jonfilm Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Prøver å lage en dvd her. Bruker Ulead DVD Workshop. Tilsammen skal jeg brenne litt under 120 min på en cd. har satt innstillingene på standard play(120 min), men får alikevel melding om for lite plass på disken. Prøvde også og sette på long play (180 min.) men det samme skjer. Hva kommer dette av? må jeg ha andre dvd plater for å få dette til? Har det noe med innstillingene når jeg captura filmen? På dvd'er jeg kjøper er det jo mye mer enn 120 min (tror jeg...). Hva er letteste måte å få mest mulig film på en dvd med best mulig kvalitet?? Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 De fleste kommersielle DVD'er er DVD-9 eller bedre. DVD-9 har to lag (kan strengt tatt beskrives som to plater oppå hverandre). DVD-R/+R discer du kjøper er bare ettlags... For å få plass til mer video på en disc er du nødt til å komprimere videoen mer noe som vil gå utover kvaliteten. Kjenner ikke Ulead så kan dessverre ikke hjelpe deg videre... Lenke til kommentar
hkarlsen Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 Det skal være plass til 120 minutter på en standard DVD (ikke DVD9). Det kan hende at authoring programmet (Ulead) trenger en viss buffersone på DVDen for å brenne. Trenger plass til filsystem og slikt. Encore (adobe sitt program) viser ihvertfalll 200 MB mindre plass ledig på en DVD en hva DVDen sier (4,7 GB) Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 Strengt tatt skal det være plass til tilnærmet uendelig video på en disc så lenge man komprimerer det nok... Skal du derimot ha fullkvalitet DVD-video er 2 timer alt for mye... Lenke til kommentar
eitp Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 Dette er et problem jeg også har møtt. jeg kjøpte en spindel med billige dvd-plater for et par år siden, og de får jeg ikke brent mer enn en time film på, eller i underkant av 4gb med bilder og data. Dette problemet møter jeg ikke når jeg brenner nyere plater. Jeg har slått meg til ro med at sånn er det bare. En annen ting er at jeg betalte 2500 kroner for en minusbrenner 4xfart. Nå får du dual-layer 16xfart med både pluss- og minus-brenning for 600 kroner. Akk, ja. Tor Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 Nå får du dual-layer 16xfart... :!: Sorry, fant bare litt infantil moro i den blandingen av norsk og engelsk... Lenke til kommentar
jonfilm Skrevet 16. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2004 Jeg trenger ikke fullkvalitet på to timer, problemet er at det ikke blir noe forskjell om jeg setter 60 min. eller 180 min.... Skjønner ikke Ulead dette?? må jeg komprimere filmen før jeg sender den til Ulead? idiotprogram... Lenke til kommentar
Tdale Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 Jeg bruker ulead dvd workshop, og brenner alltid på beste kvalitet. Men før jeg gjørt det, bruker jeg Canopus procoder, og kjører en two-pass komprimering der. Da kjører canopus gjennom filmen, og registrerer hvor man trenger høy bitrate og hvor det er mye rolige bilder. Så kjører den igjennom en gang til, og komprimerer der det ikke går særlig ut over kvalitet. Man bestemmer selv hvor lavt man vil gå i bitrate på det laveste. Stort sett blir filene ca 30% mindre, uten nevneverdig kvalitetstap. Jeg får plass til godt over to timer. Tommy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå