Gå til innhold

Reise-PC, Rimelig. Amatør 3D-animering.

Anbefalte innlegg

Hei!

En kompis av meg skal starte et lite kurs innenfor 3D-animering.

Pr. i dag har jeg en ganske så oppegående Athlon XP-maskin som sikkert hadde holdt mål til dette, men denne maskinen står i et Chieftec Dragon Miditower som alene veier 16 kilo (sikkert 20 med all innmaten).

Det er uaktuelt å bære med meg dette. :)

Derfor har jeg tenkt å gå til innkjøp av en liten Barebone.

Som sagt så er budsjettet veldig begrenset.

Jeg har en 80GB Harddisk som jeg kommer til å bruke. Ihvertfall med det første.

Jeg har også en AMD Athlon XP 2400+ liggende for seg selv her hjemme, men vet ikke om jeg skal bruke den.

Har hørt at Intel Celeron D skal være bedre på det området jeg hovedsaklig skal bruke maskinen til. Tenkte da på en Celeron D 2,6 GHz eller noe.

Vil det være en vesentlig forskjell?

Intel Celeron D oppsett:

- Intel Celeron D 2,6 GHz - (694,-)

- Aopen Barebone XC Cube EY65 - (1482,-)

- Geil 512MB DDR PC3200 400MHz Value CL2,5 - (564,-)

- Samsung SpinPoint 80 GB 2 MB cache - (har liggende)

- Dedikert skjermkort kjøper jeg kanskje senere hvis jeg føler det trengs.

Total kostnad: ca. 3000 kr. inkludert frakt.

AMD Athlon XP oppsett:

- AMD Athlon XP 2400+ 2,0 GHz - (har liggende) *

- Aopen Barebone XC Cube EZ18 - (1482,-)

- Geil 512MB DDR PC3200 400MHz Value CL2,5 - (564,-)

- Samsung SpinPoint 80 GB 2 MB cache - (har liggende)

- Dedikert skjermkort kjøper jeg kanskje senere hvis jeg føler det trengs.

* Prosessoren overklokkes enkelt opp et par hundre MHz uten å bli spessielt varmere.

Total kostnad: ca. 2200 kr. inkludert frakt.

Jeg legger til at spilling er noe som ikke vil bli gjort på maskinen. Ihvertfall ikke med det første. Mulig jeg kjøper et greit skjermkort hvis jeg sitter med en tusing en dag.

Dette skal først å fremst kun være en reise-PC som skal klare veldig enkel 3D animasjon.

Jeg har egentlig ikke noe særlig mer enn 2000 kr. jeg kan bruke, så dere må overbevise meg skikkelig hvis jeg skal velge Socket 478.

Det er nøyaktisk en måned til kurs-greiene starter, så jeg kommer til se på Julekalendere på diverse nettbutikker om det kommer noe tilbud som kan være av interesse.

Hva skal jeg velge (og helst hvorfor skal jeg velge det)?

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville styrt unna Celeron prosseoren. Hvis du skal drive med noe rendring og ha mulighet til å bruke PCen sammtidig og det ikke blir for tregt ville jeg kjøpt en P4 CPU. Da vil renderingen og det andre du holder på med bruke hver av de to HyperThread "kanalene" eller hva det nå kalles. Vet ikke om dette blir innenfor ditt budskjett.

Minne ville jeg kanskje hatt 1 GB av, men du kan jo også oppgradere senere.

Lenke til kommentar
Med 2000 kr. har jeg mine begrensninger desverre :no:

Men er helt enig.. Pentium 4 + 1024 MB Minne hadde gjort seg her.. Men det er (nok en gang) pengene som kommer til kort.

Hvis du ikke kommer til å få penger du kan bruke på oppgradering iløpet av en passe stund så ville jeg tatt AMD alternativet. Hvis du kommer til å få penger til å oppgradere så muligens Celereon, men pass på at det du da tenker på å oppgradere til passer av CPU.

Lenke til kommentar

Articom.no de står ikke i webshoppguiden engang så hvor bra de er er det vanskelig å si noe om dem. De kan jo være nye, men det er litt skeptisk til dem når de ikke oppgir tlfnr på sidene. Hvis den neste på lista bare er litt dyrere og mer kjent ville jeg heller tatt de.

Lenke til kommentar

Minimums kravene til hardware er ikke så høye.

For eks. 3ds max 7 har som krav 500mhz CPU, 512mb ram, og grafikkkort med min 64 mb ram. Tror Maya har omtrent samme min krav.

(Annbefalt hardware for 3ds max 7; dual prossesors, 1GB ram, 2GB swap fil, skjermkort med 256mb ram.)

Minimums kravet skulle holde for å lære seg programmet. Ting vil ta litt tid, og det er begrenset hvor store og kompliserte modeller/scener du kan jobbe med.

Et tips hadde jo vært å hørt med kompisen din hva han syns du behøver av maskinvare for å følge kurset.

Å rendere store bilder eller film, med tunge effekter, vil uansett ta lang tid. Men du har jo mulighet til å rendere tyngre ting i preview, når du jobber med de. For å så rendere sluttresultatet når du er hjemme, hvor du kan la din kraftigste pc gjøre jobben. Eller enda raskere; la de sammarbeide om det.

Edit: Tror ikke du vil merke så stor forskjell mellom de to oppsettene dine (Celeron D/AMD XP). Regner med at ram og skjermkort vil bli flaskehalsene før cpu.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...