Gå til innhold

hvilken av disse bør jeg velge?

Anbefalte innlegg

Hei. jeg skal kjøpe ny pc utpå nyåret, og har lest og spurt og gravd litt, og kommet fram til to forskjellige forslag, henholdsvis s754-basert og s939-basert. nå lurer jeg på om noen av dere smarte mennesker der ute kunne komme med noen kvalifiserte meninger om forslagene mine...

PC'en skal brukes til litt spill, mest Sims 2, og noe kontor/studiearbeid. bor i en 1-roms leilighet, så det er en fordel om maskinen bråker minst mulig... hvertfall mindre enn fryseren... Ser også noe film/serier...

Her er forslagene:

S754

S939

Hvilket av disse forslagene vil dere anbefale? og er det evt noe som ikke passer sammen noe sted?

håper på mange gode meninger...

lilleninni

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skal du med så rask cpu, så mye ram, så bra grafikkort osv når du sier du bare skal spille sims og utføre litt kontorarbeid??

Du kan få en pc som oppfyller dine kriterier til omtrent halve prisen.

Dersom du vil tenke framtidsrettet ville jeg ha godt for Socket939-oppsettet, men jeg har et par innvendinger. Bytt ut hovedkortet med et annet som er basert på nforce3/4, og kanskje grafikkortet med 6600gt eller 6800LE. Du kan også med fordel gå ned på rammen (regner med du ikke skal overklokke).

Ellers ser det meget bra ut!

Lenke til kommentar
Hva skal du med så rask cpu, så mye ram, så bra grafikkort osv når du sier du bare skal spille sims og utføre litt kontorarbeid??

Du kan få en pc som oppfyller dine kriterier til omtrent halve prisen.

Min tanke er at når jeg først har muligheten til å bruke over 9.000 kr på pc, så vil jeg gjerne ha noe som også vil være brukbart (helst ganske bra) i hvertfall et par år framover...

nå har jeg byttet til dette hovedkortet på S939-forslaget hvilket skjermkort anbefaler dere til systemet?

S754-forslaget ser fortsatt ut som før, tror jeg...

vil gjerne ha helt konkrete forslag til endringer dersom dere har noen. er særlig usikker på hva slags grafikkort jeg bør ha...

lilleninni

Lenke til kommentar

Når du først skal ha en raptor-disk så ville eg kjøpt den med 74gb, den bråker visst mindre og e visst en god del bedre enn lillebror.

Skjermkortet som du har plukket ut holder til sims og andre spill.

Hvis du heller tar en 3000+ så sprenger du ikke busjettet ved å ta en 74gb raptor. (Kanskje litt då :p)

Handlevogn

EDIT: Tok feil skjermkort, men får ikke fikset det :dontgetit:

Endret av PCXray
Lenke til kommentar

Jeg forstår lilleninni slik at hun vil tenke litt framtidsrettet. Derfor synes jeg at hun burde gå for 1 Gb RAM. Minne er alltids kjekt, og jeg ser på 512 Mb som et minimum på et nytt system i dag.

Jeg ville også anbefale et bedre skjermkort enn 9800 Pro. Selv om det er bra nok til Sims2, er teknologien ikke så ny nå. Men jeg er ikke oppdatert på skjermkort for tiden, så noen anbefalinger kan jeg ikke komme med her. Men les gjerne på f.eks. tomshardware eller her på hw.

Lenke til kommentar
Når du først skal ha en raptor-disk så ville eg kjøpt den med 74gb, den bråker visst mindre og e visst en god del bedre enn lillebror.

Hvis du heller tar en 3000+ så sprenger du ikke busjettet ved å ta en 74gb raptor. (Kanskje litt då :p)

EDIT: Tok feil skjermkort, men får ikke fikset det :dontgetit:

hehe... egentlig skulle jeg ikke ha en raptor-disk i det hele tatt, men det er visst det eneste som er å oppdrive av en relativt liten disk til bare OS og programmer. hadde tenkt å få tak i en helt vanlig 40-60-gigs sak...

hvilket skjermkort var det du mente jeg skulle hatt?

Lenke til kommentar

Siden du ikke skulle ha den raptoren i det hele tatt, kan du jo ta denne istedet. Bruker en sånn selv, og den funker glimrende. Nok plass til å installere programmer på og den e ganske rask i oppstart og windows.

Mente du skulle ta dette skjermkortet, men visst du skal ha en "framtidsrettet" maskin, må du nok punge ut med litt mere. F.eks. et sånt eller noe sånt? Det går jo då over budjettet...

Lenke til kommentar
Siden du ikke skulle ha den raptoren i det hele tatt, kan du jo ta denne istedet. Bruker en sånn selv, og den funker glimrende. Nok plass til å installere programmer på og den e ganske rask i oppstart og windows.

Mente du skulle ta dette skjermkortet, men visst du skal ha en "framtidsrettet" maskin, må du nok punge ut med litt mere. F.eks. et sånt eller noe sånt? Det går jo då over budjettet...

nå ser forslaget fra deg slik ut... (skjermkort til mer enn 2000 spenn er ikke aktuelt...)

så du mener at det funker med en "vanlig" disk på 80 gig til OS osv? jeg har forstått det slik at det da går raskere å laste, enn om jeg bare skulle ha to 200-gig'ere med en enkel liten OS-partisjon, og resten fullt av dill, stemmer det? har hørt litt ulike meninger om dette nemlig...

noe mer du skulle ønske å legge til, bare si fra...

