nordemoniac Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 (endret) Kan man koble en platespiller på en forsterker uten den ekstra jordingen? Jeg har (selvfølgelig) phonoinnganger, men platespillere har en ekstra jordingsledning, kan jeg koble den noen andre plasser? F.eks. i noe annet metall på forsterkeren? Endret 16. desember 2004 av nordemoniac Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 Ja, du kan montere den et sted på metallet på forsterkeren, men er ikke sikker på om den er 100% nødvendig. Det som derimot ER 100% nødvendig er at forsterkeren har dedikert platespiller-inngang. Hvis ikke blir lyden ræva (lite bass og masse diskant) og du må ha en slags adapter. Lenke til kommentar
Even. Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 Den jordingsledningen kan du fint tvinne rundt pluggen på en av de kablene som går fra plaespilleren til forsterkeren. Lenke til kommentar
nordemoniac Skrevet 18. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2004 Okey, men en sånn platespilleradapter, hva vil prisen være på en sånn? Noen som vet? Erfaringer? Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 24. desember 2004 Del Skrevet 24. desember 2004 "en sånn platespilleradapter" heter RIAA-forsterker, og er nødvendig for å få rett filtrering av lyden. Hvis du har en inngang på forsterkeren som heter "phono", har du en slik allerede innebygd. Hvis du kun har "CD" og "AUX" osv, må du skaffe RIAA forsterker. Denne forsterkeren kan så kobles til en vanlig inngang på din vanlige forsterker...feks "AUX" eller liknende. Jeg hvet at HIFIklubben har hatt RIAA-forsterkere til ca 500-1000 kroner. På en slik RIAA forsterker kan det tenkes at det er tilkobling til jordledningen. Men jeg tviler på at jordkontakten er nødvendig med mindre lyden fra platespilleren høres rar ut (feks 50hz brumming eller liknende) 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå