Gå til innhold

NEC 1970NX ble levert i går :)

opresterud

Anbefalte innlegg

Fikk min NEC Multisync LCD1970NX-BK levert i går :D

Har kun fått montert den og så vidt testet, så her kommer ett veldig begrenset førsteintrykk. Designmessig er det en sterk forbedring fra 60-serien. Mindre prangende ramme, *mye* bedre løsning på kontroll og knapper samt generelt tøffere utseende. Kabelsamleren bak på stammen er også smart.

Først og fremst, jeg hadde kun VGA kabel til rådighet. Antok nemlig at NEC nå (som mange andre) ville sende med DVI kabel. Men neida... Skjermen er dermed enn så lenge koblet til analogutgangen på ett Sapphire X700Pro kort.

Forventningene var ekstremt høye, siden jeg har NEC erfaring fra tidligere. LCD1860NX (på DVI) er den jeg kan sammenligne direkte med. Fargene er knallbra, og bildet er veldig intensivt. Null døde piksler. Visning av fotografier var merkbart mye bedre. Men det jeg la merke til med en gang var at pikslene i skjermen var veldig tydelige, dvs. det virket som det var ett større merkbart mellomrom mellom pikslene enn jeg har sett tidligere. Av 19" så har jeg tittet på en HP og en Fujitsu-Siemens, begge av OK kvalitet, uten at jeg har lagt merke til dette. Så først at den blå graderingen som er i tittel-linjen på vinduene ikke var så glatt som tidligere.

Dette panelet blir faktisk lysere når man ser det fra sidene, i motsetning til det panelet som sitter i 1860NX som får en mørkere tone. Synes også at baklighten var temmelig sterk, men har ikke gjort noe med brightnes/kontrast ennå ut over default.

Men som sagt, jeg har brukt VGA kabel, og skal ta med en DVI kabel hjem i kveld så jeg får testet dette skikkelig. Har heller ikke lagt ned stor innsats for å justere skjermen korrekt.

Uansett, den virker MEGET bra!!!!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grrr.... I disse stressende førjulstider, så ble DVI kabelen liggende igjen på jobben. I morgen skal jeg bort, så mandag er første DVI mulighet.

Justerte ned lysstyrken litt nå, og er mere fornøyd. Nå er det Canon iP5000 skrivern som skal til livs, bildene den spytter ut har for blasse farger.

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått testet med DVI kabel. Egentlig ikke så veldig stor forskjell, men bildet fikk en anelse skarpere farger. Faktisk den skjermen jeg har merket minst effekt analog->DVI på.

Har brukt den nå noen dager, men har dessverre ikke fått prøvd hverken spill eller DVD (ingen av dem er innenfor hovedbruksområdene hjemme, ennå...)

Har justert ned på både lysstyrke og kontrast, og begynner nå å bli meget fornøyd. Fargene er *knallbra*, hvitt er hvitt og andre farger er skarpe og klare. Tydelig bedre enn 1860NX.

Det eneste som jeg merker, men begynner å venne meg til, er at hver enkelt piksel er mere tydelig enn jeg har sett på 18" og 17" skjermer. Dette kan ha flere årsaker slik jeg ser det. For det første så er 1280x1024 på 19" faktisk litt liten oppløsning for størrelsen, siden man får ett så skarpt bilde. Og så har denne skjermen såpass høy kontrast og skarpe farger, slik at hver piksel fremtrer mere selvstendig enn at de ser ut til å flyte sammen.

Jeg er meget spent på å lese reviwes på denne, evt. høre fra andre som har erfaring med flere andre 19" skjermer og som har prøvd denne.

BTW, selv har jeg oppdaget to "dead pixels". De synes kun på svart bakgrunn, og for meg betyr det null+nix. De kom etter noen timers bruk, så vidt jeg kan huske.

Oppsummering, så er skjermen knall til mitt bruk. Som sagt har jeg ikke testet den med noe som har større bevegelighet, men med vanlig bruk (flytting av muspeker, vinduer etc.) så har den null problemer. Følelsen sier at den faktisk er temmelig rask, selv med litt lav spec.

Lenke til kommentar

Skal forsøke den metoden. Er ganske sikker (men ikke 100%) på at de ikke var der de første oppstarts-syklene. Synes nemlig best i det WinXP starter opp.

BTW, så har NEC fortsatt en god beskyttelse foran panelet, skal trykke ganske bra før det blir forstyrrelser i bildet. Har en LG L1710B her, og den kan man knapt blåse på før det blir bølger i bildet...

Lenke til kommentar

Har også hatt en 1970nx i hus nå en ukes tid. Er mektig imponert over farger og ytelse.

Ikke noe baklys eller døde piksler (etter det jeg kan se; og det er vel det viktigste, eller??).

Har erfaring fra forskjellige Samsung'er fra jobben, og denne er definitivt bedre.

Lenke til kommentar

Hei

Jeg vurderer å kjøpe NEC 1970NX eller LaCie photovision 19".

Finner deverre ingen omtaler av Nec,en på nettet. Er veldig interresert i å høre hvordan S-IPS panelet henger med i FPS spill. Hva sier du Øivind. Kommer det ingen review her på hardware.no snart ?

Lenke til kommentar

Helt standard innstilliger, men har brightnes på 70%. Veksler RGB oppsett mellom sRGB og N, er ikke helt enig med meg selv ennå... Bruker DVI kabel, så det er lite annet å justere på.

Men den såkalte "DV" innstillingen er jeg usikker på, bruksanvisningen er uhyre vag på hva dette er for noe... Så hvis noen har forsket på det, eller vet, så si gjerne i fra :)

Lenke til kommentar

Har testet med DVD. Ingen av de LCD skjermene jeg personlig har lengre brukserfaring med (LCD1860NX+LG 1710B) har noe problem med DVD i mine øyne, og 1970NX var ikke dårligere. Det som er den store forskjellen er at fargene er enormt mye klarere.

Kjørte også en kjapp runde med 3DMark05 i dag, men utstyret mitt klarer ikke flytende framerate i denne slik at jeg kan ikke si noe spesielt om etterslep. Men så ikke noe galt :)

Ett-eller-annet rallyspill blir nok testet før en uke har gått.

En av dead-pixlene mine har også forsvunnet helt av seg selv, mens den som er igjen ble dessverre ikke kurert av massasje-trikset. Men den synes kun på helt svart skjerm, og er ikke sjenerende på noe vis. Er også oppe i øvre høyre hjørne.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
En av dead-pixlene mine har også forsvunnet helt av seg selv, mens den som er igjen ble dessverre ikke kurert av massasje-trikset.

wooops, der må herr dahle ut med ett helt annlegg.. :!:

Vurderer selv denne skjermen, men er litt usikker på hvordan den er i spill og slikt..

Så sitter på gjerdet å venter på litt flere omtaler.

Skal ikke kjøpe skjerm før om noen måneder, så kan jo håpe at prisen detter ørlite grann også..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...