Gå til innhold

SATA harddisk bedre valg enn ATA

Launch

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en stor stillegående harddisk og klarer ikke helt å bestemme meg for stillegående ATA eller en SATA, noen påstår SATA bråker mere enn samme fabrikants ATA.

Vil ha en stille, stor, rask og rimelig HD med god kvalitet og holdbarhet, jeg har ingen erfaring med SATA så jeg må ha litt hjelp, normaltsett ville jeg bare kjøpt en seagate 160GB ATA, men med tanke på hastighet så vil jeg prøve noe "nytt"

Endret av Launch
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal ikke være forskjeller i støynivå, og det er heller ikke noen forskjell på om disken egner seg som system/lagringsdisk. Forskjellen ligger i grensesnittet - PATA klarer ikke mer enn 133 MB/sek mens SATA klarer 150 MB/sek, noe som uansett er høyere enn selve diskens overføringshastighet, som ligger på max 50-70 MB/sek for en vanlig IDE disk.

Den største fordelen med SATA er at kablene er tynne og er lette å montere i kabinettet, det blir også bedre luftgjennomstrømning i kabinettet.

SATA skalerer dessuten opp til 300 MB/sek i neste versjon (SATA2), slik at de forhåpenligvis raske harddiskene som kommer om noen år ikke begrenses av grensesnittet.

- Jørn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...