Gå til innhold

Skuffet over sletting i webshopguiden.


Anbefalte innlegg

Nå er det en stund siden jeg har vært inne på webshopguiden, men idag stakk jeg innom. Sjokket var stort da jeg så at dem hadde slettet en god del erfaringer, inkludert min egen. :no:

Jeg må få si at HW.no virkelig har tapt seg om dem har gjort dette etter press fra annonsører elns.

 

Uansett, dette var den "eneste" plassen på nettet der man kunne lese folks virkelige meninger om de forskjellige webshopene, både godt og vondt. Jeg gikk alltid inn der før jeg bestilte noe fra en butikk.

Jeg må si at jeg ble litt sur, fordi jeg hadde brukt litt tid på mitt innlegg der.

HW.no slettet mitt første fordi jeg ikke hadde brukt navn, så nå da jeg gjorde det så er det vekk..

 

 

Jaja, stå på :ermm: . Håper jeg får en forklaring på dette, og at det ikke er fordi hw.no har solgt seg totalt til markedskreftene. Jeg sender dette her og ikke til moderator/admin fordi jeg ble så oppgitt.. :hmm:

 

PS: snart kjøpes vel HW.no opp av en eller annen shop..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står jo

De 10 beste generelle webshopene rangert etter lesernes innsendte erfaringer siste 6 måneder.

 

Men eg er enig med deg i at dei burde hatt all historikk, kan vel ikkje ta så stor plass?

 

Eit arkiv på sida der du kunne sjå heile arkivet, mens framsida viste siste 6 mnd hadde vært fint.

Lenke til kommentar

6 mnd er jo så alt for liten tid... enkelte får jo ikke noe på sine butikker i det hele tatt, og dermed så vet ingen noe om dem.. Det hadde vært bedre om dem f.eks tok de 50 siste innleggene... man får ikke no særlig helhetlig bilde av 10 innlegg..

 

:no:

 

Min oppfatning er at hele webshopguiden er ubrukelig, helt ødelagt..

Lenke til kommentar

Jeg har ikke opplevd tilsvarende selv, men jeg synes det er en kunstig overvekt av utelukkende positive produkterfaringer her på hw-nettverket...

 

Det kan kanskje være flere forklaringer på dette, men hvis nevnte forhold er en av dem får man kanskje vurdere andre alternativer?

 

Men det er klart at HW.no må ta inn penger til drift fra annonsører, og her som i resten av samfunnet så er penger makt. De fleste "seriøse" tester har jeg dessuten også inntrykk av å være kjøpt og betalt, det være seg på internett, blader mm...

 

Ved å se på prisene for annonsering her, så skjønner man at det er solide summer det er snakk om. Vedde på at de store webshoppene har en finger med i spillet når man ser på mengden av reklame som popper frem :cry:

 

Jeg kjenner selv folk som står bak andre norske nettsteder som utfører tester av Hardware og lignende, som har mistet annonsører umiddelbart etter negative testresultater.

Lenke til kommentar
Webshopguiden burde vært som forumet - ingenting burde slettes, kun modereres hvis innholdet er upassende.

 

Jeg liker å legge igjen pengene mine der hvor man får god service... Da er det greit med mer enn 10 erfaringer.

 

 

*Tronaldo*

Det hjelper ikke om der så er 100 erfaringer, når enkelte webshoper går bak ryggen på oss alle og presser(?) hw.no til å fjerne negative erfaringer..

Lenke til kommentar

Merk hvor mange av tilbakemeldingene som er sentrert mot ytterkantene. Det er ingen som er sånn passe fornøyde. Hvis ikke de putter noe spesielt i give away dropsene du får når du handler, så er den eneste forklaringen at de som kjøper på nett har veldig ustabile personligheter :hmm:

 

Neida :tease:

 

Jeg bruker erfaringene for å finne ut hva slags system de har for service, levering osv..

Eks. Hvis det er flere tilbakemeldinger på at de ikke leverer til avtalt tid osv, så tyder det på at de har litt problemer der. Hvis det bare er 1 tilbakemelding i forhold til et problem er det umulig å vite om det er kunden som er problemet, eller butikken....

Lenke til kommentar

Hvis det er slik at de blir slettet etter 6mnd er jeg FULLSTENDIG enig i denne avgjørelsen. Så enormt mye kan skje på 6 måneder at erfaringer eldre enn dette ikke vil være relevant for butikken i det hele tatt lengre. Om f. eks Komplett.no hadde dårlig service for 13 måneder siden interreserer meg virkelig ikke når jeg tenker på å bestille derfra, er jo ikke relevant i det hele tatt. Mye bedre å vite hvordan servicen deres er i dag.

 

Derimot hadde det kanskje vært mulig med et kompromiss der eldre erfaringer ikke hadde noe å si på karakteren til butikken, men at en kunne trykke "Trykk her for å vise eldre erfaringer" for å vise disse?

 

Og jeg er også enig i at webshopguiden ikke akkurat er noe bra i dag. Det første som må gjøres mener nå i alle fall jeg at er at en må dele opp karakter-givningen. Å kunne gi egne karakterer for "pris", "retur" og "hastighet" for eksempel føler jeg er helt kritisk.

