Gå til innhold

Helt ny pc. Full av virus eller spyware?

Anbefalte innlegg

Jeg har bygget en ny pc for broren til samboeren min. Da han gikk på nettet første gang, var dette uten brannmur og antivirus, og maskinen ble helt rar etter bare to dager. Så formaterte jeg hele pc`n og la inn ZoneAlarm og Norton Antivirus 2004, samt Ad-Aware og SpyBot, før han plugget inn nettverkskabelen. Både Norton Antivirus Og ZoneAlarm er oppdatert med de siste sikkerhetsoppdateringene. La inn WinXP med SP 1, og la deretter inn SP2 fra original cd som jeg har fått fra Microsoft.

Nå har det gått 4 dager siden dette ble gjort, og nå er pc`n nesten like ille igjen. Hvordan kan dette ha seg? Jeg bruker ZA og NAV04 selv, og har ingen problemer! (Vi bruker IE begge to) Og han har ikke vært inne på noen snuskesider, eller klikket ja på noe han ikke vet hva er. (Sier han ihvertfall :p )

Syntes det er rart at dette kan skje med han, mens min pc er helt topp. Noen som har noen forslag? Alt (seriøst) mottas med takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor det? Syntes IE fungerer bra jeg. Har ingenting med det å gjøre. Da hadde min maskin vært sånn også, men den er helt fin. Orker ikke begynne den diskusjonen. Den har vært nok her inne...

Og dersom du skal komme med sånne dumme svar, får du ihvertfall gi noen grunner til det. Ikke bare skrive "bytt nettleser"

Endret av knothing
Lenke til kommentar
Tja.

Har dere lagt inn kazaa, imesh eller msn plus?

Han har ikke MSN Plus!, men det har jeg. Ingen har kazaa eller imesh.

Går datamaskinen generelt treigt, eller er det bare når du bruker IE?

Den går tregt når han bruker nettet. Får bare "Connection Timeout" på mange huber på dc++, noen sider i IE vil ikke vises pluss noen andre ting som jeg ikke husker i farta...

Endret av knothing
Lenke til kommentar

Tviler på at det er nettilkoplingen. Trodde det første gangen, så han har et helt nytt modem fra Telenor. Det funket jo fett de to første dagene, men har liksom blitt litt "rarere" for hver dag. :ermm: Jeg vet om det med sponsorprogrammet i MSN Plus! Passet på at jeg ikke la det inn... ;)

Endret av knothing
Lenke til kommentar

Få inn alle sikkerhetsoppdateringer til Microsoftprogramvare (Windows, IE, Office), samme med Ad-Aware programmer, Brannvegg- og Antivirusprogram.

I det maskinen min starter (og får tilgang til internett) er det straks 4-5 maskiner som prøver å spre virus til meg (disse utnytter svakheter i Windows, som er fikset gjennom oppdateringer). Grunnen til at ting går tregt på Internett kan være at han har ADSL (har han det?) og at en prosess eller ett program bruker all opplastningshastigheten (f.eks. DC++, BitTorrent, eller ett Adware, Spyware program).

Jeg bruker WinBar's (www.winbar.nl) DU Meter for å se inn/ut hastighet (husk å fjern MS loop-back hukket). Bruker også NetLimiter for å begrense hvor mye av linja de forskjellige prosessene/programmene får bruke.

Lenke til kommentar

Som tidligere nevn, bytt nettleser. Orker ikke gå innpå hvorfor, bortsett ifra at det finnes mange flere bugs, sikkerhetsrisikoer osv i IE, enn i fks opera og firefox.

Er du interessert i mer detaljer:

http://www.dagbladet.no/dinside/2004/05/13/398239.html

http://www.dan1el.net/pc/#byttleser

http://www.theinquirer.net/?article=16922

http://www.nefkom.net/g.piesche/ie/

+ http://google.no

Etterpå laster du ned trial av disse to programma:

Giant antispyware

og

Tune-up utilities

De finner alt av spyware, renske registeret, overfflødige filer på maskina di, gi deg info om systemet ditt, kontrollere hvilke programmer som starter med pc-en++

PS! Går du over fra IE til en annen (sikrere) nettleser og fortsatt holder deg til Outlook, er du like langt. Outlook bruker nemlig Ie til å vise html-mailer

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Som tidligere nevn, bytt nettleser. Orker ikke gå innpå hvorfor, bortsett ifra at det finnes mange flere bugs, sikkerhetsrisikoer osv i IE, enn i fks opera og firefox.

Jeg vet at mange anbefaler en annen nettleser enn IE, og det ligger det sikkert noe i. Men jeg syntes det er så rart at jeg kan bruke pc`n helt som normalt, mens han bare har problemer. Som sagt tidligere har han akkurat de samme programmene som meg. Og jeg kjenner MANGE som bruker IE og som heller ikke har noen problemer...

Bytt nettverkskort og evt drivere?

Nettverkskortet som brukes sitter integrert i hovedkortet og hele pc`n er 1 uka gammel, så det kan jo ikke være noe galt der? Eller er det ikke så smart å bruke det integrerte?

Lenke til kommentar

Det som er merkelig, er det at nå fungerer den helt fint dersom han surfer, sitter på msn osv. Men han får ikke koplet til noen huber i dc++. Har ikke lastet ned Kazaa eller imesh, og heller ikke vært inne på snuskesteder eller lagt inn noen merkelige programmer. Det har jeg sjekket.

Siden pc`n fungerer helt fint til surfing osv, har jeg vanskelig for å tro at det har med nettverkskortet å gjøre, som ble nevnt her.

Han har kun hotmail-konto, og bruker hotmail.com for å sjekke mail. Ikke noe program til det.

Skjønner ingenting jeg..har formatert 2 ganger,(og lagt inn alle oppdateringer, anti-virus og brannmur før han gikk på nett) men det er like ille. Er det mulig at det har lagt seg inn noe som han ikke får vekk selv med formatering? NAV 2004 finner noen virus, men får ikke fjernet alle. Og det er NAV som er mest aktuelt å bruke siden han har lisens på det i 12mnd fra Telenor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...