeg trenger seriøst ett nytt skjermkort, det jeg sitter på nå er geforce 3 og det hakker helt sinnsykt på CS: Source.

Dette er hardwaren jeg skal kjøpe:

AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz BOXED "Winchester"

OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Ed. R-2

Gigabyte K8NSNXP-939 nForce3 250

eller gigabyte nforce 4 ultra hovedkortet

Jeg har tenkt litt på X800XT PE, X850XT PE og 6800 Ultra. Så hva passer best? Bruker mest Windows, men kanskje jeg skal prøve Linux en gang. :)

Håper noen svarer ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde jeg hatt penger til ett nytt skjermkort nå, ville jeg mest sannsynlig gått for ett 6800 ultra. Dette er ett sinnsykt bra skjermkort.

Her er det vel prisen som setter begrensninger for hva du har lyst på, men har du en 4k liggende i skjermkortbudsjett så sats på ett 6800 ultra :)

Lenke til kommentar
Alle kortene du foreslår er meget gode kort, og uansett hva du velger ender du opp med et kort i toppklassen.  La prisen bestemme hva du kjøper.

Med mindre trådstarter skal bruke noe annet enn Windows og ha god 3D-ytelse. ATI har dårlig linux-ytelse, og mangler helt FreeBSD-støtte.

Edit: dette gjelder de nyeste skjermkortene fra ATI.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker på om i det hele tatt jeg skal bruke Linux. Kanskje en gang, har alltid hatt lyst til og prøve det. Men jeg er ikke så god i å merke hvor god grafikken er.

Så er det enkelt og merke noe forskjell når jeg spiller Half Life 2 eller CS: Source med ati eller nvidia? Jeg har alltid hatt nvidia i livet mitt, så jeg tror jeg velger 6800 Ultra da.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke sikker på om i det hele tatt jeg skal bruke Linux. Kanskje en gang, har alltid hatt lyst til og prøve det. Men jeg er ikke så god i å merke hvor god grafikken er.

Så er det enkelt og merke noe forskjell når jeg spiller Half Life 2 eller CS: Source med ati eller nvidia? Jeg har alltid hatt nvidia i livet mitt, så jeg tror jeg velger 6800 Ultra da.

godt valg!! :D:w00t::thumbs::fun:

Lenke til kommentar

Å jo, det gjør du nok. Hvis du installerer linux, du har et ATI-kort, prøver å spille Doom 3, og det ikke virker, eller fungerer ekstremt dårlig, merker du det nok. Og hvis du bytter ATI-kortet inn i et tilsvarende skjermkort fra nVIDIA, merker du enda større forskjell, for da kjører Doom 3 nesten like bra i Linux som i Windows.

Lenke til kommentar

Har testet i Linux OpenGL, og GeForce FX 5700 er faktisk betydelig raskere enn X800XT PE i Doom III. Dette sier noe om hvor mye ATi sine Linux drivere SUGER

Måtte fire forsøk til før jeg i det heletatt klarte å starte opp Doom III.

De har i lange tider lovet å fikse det, men jeg tror det ikke før jeg ser det... :cool:

NB! Komplett har Gainward 6800 Ultra kort på lager nå, både vanlig og "Golde Sample". Gainward 6800GT Golden Sample "GLH" er også et bra alternativ til Ultra. De garanterer at du kan klokke dem til Ultra hastighet.

Lenke til kommentar

Jeg gikk fra et Radeon X800 Pro til et GF6800GT. Resultat: GF6800GT er over dobbelt så raskt som Radeon X800 Pro, og det var bare i en simpel test. I praksis er nok forskjellene enda større. Doom3 i Linux på et GF6800GT går kjempebra i 1280x1024 4xAA. Ja, linux-driverne til ATI er langt under pari. Og i FreeBSD er Radeon X800-kortene helt ubrukelig til alt annet enn konsoll VGA-oppløsning, men hvem vil vel nøye seg med konsoll på et Radeon X800-kort?

Edit: jeg snakker selvfølgelig av erfaring. Ingenting av det jeg sier er påstander, men grundig utprøvd.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Du snakker om å kanskje bruke Linux engang som OS! :dontgetit: Vet av erfaringer at det ikke finnes mange av dagens spill som støtter Linux utenom DOOM 3! :p

Uansett det er veldig gode kort du har listet frem.

Return to Wolfenstein, Unreal Tournament 2004, Quake III Arena og selvfølgelig Doom3 fins til Linux. Og det er en smal sak å porte OpenGL-spill til Linux, da 3D i linux/UNIX er OpenGL. Men dette er opp til spillprodusentene. Det som er helt sikkert, er at det kommer flere spill til Linux, da Linux øker i popularitet. Og det at trådstarter driver å snuser på Linux, er kanskje nok til at man bør vurdere å velge skjermkort utifra det. Kanskje han prøver Linux og finner ut at han vil bruke det mer enn Windows. Da er det veldig greit å ha et skjermkort som er fullt støttet, og at ytelsen er god. Jeg snakker av egen erfaring. For et år siden brukte jeg Windows i 100% av tiden på spillmaskinen/lagringsmaskinen/multimediamaskinen. Nå bruker jeg Windows kanskje 1% av den tiden jeg sitter på spillmaskinen.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor dere linux fantaster skal komme å "ødelegge" en tråd hvor person spør om et skjermkort for spilling.

Han nevnte ikke linux i det hele tatt da!

Men, gå for GeForce 6800 Ultra. Eventuelt 6800GT som du kan overklokke til 6800Ultra. Eneste forskjellen på Ultra og GT er klokkehastigheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...