 

Forresten flytter jeg denne til rett kategori ;)

Lenke til kommentar

Egentlig et meget unøyaktig og urettferdig system. Det tar kun hensyn til snitt og er overhodet i veid i forhold til antall erfaringer eller andre faktorer. Dermed vil butikker med få kunder kunne sprette opp og ned på rankingen. Gidder ikke å starte opp leksjoner i statistikk her, men Bayes gir en løsning på dette problemet. Foreslår at noen på HW nettverket enten slår opp i en statistikkfagbok eller søker på nettet etter "Bayesian estimate".

 

Edit: "The Internett Movie Database" bruker vist dette i sin ranking, der står det til og med en lettfattelig formel som enkelt kan adopteres til webshopguiden.

Endret av UAM
Lenke til kommentar
Egentlig et meget unøyaktig og urettferdig system. Det tar kun hensyn til snitt og er overhodet i veid i forhold til antall erfaringer eller andre faktorer. Dermed vil butikker med få kunder kunne sprette opp og ned på rankingen. Gidder ikke å starte opp leksjoner i statistikk her, men Bayes gir en løsning på dette problemet. Foreslår at noen på HW nettverket enten slår opp i en statistikkfagbok eller søker på nettet etter "Bayesian estimate".

Det er derfor det også oppgis antall erfaringer i tillegg til gjennomsnittskarakteren da :roll:

Endret av Blib
Lenke til kommentar
Egentlig et meget unøyaktig og urettferdig system. Det tar kun hensyn til snitt og er overhodet i veid i forhold til antall erfaringer eller andre faktorer. Dermed vil butikker med få kunder kunne sprette opp og ned på rankingen. Gidder ikke å starte opp leksjoner i statistikk her, men Bayes gir en løsning på dette problemet. Foreslår at noen på HW nettverket enten slår opp i en statistikkfagbok eller søker på nettet etter "Bayesian estimate".

Det er derfor det også oppgis antall erfaringer i tillegg til gjennomsnittskarakteren da :roll:

Hjelper lite når visse butikker faktisk forsvinner ut av topp 10 lista uriktig!

Lenke til kommentar

Er enig i at service etc. kan endres på 6 mnd, men likevel er dette en del av butikkens historie. Jeg ser ikke så veldig nøye på de gamle innleggene, men det er greit å sjekke hvilken historie dem har hatt.

 

Jeg er til en viss grad enig i at karakteren blir feil for mange butikker, og som en her skrev at man kunne ha karakteren for de 6 siste mnd, mens alle innleggene ble lagret..

 

Slik som det er nå så står det jo bare 0 i karakter hos 80% av webshopene, og det gavner jo kun de store, som komplett og multicom. Disse har mange kunder, mens andre igjen har få og vil ikke havne på noen karakter skala, om man da ikke tar karakteren 0 med i regnestykket..

 

Noe ser det ut som vi er enig om ihvertfall, og det er at noe må forandres.. :thumbup:

Endret av Dre@m_Lord
Lenke til kommentar
Jeg kjenner selv folk som står bak andre norske nettsteder som utfører tester av Hardware og lignende, som har mistet annonsører umiddelbart etter negative testresultater.

Det var en konspirasjons-teori jeg er mer enn villig til å støtte. Er ikke til å stikke under en stol at man kanskje får litt ekstra annonser eller får beholde noe varer her og der hvis man gir gode tester/erfaringer.

 

Personlig håper jeg at HW-nettverket holder seg ærefryktige nok til å nekte slike bestikkelser, men man vet da aldri. :(

Lenke til kommentar

Hei!

 

Det stemmer at vi har gjort noen endringer i webshopguiden den siste tiden. Den viktigste endringen vi har gjort er å basere rangeringen av butikker på forsiden til webshopguiden på erfaringer fra 6 siste måneder. Det betyr selvsagt at rangeringen blir noe anderledes enn den ville vært dersom vi hadde sortert på erfaringer fra siste 2 år eller hele butikkens levetid.

 

Det stemmer imidlertid _ikke_ at vi har slettet gamle erfaringer. Her har vi f.eks. erfaringer tilbake til 2002:

https://prisguiden.no/shop_review.p...p_id=28&side=20

 

Gamle erfaringer ligger fortsatt i databasen, og vil alltid bli liggende der. Markedet, butikkene og produktene endres så raskt at vi mener det er riktigst å basere sorteringen av butikker etter erfaringer siste 6 måneder (istedet for 12 måneder slik det var tidligere).

 

Merk at det er en vesensforskjell mellom WEBSHOPerfaringer og PRODUKTerfaringer. Førstnevnte er en lesers erfaring med en nettbutikk, mens det siste er leserens erfaring med et dataprodukt som han selv eier.

 

Dersom det er webshoperfaringer dere mener er slettet fra databasen er det fint om dere sender en epost eller PM til meg, så skal jeg se om jeg finner ut av problemet. Merk forøvrig at vi krever en viss grad av seriøsitet i erfaringene før vi godkjenner dem, deriblant fullt navn på innsenderen. Erfaringer uten fullstendig navn blir slettet omgående.

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...