Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tenkt å kjøpe bil, trenger litt hjelp\anbefalinger


trondbue

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Fyller 18 i juli, og har tenkt å kjøpe meg en bil før den tid. Vil ha den en del måneder før jeg fyller. Er det noen årstider det er større utvalg\billigere på? Har ei VW 1300 nå, men har funnet ut sammen med faren min at jeg skal prøve å finne meg en annen bil å kjøre rundt i, mye pga. sikkerheten. Vet ikke enda helt hvor mye jeg vil bruke, men kan si rundt 20 - 30000, blir sikkert noe sånt. Vil ha en bil som er ganske billig å eie, ikke for dyr å forsikkre (satser på å sette den i pappas navn) og ikke bruker for mye drivstoff. Har lyst på en diesel bil siden vi får veldig billig diesel gjennom jobben til pappa, men er nok ikke så lett å finne diesel bil til den prisen. Skal ikke ha en sånn bitteliten bil, skal være litt stor, helst 4 dører. Vil helst ha en bil jeg ikke trenger å reparer særlig mye på, kan lite mekking. Noen som har noen biler å anbefale meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vil ha en bil som er ganske billig å eie, ikke for dyr å forsikkre (satser på å sette den i pappas navn) og ikke bruker for mye drivstoff.

dette er en dårlig idé. skaff deg heller forsikring i eget navn, det er litt dyrere men til gjengjeld så vil du øke din egen bonus fremfor bonusen til faren din. dette vil du tjene på i det lange løp. gjorde noe lignende selv da jeg var på din alder, og det angrer jeg på nå - har bare 40 % bonus nå i en alder av 28... :cry:

 

ellers så kan jeg med én gang si at det neppe er lett å få tak i en dieselbil til den prisen som også er i skikkelig god stand. du får lete litt og se hva du finner på finn.no - her får du et ganske godt bilde av markedet. selv kjøpte jeg bilen min der via en privat annonse, og er strålende fornøyd. :)

Lenke til kommentar

må si meg enig med han over her.

 

når det gjelder merke ville eg valgt toyota!

 

min første bil var en toyota. da eg begynte kunne

eg ingenting om det å ha bil :p

 

den har fått seg et par smell og kjørt lang.

i tillegg har eg kjørt den tom for både kjøleveske

og olje. begge deler overrasket verkstedet som

"kjeftet" litt på meg :blush:

 

den er ikke noe å se til, og har heller ikke den beste

kjørekomforten. men den bruker 10 kr pr mil (høres det rett ut?)

og har enda ikke sviktet.

 

og denne betalte eg 10 høvdinger for... kjempekjøp! :w00t:

Lenke til kommentar

Du kan også sjekke autodb.no

 

Utenom det at jeg er opel fan så vil jeg bare si det at Opel Vectra A er veldig god og kjøre. Den ligger vel i pris fra 20 000,- til 40 000,- orginalt. Skal du ha en som er stylet må du nok opp i mer pris.

 

Men ellers så er Toyota Hilux ( pickup ) en veldig god og stilig bil og kjøre. Fin ungdomsbil. Eneste du har ganske liten plass til anlegg og slikt og det er vel bare to dørs på de fleste!? :p Men ellers så er den veldig grei.

 

Volvo og er ganske greit nok. Fatter har 460 som er ikke så værst og kjøre, men den har ikke så pent utsendet ;) Også er det bensin, men 4 dørs!

240 og 740 (760) er vel også "harry" ungdomsbiler kan man si.

Lenke til kommentar

Den siste der var litt i størst laget, og er vel heller ikke den billigste å kjøre rundt i. Blir heller ikke en Toyota Hilux siden faren min har en slik en, og vil jeg kjøre det får jeg heller prøve å låne hans. Har sett en del på volvo, da særlig på 740. Har alltid innbilt meg at 400 serien har en del dårliger kvalitet enn de andre, men dette kan godt være helt feil. Også sett på Opel Vectra med 1.7 liters diselmotor. Også sett på slik som denne, en Citröen XM 2.1TD

Taller for svar.

Endret av trondbue
Lenke til kommentar
Har lyst på en diesel bil siden vi får veldig billig diesel gjennom jobben til pappa, men er nok ikke så lett å finne diesel bil til den prisen.

Det er vel ikke avgiftsfri diesel, slik med farge på..? Store bøter hvis du blir tatt med noe sånt.

(Det kan jo være at noen ikke visste det)

Neida, vanlig diesel. Hanjobber i et entreprenørfirma som har egne dieselpumper, og der får de ansatte en krone eller to i rabatt per liter.

Lenke til kommentar

Hei, jeg ville sett etter en hel og velholdt Golf 1.8 GL, fortrinsvis 1990 eller 91 modell (med de store støtfangerrne). Med litt flaks finner du en som er godt tatt vare på rundt 15-20k Siden dette ikke er en GTI så er for det første forsikringen overkommelig, og for det andre slipper du forhåpentligvis ihjelkjørte, ihjelskrudde biler. Kjøp en hel og pen bil med rimelig fersk EU, og legg heller i et sett felger senere.

