Ghost-master Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 ok jeg hadde lagt en tegning men siden jeg ikke klarer å legge dn ut på Teknologi & Vitenskap forumet så får jeg bare beskrive det se får dere en stor boks med glass vindu i siden Viss det hadde vert det absolutte nullpunkt i denne boksen og d var en ting fks. bil ville ikke denne bilen stått stile i luften uten å bevege seg, med tanke på tyngde kraften. siden alle atomene står helt stille ved nullpunkte Lenke til kommentar
Armalite66 Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Ytre krefter vil allikevel kunne påvirke bilen utenfor, feks ved å skue bilen bortover en vei, da det er et lukket system inne i bilen. Det er det samme prinsippet som gjør at du ikke raser bakover i flyet hvis du hopper inne i det. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Først og fremst har du ikke noe spørsmål i innlegget ditt. Hva vil du frem til? Det er helt umulig å forstå hva du mener. Prøv å forbedre norsken din litt, samt å bruke tegn. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 den vil stå stille i luften hvis det er luft der, fordi luften der da har frosset og er blitt is... men om det ikke er noe luft der, så vil ikke stå stille nei... er forresten ingen som vet med sikkerhet hva som skjer ved nullpunktet.. Lenke til kommentar
Armalite66 Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 den vil stå stille i luften hvis det er luft der, fordi luften der da har frosset og er blitt is... Nei, bilen er et lukket system, og det som måtte stå stille inni bilen, har ingen påvirkning på hvordan du behandler bilen utvendig. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 den vil stå stille i luften hvis det er luft der, fordi luften der da har frosset og er blitt is... Nei, bilen er et lukket system, og det som måtte stå stille inni bilen, har ingen påvirkning på hvordan du behandler bilen utvendig. trodde bilen var inni en boks jeg Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Var ikke bilen inne i en lukket boks, da? Lenke til kommentar
Armalite66 Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Tror vi bare skal la dette ligge til trådstarter lærer å formulere seg litt bedre Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 ok jeg hadde lagt en tegning men siden jeg ikke klarer å legge dn ut på Teknologi & Vitenskap forumet så får jeg bare beskrive det se får dere en stor boks med glass vindu i siden Viss det hadde vert det absolutte nullpunkt i denne boksen og d var en ting fks. bil ville ikke denne bilen stått stile i luften uten å bevege seg, med tanke på tyngde kraften. siden alle atomene står helt stille ved nullpunkte Lære å formulere seg? Jeg har bare merket feilene hans, jeg. Han hadde forresten merket det ene selv... Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 Trådstarter, jeg er ikke sikker på om jeg forstår hvor du vil. Du bør omformulere problemstillingen. Dersom det er slik jeg tror det er, at du har en bil i en boks, og det er absolutt nullpunkt (0K) inni boksen, og bilen, og du lurer på om bilen ikke ville stått stille, så er svaret nei. Temperaturen er gitt ut fra den interatomære/-molekylære bevegelse. Selv om du flytter på hele saken (bilen), vil ikke nødvendigvis det ha noen innvirkning på atomene innbyrdes. De kan stå like stille i forhold til hverandre om før, de. En annen ting er at dersom det er noe som helst annet i boksen, vil det oppstå friksjonskrefter i det bilen begynner å bevege seg, og temperaturen vil da øke. Det samme vil skje i det bilen treffer bunnen i boksen. Selv om det ikke er snakk om mye, vil det da bli frigjort energi i form av varme, på grunn av friksjonskrefer. Lenke til kommentar
Jokko88 Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 Det absolutte nullpunkt er -273,15 Grader Celsius! Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 Det absolutte nullpunkt er -273,15 Grader Celsius! I alle fall sånn ca. Definisjonen på det absolutte nullpunkt er null kelvin, 0 K. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 tyngdekraften utefor ville sikkert hjulpet den ned. men den ville ha sklidd rundt på gulvet i boksen. for friksjonen=0 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 Står boksen på jorden? I så fall vil både bilen og boksen rase av gårde i bane rundt sola sammen med jorda. Ergo: Den står ikke stille. Men har du en boks med en bil og bilen og lufta i boksen er 0K så vil det være usynlig siden det ikke kan stråle ut lys. Evt. lys som slipper inn i boksen vil umiddelbart gi bilen og lufta en temperatur på ørlite over 0K. Luft ved 0K vil være frosset og falt ned i bunnen av boksen som nitrogen og oksygen-is. I resten av boksen vil det være absolutt vakuum, men så snart lys slipper inn og bilen og lufta varmes opp til kanskje en milliondels K så øker trykket fra absolutt vakuum til likevektstrykket mellom nitrogen og oksygen-damp og oksygen og nitrogen-is. Trykket blir svært lavt, men fortsatt ørlite over absolutt vakuum. Både bilen og lufta vil ikke miste masse og vil derfor veie like mye ved 0K som ved romtemperatur. Om boksen står i et gravitasjonsfelt (f.eks på jorda) så vil både bilen og luftkrystallene dette ned i boksen. Fallet i seg selv vil utløse noe stillingsenergi og dermed varme opp både bilen og lufta når det treffer boksen. Siden det ikke finnes noen stoffer med absolutt 0 varmeledningsevne så MÅ boksen være laget av et stoff som leder noe varme fra utsiden og inn. Innholdet i boksen vil dermed aldri komme helt ned til 0K. Selv om yttersiden av boksen var kjølt med flytende hydrogen (ca 1K) så ville dette avgitt en ørliten mengde varmestråling som ville varmet opp det inne i boksen litt. Selv romling i bakken (energi), månens tiltrekningskraft, solas tiltrekningskraft, stråling fra omgivelsene, friksjon mellom lufta og bilen fra fallet osv vil uansett bidra til oppvarming. Kort oppsummert: 0K og absolutt vakuum er umulig å oppnå, men man kan komme ganske nært med forskjellige teknikker. Og, ja bilen vil fortsatt bli påvirket av tyngdekraften og dermed falle ned. Lenke til kommentar
Ghost-master Skrevet 28. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2004 jeg beklager at jeg formulerte meg litt dårlig på denne posten men jeg fikk svarene jeg var ute etter. takker får det ps: jeg har ikke fått tid til å svare på denne posten får nå Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 Det absolutte nullpunkt er -273,15 Grader Celsius! I alle fall sånn ca. Definisjonen på det absolutte nullpunkt er null kelvin, 0 K. Eller omvendt? Lenke til kommentar
yoyoyo12345678 Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 Nei, ikke omvendt. Definisjonen er helt korrekt slik bfisk sier 0K. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå