Gå til innhold

Nødvendig med brannmur og antivirusprogram?

tibbs

Anbefalte innlegg

Som ny Linuxbruker lurer jeg på om det er nødvendig med brannmur og/eller antivirusprogram når man er på nett.

Synes huske å ha lest at antivirus er unødvendig.

I tilfelle man bør ha ett eller begge alternativer, hvilke programmer er da å anbefale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antivirus på linux kan snart bli en nødvendighet. Jo større utbredelse, jo større sjanse for at noen ondsinnede personer utnytter svakheter linux måtte ha. På den andre siden skal det litt til å kunne infisere en linux-boks, da de ikke fungerer på samme sårbare måte som windows. Det er bare root som har tilgang til å endre filer hvor som helst i operativsystemet, og root er ikke den brukeren man logger seg inn til daglig. Når det gjelder brannmur, så er det ikke absolutt nødvendig, men veldig kjekt å ha.

Lenke til kommentar

Du trenger ingen av dem. Det finnes så vidt jeg vet ingen *ordentlige* virus for Linux, utenom noen som ble lagd for av kernel-dever for å finne sikkerhetshull.

Det finnes brannmurer, men de er bare for *helt maksimal* sikkerhet, som du nesten bare trenger på servere.

Lenke til kommentar
Til firewalling, så er det vel ipchains som blir brukt. Antivirus til linux har jeg aldri brukt i den perioden jeg har brukt linux (en del år). Jeg vet ikke med andre her inne...

Ipchains ble brukt før, men nå har iptables tatt over igjen. Iptables ble brukt før ipchains kom inn i bildet for lenge siden. Selv foretrekker jeg ipfw, som FreeBSD bruker.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Jeg har "clam AV" installert. Det brukte jeg på et LAN til å sjekke HDD-er med virus på. Jeg satte diskene inn i et eMagic HDD-kabinett og scannet i vei. Særs greit.

Når det gjelder firewall har jeg en boks med CC 2.2 som router webtraffikken og er generelt stengt bortsett fra noen porter som er åpne for aMSN file transfer, SSH, Webmin, VNC og et par greier til.

Lenke til kommentar

Antivirus brukes sjelden på linux-bokser med unntak av fil/mail-servere, da for å fjerne windows-virus.

Når det gjelder firewall, kan det være en god ekstra-beskyttelse, men første bud bør alltid være å ikke kjøre unødvendige daemons, og i tillegg konfigurere dem riktig. Deretter holde all software oppdatert.

Firewall er innebygd i linux-kjernen og konfigureres enten vha kommandobaserte 'iptables' eller ulike grafiske konfigurasjonsverktøy.

Lenke til kommentar
Firewall er innebygd i linux-kjernen og konfigureres enten vha kommandobaserte 'iptables' eller ulike grafiske konfigurasjonsverktøy.

Og denne løsningen er en del kraftigere enn de windows-baserte brannmurene.

Edit: Selv har jeg en maskin som går som firewall, den kjører FreeBSD og bruker ipfw. Fungerer strålende.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...