 

Se etter rust på innsiden av bagasjerommet under baklyktene og ned i gulvet, og vær kresen. det er mange slike biler til salgs, du finner alltids en bil til. Ikke kjøp noens oppgitte reparasjonsprosjekt, det er ikke så lett å fikse alle småting som selger påstår, da hadde han gjort det selv og solgt dyrere ;)

 

Her er et eksempel, det første jeg fant og neppe det beste du får tak i. Bare å begynne å lete. http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=580965

Lenke til kommentar
Hei, jeg ville sett etter en hel og velholdt Golf 1.8 GL, fortrinsvis 1990 eller 91 modell (med de store støtfangerrne). Med litt flaks finner du en som er godt tatt vare på rundt 15-20k Siden dette ikke er en GTI så er for det første forsikringen overkommelig, og for det andre slipper du forhåpentligvis ihjelkjørte, ihjelskrudde biler. Kjøp en hel og pen bil med rimelig fersk EU, og legg heller i et sett felger senere.

 

Se etter rust på innsiden av bagasjerommet under baklyktene og ned i gulvet, og vær kresen. det er mange slike biler til salgs, du finner alltids en bil til. Ikke kjøp noens oppgitte reparasjonsprosjekt, det er ikke så lett å fikse alle småting som selger påstår, da hadde han gjort det selv og solgt dyrere ;)

 

Her er et eksempel, det første jeg fant og neppe det beste du får tak i. Bare å begynne å lete. http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=580965

Jeg personelig ville ha styrt unna den golfen der. du får mere for pengene vis du kjøper noe annet fordi at golf er overpriset pga at det er en populær ungdomsbil. dessuten var det styling på den og når noen styler en gammel bil er det for oftest en ungdom som har/eier bilen.

 

Ikke for å rakke ned på golf altså, jeg vet at det er mange som liker de. :thumbup:

Lenke til kommentar

Har ikke så lyst på Golf heller siden jeg synes disse er litt overpriset. Har ikke hatt spesielt sansen for golf, særlig ikke 1 eren og 2 eren. Men takker for rådet, kan jo tenke over det. Noen som vet hvordan kvaliteten og bensinforbruket til Volvo 740 er? Er jo ganske lett å få tak i billige reservedeler til denne bilen på Biltema og lignende.

Lenke til kommentar

synes ikke golf er noe spesielt dyre jeg... eller, skal du ha GTI (som i forsikring koster like mye som bilen min kosta i innkjøp i året) så selvsagt blir de dyre!

 

Ga 30 store for min jeg, enkel og grei 1.8liter, 91 modell, ikke gått altfor langt! masse bygge potensiale (som vil skje, bare lønna øker, lærlinglønn er ikke noe artig)

 

 

men, det er dødfødt og spørre folk her inne om tips til bil, for folk er vel som meg selv, favoriserer en type bil, og vil anbefale deretter... gå etter magefølelsen og innstinktet ditt du! så får du deg nok en bil du blir fornøyd med!

 

 

Mvh

 

Dan Stamnes

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Noen som vet hvilken biler det vil være ganske billig å forsikre på meg da når jeg blir 18? En kamerat av meg har akkurat kjøpt seg en '98 Jeep Cherokee 2.5 TD varebil og den billigste forsikringen han har funne på seg selv nå er rundt 9000 kroner. Blir jo en del penger i året når du går på skole.. Han får jo i tilegg en omregistreringsavgift på rundt 7000. Vil ikke bruke like mye jeg, så prøver å finne en bil som er fra '93 eller eldre for å billig omregistreringsavgift, men er det noen som vet ca hvor mye det vil koste å forsikre en ca '90 modell Volvo 740 på meg, med 2.3 liters motor og 116 HK?

Lenke til kommentar

Har ikke tenkt å ha turbo intercooler utgaven, tenkte helst på den med rundt 115 HK eller noe sånt (husker ikke nøyakig hvor mye den har). Noen som vet omtrent hvor mye bensin denne bruker på mila?

 

Hadde sikkert vært ok den Mercedesen, men synd det var automat ja. Har igrunnen bestemt meg for å ikke ha automat.

Endret av trondbue
Lenke til kommentar

Prøvde bare for gøy nå på gjensidiges sider å finne en pris på forsikring på en Volvo 740GL 1991 som hadde gått 200000. Ble da 8800 ca med del-kasko. Synes dette var ganske dyrt, prøvde med diverse andre biler også, men var omtrent samme pris det også. Noen som vet hva som er billig å forsikre, og hvor?

Lenke til kommentar

Glem de internett-forsingskalkulatorene, de er enda mer tullete enn de som jobber i forsikringsselskapene.

Skal du ha bil til å kjøre på veien med ville jeg gått for noe japansk.

Driftsikkert, billig og lett å mekke på (dvs. ikke-wankel).

Toyota Corolla eller Mazda 323 er fine førstebiler.

Ikke vær så dum som meg og kjøp "racerbiler". :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...