Lenke til kommentar

Det går raskere med en liten disk med lite dill på, enn med en stor disk med mye dill på. Jo mindre det e på disken, jo mindre tid bruker den på å lese.

Du kan jo no ta en 3200+ istedet siden du ikke skulle ha den raptoren men tror ikke det har sååå mye å si. Du kan spare de 400kronene eller du kan bruke de, valget e ditt.

Siden du ikke skal bruke mere enn 2000kr på skjermkort, tror eg det R9800PRO e best.

Lenke til kommentar
Jeg forstår lilleninni slik at hun vil tenke litt framtidsrettet. Derfor synes jeg at hun burde gå for 1 Gb RAM. Minne er alltids kjekt, og jeg ser på 512 Mb som et minimum på et nytt system i dag.

Er ikke dette 1024mb då? :huh:

Jo, nettopp. I motsetning til "apwr" i innlegg nr to vil jeg absolutt anbefale 1 Gb RAM.

Lenke til kommentar

Bytt dette to år gamle skjermkortet med et 6600gt eller 6800LE. Begge disse overgår 9800pro når det gjelder ytelse.

Det blir litt feil å kjøpe 2 år gammel teknologi i dag, når man kan få noe nytt og mye bedre til samme prisen.

Endret av apwr
Lenke til kommentar

du kunne spare deg litt penger ved å ikke kjøpe windows i det hele tatt, bare last ned et versjon av linux eller sun solaris, og så har du mer penger for å bruke på hardware'en, (koster ikke windows ca. 1 k nok?)

og det med sjkerm kortet, prøv å få en laget av ATI, selv om de er litt dyrere, så er de og litt bedre, i min erfaring i hvert fall (jeg bruker linux, og det er mye bedre å ha deg en sånn hvis du vil spare penger i "the long run"

men tenk ikke på dette hvis du bare har lyst på en alminnelig windows maskin...

Endret av gogodidi
Lenke til kommentar
du kunne spare deg litt penger ved å ikke kjøpe windows i det hele tatt, bare last ned et versjon av linux eller sun solaris, og så har du mer penger for å bruke på hardware'en, (koster ikke windows ca. 1 k nok?)

og det med sjkerm kortet, prøv å få en laget av ATI, selv om de er litt dyrere, så er de og litt bedre, i min erfaring i hvert fall (jeg bruker linux, og det er mye bedre å ha deg en sånn hvis du vil spare penger i "the long run"

Eller bruke en ulovlig kopi :p (men sånt snakker vi ikke om her). Kan jo være hun har XP fra før da!

Er jo ikke så lett å bare gå over til linux når du aldri har brukt det. Kan vel ikke spille sims på linux heller (sånn som med veldig mange andre spill)...

Lenke til kommentar

og det med skjerm kortet, prøv å få en laget av ATI, selv om de er litt dyrere, så er de og litt bedre, i min erfaring i hvert fall (jeg bruker linux, og det er mye bedre å ha deg en sånn hvis du vil spare penger i "the long run"

Eller bruke en ulovlig kopi :p (men sånt snakker vi ikke om her). Kan jo være hun har XP fra før da!

Er jo ikke så lett å bare gå over til linux når du aldri har brukt det. Kan vel ikke spille sims på linux heller (sånn som med veldig mange andre spill)...

hmmm. har windows fra før, har redhat 9.0 og har tenkt å bygge pc'en selv. nei jeg har ikke tenkt til å sette ca 2000 kr rett inn på konto til bill gates.

det jeg har tenkt til er å ha dos, windows og linux på hver sin partisjon, så jeg kan utnytte alles fordeler (og spillkompatibilitet) der (og når) det passer.

ellers takk for gode forslag!

det nåværende forslaget etter konsultasjonene i denne tråden ser sånn ut.

lilleninni

Lenke til kommentar

Med utgangspunkt i antydning av bruk , fra PSData ;

Samsung DVD Recorder Black Bulk With Software, TS-H552B 439.51

Samsung Harddisk 160.0GB SATA 8MB 3.5" NoiseGuard SilentSeek, 650.00

Msi Mainboard S-939 RS480 mATX PCI-E VGA Audio LAN 1394 Bulk, 660.00

2 stk.Geil 512MB DDR PC3200 400MHz Value CL2,5 5ns, 455,- x2 , 910.00

AMD CPU Athlon-64 3000+ S-939 1.8GHz 512kB Boxed, 1,010.00

Aopen Case ATX Tower 350W Black Front-USB / Audio / 1394 H600B , 595.00

Netto: 4,264.51

MVA: 1,023.48

Totalt NOK 5,287.99

Om behovet for mer "trøkk" i spill/mer HD-plass melder seg så har nok både Raptor og skjermkort sunket i pris innen den tid.

Oppsettet blir svært stille , det er lite sannsynlig at viften Aopen sender med kabinettet behøves idriftsatt uten separat skjermkort.

Legg resten av beløpet til neste korsvei eller alt. i LCD(stor)/gode 2.1/4.1 PC-høytalere(Klipsch) .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...