Gå til innhold

Dell tilbud, bør jeg kjøpe den?

akira7

Anbefalte innlegg

Dell har juletilbud og jeg har tenkt meg Inspiron 5160.

Specs:

Mobile Intel® Pentium® 4 prosessor 518 med HT-teknologi (2.80 GHz, 1MB L2 Cache, 533 MHz FSB)

Microsoft® Windows® XP Home Edition

512 MB Dual Channel DDR-SDRAM, 333 MHz

15" TFT XGA LCD-skjerm (1024x768)

60GB ATA-100 harddisk

24x CD-RW/ 8x DVD Combo

64 MB nVidia GeForceFX™ Go 5200 Graphics

Integrert 56k V92 modem 10/100 NIC

Sum: 9.190,-

Hva synes dere? Bør jeg gå for den, eller finnes det bedre lappiser ute i markedet som har bedre specs? Prøver å holde meg under 10 000 grensen.

Endret av NiwT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikkert rask og sånn, men vær forberedt på at den kan ha en jetmotor av en vifte pga. prosessoren. Slike prosessorer som den bruker, er laget for stasjonære PCer, der strøm og kjøling ikke er så stort problem. På bærbare, er det et problem ... som ofte løses ved å la vifta kjøre på et salig turtall.

Den veier sikker en del og batteritiden er nok en dårlig vits, men som en rask skrivebordserstatter er den nok bra. Skjermen har dårlig oppløsning. Men prisen derimot, er det heller overhodet ingenting å utsette på. Det er mye PC for pengene.

Hva har du tenkt til å bruke den til ?

Lenke til kommentar
For det meste surfing, film, musikk, lite spill.

Skjermkortet trekker laptopen ned. Er det mulig å bytte den?

Evt, støyer den?

Skal du ha skjermkort som kan spilles med, så er 10.000kr lite. Spesielt om du ikke vil ha jetfly bærbar, med god skjerm og lav støy.

Jeg kan anbefale noe sånn som min, Inspiron 500m (heter vel 510m) eller noe i den duren. Pentium-M, en del ram, god plass på disken, kanonbra skjerm, bra batteri, men dårlig integrert skjermkort. Dog, jeg spiller faktisk NeverWinter Nights på Intel "Extreme" Graphics II 64MB delt minne, så det er ikke umulig å spille.

DOOM3, HL2, FarCry derimot kan man glemme, men de kan man egentlig på alle bærbare under 12-13k.... om ikke alle bærbare.

Lenke til kommentar

Blir svært vanskelig å få i pose og sekk når det gjelder laptop fikk jeg erfare. Jeg endte opp med å cashe ut 15.500 på Komplett siden jeg ville ha brukende grafikk kort, rask HD og rikelig med RAM. Det var grafikkkortet som kosta: 1700 kr for å oppgradere fra radeon 9600 64MB til 9700 128MB :no: Dette fordi at det ikke går ann å kun oppgradere skjermkortet ser det ut som. Må oppgradere til DVDRW og SXGA skjerm i samme slengen http://komplett.no/k/cl.asp?bn=10557

Endret av squabbish
Lenke til kommentar
Lappisen blir bare en alternativ løsning der jeg skal ha mine dokumenter der, evt skoleting og sånn. Spill vil jeg gjerne ha der også, men nødvendigvis ikke om skjermkortet er for dårlig.

Da anbefaler jeg deg å finne en laptop som er GOD til skoleting, og så får spillmulighetene bare bli det de blir. Jeg som sagt, klarer å spille alt fra gamle DOS-klassikere til Diablo 2, Warcraft 3 og Neverwinter Nights (ja, inkl. hoste multiplayerspill og spille samtidig på NWN) på min. Og min er bare en 1,3Ghz Pentium-M, 512MB ram og 64MB delt skjermminne.

Kjøp en som :

* er stille = du kan ha den med på forelesninger, lesesaler

* har god skjerm = du får plass til utrolig mye mer på 1400x1050 enn 1024x768. At skjermen er lysstekerk og krystallklar er også fint.

* har bra batteri = du kan ta med laptopen på forelesninger, eller framføringer uten å dra med en skjøtekabel.

Summert sammen skal du lete etter noe sånt som :

- Pentium-M / eller full Centrino-pakke

- 512MB ram eller mer (helst med 1x512MB, ikke 2x256MB)

- 40 - 80GB disk

- CDRW/DVD eller DVD-brenner (hvis du er heldig)

- 1400x1050 skjerm

- lavt støynivå, les tester av aktuelle modeller

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...