Gjest Slettet+6132 Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Hei, kanskje litt dumt spørsmål, men hvis jeg har feks en fil kalt config.php med mine variabler i, feks med mailadresse, passord osv, men er det da mulig å lage en settings.php-fil som kan endre disse variablene? Er ikke så stødig på PHP, lurer bare på om det er mulig... Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 det er ganske enkelt. $variabel = "verdi"; # slik har du endret variabelen til "verdi" Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 det er ganske enkelt. $variabel = "verdi"; # slik har du endret variabelen til "verdi" Ja, men ikke missforså meg.. Det jeg mener er at settings.php skal være en del av admin siden, slik at jeg kan trykke på en knapp for å feks sette en variabel i config.php til noe annet... Eks; Jeg trykker på "Endre passord" på admin siden, og skriver inn nytt passord, så skal $passord i config.php bli det nye passordet... Vet ikke om det går, det er derfor jeg spør Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Tror du må gå litt dypere og ta i bruk en database for dette! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Tror du må gå litt dypere og ta i bruk en database for dette! da blir det enda et problem, kan null og niks om sql (jeg bruker jo sql til phpBB, og en userdatabase jeg har, men har ikke peiling på hvordan jeg skulle fått det til Lenke til kommentar
shagg0r Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 (endret) sql er et av de mest logiske språkene jeg kann lær deg sql her: w3c sql school *Meget bra side, tar for seg allt du trenger egentlig og det står veldig greit forklart Endret 15. desember 2004 av shagg0r Lenke til kommentar
PlastBox Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 (endret) Først og fremst... Sql er noe alle som driver med php bør kunne men jeg har en liten forkjærlighet for flat-fil systemer. =P Når det bare skal være noen få brukere på siden, og filer bare skal skrives til når et passord byttes eller en artikkel skal postes er det liten vits i å gjøre det mer komplisert enn strengt tatt nødvendig. Her er scriptene for pålogging, bytting av passord og beskyttelse av sider. Skrev det bare nå, uten å teste, men er relativt sikker på at det fungerer. Hvis ikke får du bare si ifra. Scriptet forutsetter at du har en mappe som heter "data" som er chmoddet til f.eks. 777. For å få logget inn må du manuelt opprette fila "usr.txt" i mappa "data". For å få en bruker med navn "Administrator" og passord "12345" skriver du følgende på første linje i fila: Administrator|827ccb0eea8a706c4c34a16891f84e7b| login.php: <?php session_start(); if(!empty($_POST['user']) && !empty($_POST['pasw'])) { $a = file('data/usr.txt'); $b = explode('|', $ta[0]); if($b[0] == $_POST['user'] && $b[1] == md5($_POST['pasw'])) { $_SESSION['user'] == $_POST['user']; } } ?> <form action=login.php method=post> Brukernavn: <input type=text name=user><br> Passord: <input type=password name=pasw><br> <input type=submit value="Logg inn"> </form> settpasw.php: <?php session_start(); if(empty($_SESSION['user'])) { echo 'Du må logge inn for å få tilgang til denne siden!'; exit; } if(!empty($_GET['newpasw'])) { if(strlen($_GET['newpasw']) < 5) { echo 'Passordet må være minst 5 tegn langt!'; } elseif($_GET['newpasw'] != $_GET['newpasw2']) { echo 'Passordene du skrev inn matcher ikke!'; } else { $fp = fopen('data/usr.txt', 'w'); fputs($fp, $_SESSION['user'].'|'.md5($_GET['newpasw'])."|\r\n"; fclose($fp); } } ?> <form action=settpasw.php method=post> <input type=password name=newpasw> <input type=password name=newpasw2> <input type=submit> </form> i toppen av alle passordbeskytta sider: <?php session_start(); if(empty($_SESSION['user'])) { echo 'Du må logge inn for å få tilgang til denne siden!'; exit; } ?> Endret 18. desember 2004 av PlastBox Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Mange takk, bruker det jeg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå