Gå til innhold

D70 objektiv til jul?

Anbefalte innlegg

Liker å ta natur og bybilder innimellom.

Har tenkt å kjøpe D70 kit m/18-70 før jul. Har også lyst på litt ekstrautstyr i tillegg til UV-filter og har et budsjett på max 4-5000 til slikt utstyr. Har tenkt litt på 50mm 1,4 eller 85mm 1,8 hva er lurest - hva tror dere jeg får mest brukt for. Tenkte også jeg kunne leke litt med 70-300ED 4-5,6 eller 70-300G 4-5,6, G koster jo nesten ingenting så hvor mye dårligere vil det føles enn ED.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

........ G koster jo nesten ingenting så hvor mye dårligere vil det føles enn ED.

Jeg har gjort noen kloke og noen mindre kloke kjøp. D70 m 18-70 og 70-300 G m 4-5,6 hører med blant de gode kjøpene.

Spørsmålet om fordelen ved å velge ED framfor G er en gjenganger her på forumet. Du vil finne mange brukere som kan fortelle deg at ED har bedre optisk kvalitet. Jeg er overbevist om at de har rett.

Men for meg har G-linsa mer enn god nok kvalitet. Jeg bruker telen sjelden, 95% av bildene mine er med kit-linsa. Det kan hende at jeg en dag begynner å ta flere bilder med tele eller vil ha bedre kvalitet - da tror jeg heller at jeg satser på en slik monster-tele (f.eks. 80-200 ED 2,8). Men i dag har jeg ikke bruk for det.

Min anbefaling: Kjøp deg "billig-telen" (G) hvis ikke du vet at du har behov for bedre kvalitet. Kanskje kan du skrape sammen nok til å få deg en makro-linse litt tidligere på den måten så får du prøvd ut makro-fotografering også?

Men altså: Optisk er ED linsa bedre, jeg protesterer ikke på det. Jeg vet bare at G-linsa er mer enn bra nok for meg og at det ikke er optikken som har skylden når bildene mine ikke har holdt mål...

Lenke til kommentar

Kjøpte "Sigma 70-300mm Macro APO Super II" akkurat nå, til ett D70. Selges på Komplett (det er også en billigere utgave uten APO, som da har litt dårligere glass). Har ikke fått testet linsa særlig mye ennå, men den virker i hvertfall meget bra! Har også fått bra omtale på optisk kvalitet, men folk sier at Nikon har bedre byggekvalitet enn Sigma. 18-70mm linsa til Nikon, som er den eneste jeg kan sammenligne med selv, virker mere solid bygd.

Lenke til kommentar

Har tenkt å kjøpe D70 kit m/18-70 før jul. Har også lyst på litt ekstrautstyr i tillegg til UV-filter og har et budsjett på max 4-5000 til slikt utstyr. Har tenkt litt på 50mm 1,4 eller 85mm 1,8 hva er lurest - hva tror dere jeg får mest brukt for. Tenkte også jeg kunne leke litt med 70-300ED 4-5,6 eller 70-300G 4-5,6, G koster jo nesten ingenting så hvor mye dårligere vil det føles enn ED.

Tja, om du bør ha 50mm eller 85mm er litt avhengig av hva du skal bruke det til. Til portrettbilder tror jeg 85mm er best egnet, og til f.eks. konsertbilder (der det ofte er kjekt med en slik lyssterk linse) vil det være avhengig av avstanden du ønsker. Disse objektivene er begge svært gode, omtrent like raske, og lysstyrken er det jo en liten forskjell på, men når det gjelder dybdeskarphet vil det nok ikke være så stor forskjell (siden 1.4 gir mindre dybde enn 1.8, mens 85mm gir mindre enn 50mm, vil det gå omtrent opp i opp).

Konklusjonen er at du må definere hva du skal bruke objektivet til, og deretter velge objektiv..

Lenke til kommentar
budsjett på max 4-5000 til slikt utstyr

Hum hum før eller senere kommer lysten på makro da er det kjekt å legge et makro objektiv i sekken. Fks Sigma 105mm f2.8 kjempegreie :yes:

Det skulle jeg tro var et godt tips i disse kjøpekåte juletider :yes:

Skulle ikke forundre meg at du ble fornøyd :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg må si jeg får lyst på en makro , kanskje jeg får invilge meg bursdagsgave :whistle: kan jo legge inn en søknad og drive intens lobbyvirksomhet...

Det er vanskelig å velge... har i grunnen lyst på et 85mm for forhold ala "konsert" - men skulle kanskje velge makro i første omgang- :hmm:

Lenke til kommentar

Ja ja, nå ligger utstyret under juletreet.

Etter en runde i tenkeboksen endte jeg opp med D70, et 70-300 objektiv + en 50mm til 2999,-. tror nok prisen var medvirkende årsak. Jeg slang i tillegg på en tabbeforsikring - rundt tusenlappen for kamera og objektiver for de 4 neste årene er jo ikke ille siden den visstnok inkluderer fjerning av rusk i kameraet også.

Lenke til kommentar
Jeg slang i tillegg på en tabbeforsikring - rundt tusenlappen for kamera og objektiver for de 4 neste årene er jo ikke ille siden den visstnok inkluderer fjerning av rusk i kameraet også.

Høres nesten ut som du har lurt butikken trill rundt her;) ruskfjerning er jo noe du garantert får bruk for. Men spørsmålet er jo om de er i stand til å fjerne rusket for deg...hehe. Spørs litt hvor mye peiling de har.

Lenke til kommentar

Jeg er vanligvis ikke mye for alle typer exstraforsikringer som tilbys, men jeg gjorde et unntak denne gangen. Forhåpentligvis har jeg ikke oversett noe med liten skrift..., men i butikken hørtes det ut som rensing var inkludert ihvertfall som følge av uforutsette hendelser. Det kan i allefall være greit å ha hvis samboer skal låne kameraet....

Endret av sosemikkel
Lenke til kommentar
Jeg er vanligvis ikke mye for alle typer exstraforsikringer som tilbys, men jeg gjorde et unntak denne gangen. Forhåpentligvis har jeg ikke oversett noe med liten skrift..., men i butikken hørtes det ut som rensing var inkludert ihvertfall som følge av uforutsette hendelser. Det kan i allefall være greit å ha hvis samboer skal låne kameraet....

Støv er uunngåelig, uansett om du låner bort kameraet eller ikke. Men du kan gjøre noen triks for å begrense mengden støv.

- ikke opphold deg i en sandstorm eller midt i en støvsky når du skifter objektiv

- hold kameraet med åpningen vendt nedover mens du skifter objektiv, så du unngår at støv daler ned i åpningen

- sett straks på deksler på objektivet du tok av, så det ikke legger seg støv på det

Siste triks:

- rens kameraet jevnlig, slik at støvet som legger seg ikke får tid til å sette seg helt fast

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...