Gå til innhold

Hvor lenge lever AGP?

^Elg^

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror neppe man får nye hovedkort med AGP særlig lengre enn ut 05. Sammenligningen med vanlig PCI blir litt urettferdig siden pci brukes til alle typer periferiutstyr mens agp bare er til grafikkort. Når pci-e er vesentlig bedre, ikke dyrere og i tillegg kan brukes til andre ting enn skjermkort (går jeg ut ifra) sier det seg selv at agp er dødsdømt. Eneste grunnen til at det kan overleve en stund til er at mange har kort med agp fra før. Nye maskiner vil uansett ikke bli utstyrt med agp særlig mye lengre..

Lenke til kommentar
Det vil nok være salg av AGP i lang tid framover, men om noen år så vil det være like lite produksjon av AGP som det er av PCI i dag f.eks.

Kanskje det skyldes at PCI standarden ikke har blitt erstattet med noe.

Mitt tips vil være i årsskiftet 2005/2006, med mindre det finnes brikkesett som fortsatt støtter AGP når den tid kommer. Det vil nok være AGP-kort i handelen noe lengre, men skjermkort som lanseres på dette tidpunktet kan jeg aldri tenke meg kommer ut for AGP.

Lenke til kommentar
Jeg vil faktisk tro at AGP kommer til å leve lenge til, faktisk mange år. Man får jo fremdeles kjøpt PCI skjermkort selv om AGP kom for mange år siden.

er ikke helt enig med deg.

grunnen til at PCI skjermkort finnes i dag er pga at de fleste komponenter som lages, (lydkort,tvkort,nettverkskort osv) lages i pci format og derfor eksisterer pci

mens når agp blir faset ut så har man ikke lengere agp port kun pciE og pci.

altså pci kommer sannsynligvis til å vare lengere enn agp...

Lenke til kommentar

Tror nok AGP kort kommer til å leve en stund til. Nå kommer ATi også snart med en "bru" til å oversette PCIe til AGP ala nVidia sin HSI (High Speed Interconnect) som de har brukt ganske lenge nå.

GeForce 6600GT er et eksempel på et native-PCIe kort som nå er tilgjenglig for AGP.

ATi sier at X850 serien skal komme for AGP iløpet av Q1 2005, det samme med X700 pro, de må bare lage ferdig bruen demmes

Lenke til kommentar

Kan aldri tenke meg at AGP-grafikkort blir å få tak noe særlig utover 2005.

AGP kommer til å forsvinne på hovedkort i løpet av veldig kort tid, eg tipper det blir omtrent umulig å finne HK med AGP etter sommeren 2005. Og når ingen kjøper HK med AGP, så er det ikkje så mange som kjøper grafikkort heller ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...