Xpen Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 Hei! Har et problem, når jeg starter maskinen, så starter alt,alt kommer frem på skrivebordet osv,.... Men så kommer en feilmelding: Microsoft Visual C++ Runtime Library Program c:\windows\Explorer.exe "This application has requested the Runtime to terminate it in an unusual way. Please contact the application`s support team" Jeg har nå mulighet til å klikke på "ok", når jeg gjør det forsvinner alle icon fra skrivebordet og maskinen har låst seg! Hva har skjedd? Hva må jeg gjøre? Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 (endret) For å svare skikkelig low-level: Det som har skjedd er at en eller annen plass i explorer. exe har funksjonen abort i crt'en blitt kalt. Den har denne kode; void __cdecl abort ( void ) { _NMSG_WRITE(_RT_ABORT); /* write the abort message */ raise(SIGABRT); /* raise abort signal */ /* We usually won't get here, but it's possible that SIGABRT was ignored. So hose the program anyway. */ _exit(3); } Grunnen til at abort har blitt kalt er det umulig å si noe om. Men denne funksjonen kalles ytterst skjelden, mest trolig har all feilhåndteringslogikk i explorer.exe feilet og å kalle abort er en siste utvei. Om du kjører Win2k, WinXp kan du prøve med å trykke Ctrl+Alt+Del og bruke det du får opp da (du får enten opp 'Task Manager' eller du får opp et vindu der du finner en knapp det står 'Task Manager' på, trykk på den) og kan prøve å starte explorer.exe på nytt eller å sku av pc'n kontrollert. Om dette feiler så må du se litt nøyere på problemet ditt. Start i sikker modus (f8 under oppstart) og se om du kan kjøre f.eks. siste service pack på nytt eller noe slikt. Endret 16. desember 2004 av johneinar Lenke til kommentar
Xpen Skrevet 16. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2004 Takk for hjelpen foreløpig! Eg kjører win 98. Har du en løsning til det også? Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 (endret) Vel, nå har jeg ikke brukt Win 98 ever. Og Win98 er litt mer uggen å fikse ved slike tilfeller. Du kan også prøve å starte i sikker modus med Win98 også. Er vel F8 du bruker med Win98 mener jeg å huske. Om ting fungerer i Safe mode kan du prøve å legge inn nye skjermkort drivere og slikt. Om også safe mode sliter så er det ikke gfx drivere og slikt. Da er mest trolig Windows i seg selv skadet (filer som mangler, versjonsfeil av filer, etc.). Om du liker å tukle, så kan du fikse filene selv om du finner ut hva som er feil. Men om du ikke vil det, så kan du legge inn Windows på nytt. Mulig du kan prøve en "upgrade" som reparerer eksisternede versjon. Endret 16. desember 2004 av johneinar Lenke til kommentar
Xpen Skrevet 16. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2004 Fant ingen plass i oppstarten hvor jeg skulle trykke F8...... Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 Det står ikke noe om at du skal gjøre det. Bare gjør det FØR windows starter å loade... Tips: Trykk repetivt på F8 etter at BIOS er ferdig, men før Windows kommer på skjermen, helt til det skjer noe. Lenke til kommentar
Xpen Skrevet 16. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2004 (endret) Hei igjen! Har nå fått opp maskinen i sikkerhetsmodus....... Uten feilmelding! (Vet ikke hvordan jeg klarte det)!!! Men da er jo problemet at noen drivere ikke er lastet. Kommer bl.a. ikke inn på nettverket og internett! Hvordan skal jeg gripe problemet an nå? Endret 16. desember 2004 av Xpen Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 Flyttet til (det jeg antar er) riktig kategori. Tråden hadde uansett ingenting i "annet om hardware" å gjøre. Lenke til kommentar
Xpen Skrevet 16. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2004 Og riktig kategori er?? Lenke til kommentar
søppel Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 (endret) Dette er i hvertfall ikke riktig kategori. Dette er et Windows-problem - ikke relatert til programmering i C/C++ i det hele tatt. Den skulle vært flyttet hit: http://forum.hardware.no/index.php?showforum=104 Edit: Grunnen til at den kommer med en feilmelding med "C/C++" i seg er at mye av programvaren i Windows er skrevet i (eller avhengig av biblioteker skrevet i) C/C++. Endret 16. desember 2004 av søppel Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 Siden sikkerhetsmodus fungerer så er det enten en driver som er problemet eller en ukritisk komponent i Windows. Du nevner at du ikke har net-access. Mener å huske at du kan starte Windows i safe-mode med netverk enablet. Se om du får til det. Hvis du har installert noen drivere like før du fikk problemet, fjern de/den. Om du ikke har det, men installert et program, prøv å fjerne det (kjør uninstall, ikke bare slett fra disken). Om du ikke har installert noe, hverken programmer eller drivere så blir det litt verre. Enkleste er, som jeg sa før, å legge inn Windows på nytt. Men om du føler for det kan du se om du kan kjøre siste Internet explorer install på nytt og slikt. Internet explorer "tilpasser" Windows en del så kan hende den klarer å reparere systemet ditt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå