soi77 Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 så kjem naturfag fyren og forklarar alså i ei katod er rettogslett ein brennande edelgass , dette kan vere neon(rød,gul) eller kvikksølv(blå). meinarå ha lest at dei brukar xeon i dei også. denne gassen er inne i katoda(det kvite røret inni plastbesyttelsen), når denne gassen blir tilført elektristiet ioniserar gassen og avgir fotonar som du ser som lys, dette kan forklarast ved at eletrisiteten pressar elektrona rundt atromkjerna ned ei bane , denne energien i dette blir avgjort som foton(EM-bølger) , og så hoppar elektronet opp igjen. uv lys er rettogaslett vanlige katoder uten beskyttelse for uv strålane. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 uff, der forsvant inlegget mitt ialelfall, det du har skrevet der er virkemåten til neonlys, de blir varme. om kald katode virker på samme måte vet jeg ikke, det kan godt hende. men, hvis det er gass inni der og det lekker, så skal han ikke høre lyd så lenge som han her indikerer at han gjør, og han skulle dessuten, uansett hvis det hadde vært lekk, ha hørt lyden når den var av. Lenke til kommentar
Master Casemod Skrevet 20. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2005 fant ut hva det var høyfrekvent lyd fra katoden akkurat som med invertern til neonwiren min lager også høyfrekvent lyd, men fra et eller annet rart Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 var det jeg tenkte meg at det var.. har en inverter som får en sata kabel til å lise, og den lager også slik lyd.. derfor bruker jeg den ikke... (jeg er alergisk mot høyfrekvente lyder(derfor er det ingen 50Hz tv'er hjemme hos meg)) Lenke til kommentar
jonasdaman Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 (endret) Min inverter brant også. broren min sin og. har ikke kjøpt fra sunbeam siden men de er jo brannfarlige, så det burde ikke vært lovlige SAKSØK SUNBEAM Endret 22. februar 2005 av jonasdaman Lenke til kommentar
Vågebu Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 En kamerat svidde inverteren sin når han skulle koble den til MCen Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 Detta var greit å vite, siden jeg hadde i tankene å kjøpe fra Sunbeam.. Saksøke dem? Himla god idè! Kan jo leke litt amerikaner.. Hehe! Noen som har fått noen skader av det da? Lenke til kommentar
Full Metal Jacket Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 Detta var greit å vite, siden jeg hadde i tankene å kjøpe fra Sunbeam.. Saksøke dem? Himla god idè! Kan jo leke litt amerikaner.. Hehe! Noen som har fått noen skader av det da? :OT: du kan jo si at du ble så nedbrutt og skuffet at du ble antisosial og sucidial :!: :OT: Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 *Hikst* :!: Ja, det hadde sikkert funka!! Noen som har sendt klage til Microplex (anntar det er derifra det er blitt kjøpt fra ) ? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 huff.. plutselig blinka lysene og så lokta det svidd... inverteren min fra sunbeam var svidd.. ikke så mye.. bare litt brun inni...! men fy så irriterende... lysene virker enda iaffal!!! får man kjøpt slike på databutikker? Lenke til kommentar
hurr Skrevet 19. mars 2005 Del Skrevet 19. mars 2005 Mulig orsak til at dette skjer kan være, att: Inne i en inverter er det en spole "drossel" som opbygger spenningen til katodene som gjør at den kan tenne, disse spolene lever egentlig sitt eget liv, når man setter spenning på en spole blir det som og kaste en bil 5 meter opp i lufta, den har ikke lyst, da blir den "sur" og induserer en motspenning, det er en slem liten spenning som kan slå ut en del små elektronikk, derfor er det et induktivt vern inne i inverterene, virker som de ikke tåler så masse, nå disse ryker vil den motinduserte spenningen slippe til og sende en spennings peak tilbake til psuen og da vi den som også inneholder en spole igjen motindusere en spenning som gjør at inverteren får overspenning og svir. Det er mye større sansynlighet for dette dersom du ikke har 2polet bryter, eller slår av og på inverterene mens pcen står på, jeg gjør det skjeldent selv. Hurr Lenke til kommentar
Sirslask Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 (endret) Min inverter brant også. broren min sin og.har ikke kjøpt fra sunbeam siden men de er jo brannfarlige, så det burde ikke vært lovlige SAKSØK SUNBEAM Begge fra microplex hater microplex. noen som vet om nen måte å få ny inverter? Endret 25. mars 2005 av Little slask Lenke til kommentar
Kvammis Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 (endret) Min inverter brant også. broren min sin og.har ikke kjøpt fra sunbeam siden men de er jo brannfarlige, så det burde ikke vært lovlige SAKSØK SUNBEAM Begge fra microplex dø microplex dø Forsiktig med å si sånn, har vel hørt om han som havnet i buret for å ha sendt draps trussel til Telenor ?? EDIT: Leif Endret 20. mars 2005 av m3tro89 Lenke til kommentar
jonasdaman Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 Detta var greit å vite, siden jeg hadde i tankene å kjøpe fra Sunbeam.. Saksøke dem? Himla god idè! Kan jo leke litt amerikaner.. Hehe! Noen som har fått noen skader av det da? brant fingern min Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 Detta var greit å vite, siden jeg hadde i tankene å kjøpe fra Sunbeam.. Saksøke dem? Himla god idè! Kan jo leke litt amerikaner.. Hehe! Noen som har fått noen skader av det da? brant fingern min LOL.. hehe min var under hardisken, og hardisken kunne ha blitt SKIKKELIG varm azz.. dessuten hadde lysene stådd på ganske lenge Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 Inni: det der var nasty Lenke til kommentar
Mammuten Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 Så ut som om det hadde smeltet.. men inverteren blir varm.. det vet jeg.. men HVORFOR bruke katoder? Personlig liker jeg lyset i neonrør bedre.. de røra hos thorshov VET jeg ikke blir varme.. de sto på i over 10 timer her, og de var fortsatt ikke varme.. også slipper man inverter da... De på europris vet jeg ingenting om, men.. MVH: Joakim Gulbrandsen Lenke til kommentar
Full Metal Jacket Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 *Hikst* :!: Ja, det hadde sikkert funka!! Noen som har sendt klage til Microplex (anntar det er derifra det er blitt kjøpt fra ) ? funker jo i USA =D Lenke til kommentar
xcase Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 har handla sunbeamkatoder o.l. flere ganger uten noen problemer jeg Lenke til kommentar
Terran Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 Jeg kobla katode fra microplex på mopenden.. etter en noen dager hadde invertern gått til h*****e! Lysa hadde heldigvis klart seg. Ganske svidd å greier. Vet ikke grunnen..tror jeg kobla riktig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå